Hårda fakta om Endlers guppy och vanlig guppy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tobbe R
    • May 2009
    • 654

    Ursprungligen postat av Kevin_III
    vad är det för skillnad på endlers och vanliga guppies??




    Tobbe

    Kommentar

    • Guy Palm
      • March 2002
      • 5720

      Ursprungligen postat av Kevin_III
      vad är det för skillnad på endlers och vanliga guppies??
      Läs första inlägget i denna tråd.
      Guy
      ,Poecilia,SKS,GOC,

      Kommentar

      • Föllförfisk
        • April 2010
        • 620

        Ursprungligen postat av tummen
        De vuxna guppysarna kommer visst att klara sig men inte framtida yngel, du har möjligen inte ett akvarium till för separat uppfödning av yngel då och då?
        Jag ska starta upp ett 310 liters, har då ett 98 liters som blir tomt, men som sambon är tjurnackat envis om att få ut ur huset då det är tomt. Kan få ett typ 40 liters oxå, som jag ju vill ha till tex yngelodling, men 3 akvarier här hemma kan jag se mig om i stjärnorna efter, hur mkt jag än försöker förklara nyttan o növändigheten med dem. Ett "huvudkar", ett "yngelkar" och ett "karantärskar".
        Skulle jag köpa guppys med de jag har nu skulle nog bli än värre fisksoppa än det är. De rör sig ju ungefär i samma skikt av akvariet, mittendelen.
        Undrade oxå om inte kerri-tetrorna kan bita i fenorna..?

        Kommentar

        • AromaJohanna
          • February 2010
          • 16

          picta o guppy

          Ursprungligen postat av johnny9900
          En annan guppy liknande fisk, ær ju micropoecilia picta.kan korsas med vanlig guppy,vældigt lik guppy.
          før att gå tillbaka till endlers.En av avvikelserna från guppy ær gonopodium på endlers skulle ju skilja sig från vanlig guppy,men vara snarlik med micropoecilia,och skillnad i beetende på vanlig guppy och endlers,i poecilia bladet ær det en mycket bra artikel om just endlers skriven av en svensk, på svenska,jag ær øverbevisat på att endlers ær en egen art,dock i familj med vanlig guppy, men det ær min personliga åsikt,och det kan diskuteras i oændlighet,men jag tycker det ær en jættebra tråd du har fått igång hær tummen

          "Micropoecilia"
          http://fishbase.org/Summary/SpeciesS...TOKEN=81603289
          Jag läste en artikel om picta någonstans på nätet häromdan och där stod det att parning mellan picta och guppy inte ger något yngel...

          Kommentar

          • JagBaraMal
            • November 2008
            • 79

            Ursprungligen postat av tummen
            Snygg, är det en "riktig" VF med angiven fyndort eller är den en ren endlers, men urvalsodlad? Varifrån kommer fisken/bilden?
            Har tyvärr inget fångstdatum/ort. Enligt butiken så är den vildfångad (fast är själv inte säker på detta längre). Stammen går i ett kar hemma hos mig.
            Svenskt Guppyforum - www.guppie.se

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              Kerritetrorna BORDE inte bita i guppysarnas fenor, men man kan aldrig garantera att de vet om detta själva, det finns alltid undantag från varje regel.
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • FiaLotta
                • August 2009
                • 219

                Tänkte försöka med en fråga i den här tråden.
                alla säger ju att endlers guppy är en miljonfisk men mina får inga bebisar.
                jag har ett yngel som tittar fram ibland men ingen av honorna har varit gravid på jätte länge.
                vad kan man göra för att hjälpa dom på traven?

                Kommentar

                • Föllförfisk
                  • April 2010
                  • 620

                  Ursprungligen postat av tummen
                  Kerritetrorna BORDE inte bita i guppysarnas fenor, men man kan aldrig garantera att de vet om detta själva, det finns alltid undantag från varje regel.
                  Får kanske testa! Blir ju levandefoder av ynglena om inte annat, även om det inte är önskvärt! Iof kan det ju vara bra att det hålls efter lite granna!

                  Kommentar

                  • simondaman
                    • October 2007
                    • 236

                    Vilket foder ska man ge till guppy-yngel? Och vilket så de får starka färger?
                    180L
                    75L
                    20L

                    Kommentar

                    • Avendesora
                      • October 2004
                      • 179

                      Guppy yngel klarar sig bra på flingfoder om man bara finfördelar det, mina äter även allt frysföder som de vuxna får, ser ganska kul ut när ett litet yngel simmar omkring med en mygglarv utstickande ur munnen.
                      /Cattis

                      Kommentar

                      • tummen
                        • March 2005
                        • 5199

                        Citat:
                        Tänkte försöka med en fråga i den här tråden.
                        alla säger ju att endlers guppy är en miljonfisk men mina får inga bebisar.
                        jag har ett yngel som tittar fram ibland men ingen av honorna har varit gravid på jätte länge.
                        vad kan man göra för att hjälpa dom på traven? Slut citat.

                        Berätta mer om hur ditt akvarium ser ut; storlek; inredning/växter; andra fiskar i akvariet; vattenbytesintervall mm.
                        DÅ kommer vi/jag kunna hjälpa dig att få fler yngel att överleva.

                        Endlers ger inte lika många yngel i varje kull som vanliga guppy, rent generellt alltså. Tricket är istället att få så många som möjligt av de som föds att överleva så de också får yngel....många bäckar små liksom.... för det mesta sköter de det där utmärkt själva, men ibland behövs det någon typ av "uppmuntran" i form av fler växter, att man tar bort någon hungrig fisk eller annat, vad som behövs i ditt fall får vi alltså se framöver.
                        Senast redigerad av tummen; 01 August 2010, 14:59.
                        Thomas "tummen" Wallén

                        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          Ursprungligen postat av simondaman
                          Vilket foder ska man ge till guppy-yngel? Och vilket så de får starka färger?
                          Ynglen får de färger de skall, bara fodret är varierat och smått. Man kan nog inte påverka det så mycket genom fodret. Se istället till att ha bra förutsättningar i akvariet så kommer färgerna "på köpet".
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          • tummen
                            • March 2005
                            • 5199

                            En liten rapport:

                            Semestertider är inte bra för akvarieskötseln; de flesta av mina Endlers har dött, har lite halvvuxna yngel kvar, satsar på att komplettera med nya vuxna från affären i Varberg framöver.
                            Thomas "tummen" Wallén

                            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                            Kommentar

                            • Tobbe R
                              • May 2009
                              • 654

                              Ursprungligen postat av tummen
                              En liten rapport:

                              Semestertider är inte bra för akvarieskötseln; de flesta av mina Endlers har dött, har lite halvvuxna yngel kvar, satsar på att komplettera med nya vuxna från affären i Varberg framöver.
                              Hur har du lyckats ta död på dem då, nästan omöjligt som jag ser det. Mycket fisk/ små kar eller vad är problemet?

                              Tobbe

                              Kommentar

                              • oaken
                                • September 2006
                                • 901

                                Ursprungligen postat av Tobbe R
                                Hur har du lyckats ta död på dem då, nästan omöjligt som jag ser det. Mycket fisk/ små kar eller vad är problemet?

                                Tobbe
                                Är benägen att hålla med här. Hade en grupp Endlers i en 15-litershink (utan filter osv) en gång i ett par veckor utan några problem. Inte världens bästa lösning men det funkade ju. Enda sättet att ta död på dem är nog att helt och hållet sluta mata dem i månader, men inte ens det lär väl funka särskilt bra om man faktiskt har ett väl ingånget akvarium med växter osv.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...