Hårda fakta om Endlers guppy och vanlig guppy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Åhlander
    • January 2006
    • 1881

    #31
    Ursprungligen postat av tummen
    Ibland undrar jag om detta med att "hitta på" nya arter/ny indelning handlar mer om att forskarna skall få något att bli ihågkomna för, än att vi skall få det lättare att hitta i "fiskkaoset".
    Ursprungligen postat av Guy Palm
    Tur du la till smileys för detta kan du inte mena. Någon ordning måste det nog vara
    Jag har sett mycket av detta och befinner mig i forskningsvärlden även om jag inte forskar själv. Det finns dessvärre ett litet mått av sanning i det Tummen befarar även om det är mindre vanligt. Framför allt måste man inte vara forskare eller publicera i en vetenskaplig tidskrift för att det skall godkännas. Det är i och för sig demokratiskt och bra, men speciellt arter som beskrivs i akvarietidskrifter och på andra ställen som inte har ett kvalitetsfilter (filtret kallas peer-review, och innebär att minst två forskare läser igenom texten innan den får publiceras) riskerar att hålla för dålig kvalitet. Beskrivningen av P. wingei är ett exempel på en dålig beskrivning. Det betyder inte att det inte skulle vara sant eller att P. wingei inte skulle vara en god art. Bara att beskrivningen är så usel att det inte går att bedöma. Dom har helt enkelt slarvat, och haft för bråttom.

    Jag skall med intresse ladda ned provnumret och troligen även bli medlem i Poecilia.

    Kommentar

    • Ciwa
      • March 2008
      • 120

      #32
      Ursprungligen postat av pontulf
      Var kan man få tag i vild fångade?

      tycker inte mina gubby inte får yngel så ofta längre. Har 5 honor och 2 hanar behöver ja mera hanar??

      Sen får ja inte ybgeln att överleva.
      Jag har 3 hanar och 5 honor, ska nog skaffa 1 elr 2 till honor.
      / C i w a.
      s i m m a l u n g t .

      Kommentar

      • thues
        • May 2006
        • 219

        #33
        At der tyvärr är et grann av sanning i, at der kan väre prestige i at beskrive nya arter - och det kan hände at väre mere betydelsesfuldt end selve "saken", ar inte jeg heller i tvekan om.

        Kvalieten i beskrivningen av P. wingei tager inte jeg stälning til. Den har dog i det minste været publicert i et veteskapligt tidsskrift med peer-review (Contributions to Zoology', 74 (1/2) )..dette er dog inte heller altid en garanti for, at en beskrivning er bra.
        Ordförende for Poecilia Scandinavia - en skandinavisk forening for naturformer af ungefødere...
        http://www.poecilia.org
        ---
        - Den, der spørger, er kun dum én gang -
        den, der ikke spørger, er dum hele livet

        Kommentar

        • Katharina
          • December 2006
          • 4045

          #34
          Ursprungligen postat av Guy Palm
          En kombination, det beror i varje fall inte på inavel. Det föds deformerade djur även i naturen skillnaden är att de inte överlever.
          Jo, det är just därför naturen sköter avel så mycket bättre än människan. För det är inte bara yttre missbildningar vi talar om utan även inre och vi människor kan inte se sådant.

          Som sagt. Jag litar inte blint på vetenskapen utan är mycket skeptisk när det gäller detta.
          Det var inte mer än ca femtio år sedan vetenskapen sa att bebisar inte kunde känna smärta utan opererade på spädbarn utan bedövning.

          Du har rätt Tummen. Vi har diskuterat detta förrut och står långt från varandra i åsikt. Och tur är väl det för attans tråkigt skulle det vara om alla tyckte som jag..

          Tror att jag skulle tycka tvärt om då... ... iaf...
          Ha dé bäst... Tina

          Kommentar

          • thues
            • May 2006
            • 219

            #35
            Poänget er vel, at det er utvälgelse (av de individer, der er best egnede och tilpassede lige präcist til den biotop, de lever i), naturen är mycket bedre til (man kan också finne eksempler på inavel i naturen inte minst hos ungefödende tandkarper, der lever i isolerte grupper, men klarer sig endda. Men det er naturligvis tildels påvist ved undersökninger av genetik og är dermed också vetenskap).

            Utvälgelse er viktigt också for akvarister, selv om det kan hände, at vi inte gör det så bra som naturen (och det gör vi inte) - först och sidst at välge de individerne från, som tydligt har skador, da disse KAN väre genetiske och på det sättet gå videre til avkommet (om de er det, kan vi människor inte vite - i alla inte om vi inte laver en genetisk undersökning, men det kräver ressourcer, den vanlige akvarist inte har - och inte behöver at have). Disse fisk måste inte brukas i avlen.

