Hårda fakta om Endlers guppy och vanlig guppy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    Ursprungligen postat av Tobbe R
    Hur har du lyckats ta död på dem då, nästan omöjligt som jag ser det. Mycket fisk/ små kar eller vad är problemet?

    Tobbe
    Tror att det är nå´t med vattnet här i Falkenberg, troligen då i kombination med uteblivna vattenbyten (och hög värme?) nu under semestern. De enda vattenlevande djur som verkar trivas är just nu mina WP-räkor.
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      Ursprungligen postat av tummen
      En liten rapport:

      Semestertider är inte bra för akvarieskötseln; de flesta av mina Endlers har dött, har lite halvvuxna yngel kvar, satsar på att komplettera med nya vuxna från affären i Varberg framöver.
      Du får nog vänta ett tag då de nästan är slut, bara en hel del yngel kvar. Kompisen kommer snart ner med ett gäng vuxna då han snart ska rensa lite i sitt kar....
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • oaken
        • September 2006
        • 901

        Ursprungligen postat av tummen
        Tror att det är nå´t med vattnet här i Falkenberg, troligen då i kombination med uteblivna vattenbyten (och hög värme?) nu under semestern. De enda vattenlevande djur som verkar trivas är just nu mina WP-räkor.
        Fel på vattnet i kombination med uteblivna vattenbyten går ju inte riktigt ihop Sen torde ju räkorna vara bra mycket känsligare för dåligt vatten.

        Kommentar

        • klarazz
          • August 2010
          • 1

          Jag är helt ny här på zoopet! men är det här man kan skriva om man har ngn fråga om guppys?

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            Jodå, eller om du vill starta en egen tråd under kategorin "ungfödare" så kan du göra det. Risken att skriva i denna tråden är att din fråga kommer bort bland alla andra inlägg, om du nu inte kan hitta svaret någonstans.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Raiju5
              • June 2010
              • 87

              Nu har jag ju inte läst hela tråden, så vet inte om någon annan har frågat.. men går det att bara ha hanar utan att de tar skada på något sätt? Eller kommer färgen bli sämre?

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                Det går säkerligen bra, men varför?
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Raiju5
                  • June 2010
                  • 87

                  Eftersom jag inte vill ha några yngel

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    Ok, kanske inte världens justaste mot hannarna, men visst funkar det.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • algskraparn
                      • July 2008
                      • 8

                      Ursprungligen postat av JagBaraMal
                      Tänkte visa en endlers japan blå VF.

                      http://sv.tinypic.com/view.php?pic=33yj8rm&s=5
                      Det där är ingen endler. Trust me, men japanblå är den.
                      Japanblå kallas anlaget som ger den metallicblå bakkroppen.
                      Anlaget ärvs könsbundet på fädernet (a.k.a. "Y-bundet") dvs vill du skapa andra japanblå fiskar är det bara att låta hanen gå med stammen du vill göra japanblå. (iofs finns anlaget även som X-bundet, dvs mammorna bär anlaget, men såvitt jag vet finns inga X-bundna i Sverige).

                      Grymt snygg firre är det i alla fall!

                      www.guppys.se - här kan du läsa mer om guppys.

                      MVH

                      Kommentar

                      • tummen
                        • March 2005
                        • 5199

                        Ursprungligen postat av oaken
                        Fel på vattnet i kombination med uteblivna vattenbyten går ju inte riktigt ihop Sen torde ju räkorna vara bra mycket känsligare för dåligt vatten.
                        Märk väl, räkorna och guppysarna går i olika akvarier, dessutom verkar min WP-räkor vara de tåligaste som finns, de överlever i stort sett allt verkar det som.

                        Jag är tillräckligt självkritisk och medveten när jag själv misslyckas. Inte heller platy trivs här hemma hos mig. Detta var inget problem när jag bodde i Stockholm, trots även där bristande skötsel i perioder.
                        Thomas "tummen" Wallén

                        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          Ursprungligen postat av ansjo
                          Du får nog vänta ett tag då de nästan är slut, bara en hel del yngel kvar. Kompisen kommer snart ner med ett gäng vuxna då han snart ska rensa lite i sitt kar....
                          "Kommer ner?" Jag trodde han bodde i Varberg....Nåja, nu när jag jobbar i Varberg igen så sladdar jag ju förbi då och då, så det skall inte bli nå´t problem att passa på när du väl fyllt på....Ha det bra!
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          • Lineli
                            • February 2010
                            • 565

                            Om man vill ha bra information om Guppy tycker jag denna sida är mycket bra och tillförlitlig
                            Nyttiga och bra saker som hjälper dig en bra bit på vägen när du känner dig lite vilde och behöver vägledning.

                            Kommentar

                            • tummen
                              • March 2005
                              • 5199

                              Ursprungligen postat av Lineli
                              Om man vill ha bra information om Guppy tycker jag denna sida är mycket bra och tillförlitlig
                              http://www.guppys.se/index.html
                              Ja svenska guppysällskapet (som vi redan lämnat länk till många gånger tidigare i den här tråden) vet nog vad de pratar om, men de är inriktade på ganska avancerad avel och tävlingar. Så därför har jag sammanställt fakta om guppy i det första inlägget i den här tråden, och där står det mesta man kan behöva veta om dem.
                              Thomas "tummen" Wallén

                              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                              Kommentar

                              • Lineli
                                • February 2010
                                • 565

                                Jag tycker det är bra skrivet av dig. Jag har inte läst hela tråden, den är ju rätt lång...
                                tänkte bara flika in länken för de som vill läsa mer
                                Själv är jag rätt nybörjare och har just fött upp en enligt mig fin guppyhanne som nu fått två honor att yngla av sig med. Honorna har olika grundfärg så det blir spännande att se vad det blir

                                Kommentar

                                Arbetssätt...