            Om man gör dette og i øvrigt giver en bra skötsel (och det kan också väre at udsätte fiskene for några af de variationer, der forekommer i naturen: Skiftande temperaturer, variationer i vannets hårdhed och ph etc.) - inte mindst ordentligt, varieret foder och en bra vattenkvalitet, går det oftest uten de store problemerne (i alla fald for de nemmere arterne).
            Ordförende for Poecilia Scandinavia - en skandinavisk forening for naturformer af ungefødere...
            http://www.poecilia.org
            ---
            - Den, der spørger, er kun dum én gang -
            den, der ikke spørger, er dum hele livet

            Kommentar

            • AllaFiskar
              • September 2007
              • 294

              #36
              Ursprungligen postat av tummen
              Tills vidare så räknar jag och andra endlers guppy som en "vildform"/sidoart/underart av P.reticulata.
              De parar sig sinsemellan och får fertil avkommma, då BORDE det också handla om samma art enligt det jag lärt mig i skolan i alla fall. Men den dag jag blir överbevisad så kan jag överväga att ändra på mitt ställningstagande.....

              Hur blir dessa avkommor? Ser de ut som endlers eller blir de som "vanliga" guppys?
              Har idag fått hem mitt första par endlers, och den hanen är nog en riktig liten bock. Inte nog med att han blev helt till sig över en spränggravid guppy av normaltyp, han försökte också få till det med min platyhane

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #37
                Ursprungligen postat av "Nybörjaren"
                Hur blir dessa avkommor? Ser de ut som endlers eller blir de som "vanliga" guppys?
                Har idag fått hem mitt första par endlers, och den hanen är nog en riktig liten bock. Inte nog med att han blev helt till sig över en spränggravid guppy av normaltyp, han försökte också få till det med min platyhane
                Hybridhanarna brukar visa endlermönster på kroppen och få större färggrannare stjärtar i stil med de "vanliga" guppysarna, i följande generationer kan det så småningom dyka upp de mest förvånande kombinationer. Ibland visar sig "riktiga" endler också, men även de bär på dolda blandade gener och kommer kanske/troligen få mixyngel framöver, en gång blandade = alltid hybrider med andra ord.
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #38
                  Ursprungligen postat av Katharina
                  Jo, det är just därför naturen sköter avel så mycket bättre än människan. För det är inte bara yttre missbildningar vi talar om utan även inre och vi människor kan inte se sådant.

                  Naturen sköter inte avel, den sköter FORTPLANTNING, urvalet står rovdjur för i naturen....de som inte märks överlever, det är därför vildguppy är mindre och med mer gråskala i färgerna, speciellt uppifrån.
                  Ursprungligen postat av Katharina
                  I en begränsad biotop kan individerna bli minst lika inavlade som i ett akvarium....

                  Som sagt. Jag litar inte blint på vetenskapen utan är mycket skeptisk när det gäller detta.
                  Det var inte mer än ca femtio år sedan vetenskapen sa att bebisar inte kunde känna smärta utan opererade på spädbarn utan bedövning.

                  Skeptisk SKALL man vara.....men inte i all evighet.När man är "överbevisad" så kanske det är bra att göra avbön? Fast det där med bran och operationer var ju förståss inte bra, mycket gick fel på det området förr i tiden.....

                  Du har rätt Tummen. Vi har diskuterat detta förrut och står långt från varandra i åsikt. Och tur är väl det för attans tråkigt skulle det vara om alla tyckte som jag..

                  Ja, men du är GANSKA ensam om dina åsikter, skaffa lite mer kött på benen innan du släpper ifrån dig dem fler gånger, ständigt och jämt så jämför du fiskar med mer komplicerade djur, som t.ex. hundar och människor. Det resonemanget håller inte.

                  Tror att jag skulle tycka tvärt om då... ... iaf...


                  Bara för att vara motvalls? Så barnsligt....men det är ditt val. Over and out.
                  Glad påsk förresten.
                  Senast redigerad av tummen; 25 March 2008, 14:37.
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • Katharina
                    • December 2006
                    • 4045

                    #39
                    Ursprungligen postat av eriahl
                    Länken till den guppyn kan man knappast få till att det enbart beror på en ev ovan akvarist. Händer att man ser missbildade fiskar redan i affärer som beror på ovan personal isf?
                    Missbildningar kan iofs bero på vitaminbrist tex
                    Tror du att all fisk kommer direkt från naturen till affären? Dessutom kan det finnas missbildningar även i naturen som du vet. Dessa dör antingen ut eller blir en förbättring som kallas mutation.
                    De flesta fiskar kommer till affären från uppfödare, mänskliga alltså...

                    Ursprungligen postat av tummen

                    Bara för att vara motvalls? Så barnsligt....men det är ditt val. Over and out.
                    Glad påsk förresten.
                    Nej, det var inte så allvarligt menat.. Men jag undrar om jag inte skulle känna mig tvingad att vara "motvalls" om alla var helt ense, bara för att något ska hända...

                    Och jo, jag menar att naturen sköter avel mycket bättre än vi gör även om det inte kallas avel när det är naturligt...
                    Du anmärker ord, du är nog lika barnslig som jag!!!

                    Sen angående naturligt urval så var det livsduglighet vi pratade om, inte färgsättning...
                    (Min 3 åring är här och stökar så jag är lite osammanhängande )

                    Tack detsamma...
                    Senast redigerad av Katharina; 25 March 2008, 15:51.
                    Ha dé bäst... Tina

                    Kommentar

                    • eriahl
                      • April 2004
                      • 5681

                      #40
                      Ursprungligen postat av Katharina
                      Tror du att all fisk kommer direkt från naturen till affären? Dessutom kan det finnas missbildningar även i naturen som du vet. Dessa dör antingen ut eller blir en förbättring som kallas mutation.
                      De flesta fiskar kommer till affären från uppfödare, mänskliga alltså...
                      Tror självklart inte att all fisk kommer från naturen utan dom flesta från odlare
                      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                      Kommentar

                      • tummen
                        • March 2005
                        • 5199

                        #41
                        Ursprungligen postat av Katharina
                        Tror du att all fisk kommer direkt från naturen till affären? Dessutom kan det finnas missbildningar även i naturen som du vet. Dessa dör antingen ut eller blir en förbättring som kallas mutation.
                        De flesta fiskar kommer till affären från uppfödare, mänskliga alltså...



                        Nej, det var inte så allvarligt menat.. Men jag undrar om jag inte skulle känna mig tvingad att vara "motvalls" om alla var helt ense, bara för att något ska hända...

                        Och jo, jag menar att naturen sköter avel mycket bättre än vi gör även om det inte kallas avel när det är naturligt...
                        Du anmärker ord, du är nog lika barnslig som jag!!!

                        Sen angående naturligt urval så var det livsduglighet vi pratade om, inte färgsättning...
                        (Min 3 åring är här och stökar så jag är lite osammanhängande )

                        Tack detsamma...
                        Vilket ord man använder är nog ganska viktigt, missupfattningar är rätt så vanligt här och överallt annars....
                        I naturen FÖRÖKAR sig fiskarna sedan överlever de bäst lämpade för den biotopen och anpassar sig därmed till stället de lever på, vi människor AVLAR fram fiskar efter våra krav; fenformer, färger mm, men det behöver inte innebära att de för den skull dras med fler missbildningar och genetiska defekter för det, nej istället kan det vara tvärt om: vi människor kanske har hämtat de ursprungliga individerna från flera olika biotoper med olika typer av gener, sedan har vi korsat dessa och därigenom fått en betydligt bredare genbas än var och en av ursprungspopulationerna hade, korsar man sedan flera olika sådana stammar så breddas ju i själva verket genbasen ÄNNU mera.....

                        Jag har full förståelse för att en treåring kan göra en lite förvirrad.....de ÄR rätt så påstridiga eller hur?
                        Thomas "tummen" Wallén

                        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          #42
                          Lyfter denna tråd eftersom det uppenbarligen är så att många nybörjare (och andra???) inte använder sökfunktionen.....
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          • AllaFiskar
                            • September 2007
                            • 294

                            #43
                            Det är möjligt att denna uppgift finns någonstans, men jag har inte lyckats hitta den:

                            Hur många kullar räcker en förrådsbefruktning till? Alltså, om man har honor som gått med hanar en tid, och sedan separerar dem, hur många kullar innan de är "tomma"?

                            Och om guppyhonor som köpts dräktiga och sedan gått med andra hanar, parar sig de ändå? Eller är alla yngel som kommer av den okända hanen?

                            Kommentar

                            • Erik...
                              • May 2006
                              • 1459

                              #44
                              Hur länge befruktningen räcker har jag läst olika uppgifter om, allt från ett halvår till större delen eller hela resten av honans reproduktiva liv, det kanske varierar, någon annan kanske har mer säkra uppgifter, i vilket fall som helst saknar det normalt sett praktisk betydelse eftersom hanarna från både första och andra kullen normalt sett hinner bli könsmogna innan honan behöver paras igen.

                              Vad jag läst anses den senaste parningen normalt sett få större genomslagskraft än gamla parningar, men det kan säkert också variera. Nya hanar kommer att göra vad de kan för att "komma till", och de brukar lyckas.

                              Kul tråd det här, synd att jag är lite dålig på danska, men inläggen var så bra att det helt klart var värt att kämpa sig igenom.

                              Lite tillägg till guppyns anpassning till predationstrycket kan vara på sin plats, guppys kan anpassa sin vuxenstorlek även till storleken på predatorerna, om de predatorer som finns kan äta små guppys men inte storvuxna blir guppysarna stora, om det bara finns predatorer som kan äta storvuxna guppys blir guppyna ofta småväxta. Och det här är en anpassning som kan ske förvånansvärt fort. Om alla stammar/varianter osv kan det här vet jag dock inte.

                              Mer angående "naturlig selektion" och "avel", de stora skillnaderna mellan dessa är att det ena är naturligt, och det andra är artificiellt, och vad gäller avel så kan målet vara lite mer olika, men man kan ju avla för "livskraft", hög tolerans mot vissa miljöfaktorer, till exempel låga temperaturer som thues har nämnt. Om man bara avlar mot en enskild egenskap kan utvecklingen gå ganska snabbt, har man däremot flera mål som man vill uppnå i samma stam blir det däremot trögare, till exempel om man förutom tolerans för låg temp även vill att de ska vara extraordinärt toleranta även mot hög temp, hög nitrithalt, dålig fodertillgång och vara osedvanligt produktiva och ha stora fenor med väldigt mycket pigment, och ha hög resistens mot sjukdomar så börjar man närma sig en omöjlig ekvation. Att man kan bli tvungen att kompromissa lite med vissa egenskaper när man kommersiellt producerar "prydnadsguppys" med stora fenor och starka färger tror jag ändå inte är hela sanningen bakom den dåliga "kvaliteten" på "butiksguppys", så jag håller med tummen, jag vill inte heller påstå att de är "sönderavlade". De som man lyckas överleva omställningen och hämta sig efter transporten får ju oftast mycket livskraftiga ungar, och de generna kommer inte från tomma intet.

                              I påståendet att naturen är mycket bättre på att avla motsätter jag mig inte ordvalet "avla", naturlig selektion är naturens analog till just avel. Däremot skulle naturen (om naturen skulle ställas till svars som en människa) enligt dagens djurskyddslagar varje dag samla på sig nog med förseelser för att sitta inne på livstid, med sitt ofta oerhört grymma sätt den väljer bort vilka individer som inte ska få föra sina gener vidare. Så jag anser inte att "avelsarbetet" som naturen utför totalt sett kan ses som föredömligt, även om resultaten många gånger är helt otroligt fantastiska.

                              En annan sak som kan vara bra att veta om guppys, särskilt om man vill få mycket yngel av dom, är att de behöver mat regelbundet, de är anpassade till att äta lite men väldigt ofta, så att magen "har något att göra" mest hela tiden, den svältperiod de utsätts för under transporten från till exempel asiatiska odlingar kan dom flesta uppenbarligen överleva, men det är verkligen inte bra för deras hälsa. Att de klarar sig på en matning om dagen i akvarier till och med om man glömmer bort någon dag då och då beror ju på att de i viss mån kan sysselsätta magen med alger och ibland småkryp som kan finnas i akvariet.

                              Själv har jag mina guppys i fönstret, plus ganska stark belysning, så att det blir alger, och foderautomat fodrar 4 ggr om dagen när jag är på jobbet, Det finns alltid gott om tre olika sorters akvatiska "kryp" som guppyna kan äta, och konstant tillgång på slöjstjärtsägg och yngel.

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                #45
                                Hej alla duktiga guppykännare! Jag undrar om ni skulle kunna hjälpa mig med en grej?
                                Jag fick idag hem en grupp med Guppy som jag skulle vilja veta vad dom heter eller kallas. Dom är grön- och blåskimrande, har korta, snett ställda lodräta ränder på kropparna. Honorna är större än hanarna och hanarna påminner väldigt mycket om honorna. Hanarna har samma blågröna skimrande "färger" och ränder.
                                Det är ju stört omöjligt att få till en vettig bild men jag slänger in ett rejält suddigt foto på en av honorna (där syns en rätt tjusig grön Svärdbärarhane också...).

                                Sedan tog jag två korta filmer - dom är inte mycket bättre dom, men...

                                Film 1; en av honorna.



                                Film 2; där syns mot slutet en av hanarna som följer efter en hona.




                                Bildkvaliteten är verkligen usel, men någon av er experter kanske kan utröna vad just den här typen av guppy kallas - det vore liksom lite kul att veta!
                                Bifogade filer
                                Senast redigerad av Mats Bryzell; 21 April 2008, 20:41.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...