Hårda fakta om Endlers guppy och vanlig guppy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mobster
    • June 2008
    • 506

    Hmm, missade den texten helt, hur som helst så är de jag har lite mer svart och grönt på.

    Hur mycket skiljer sig dina hanar?

    Kommentar

    • oaken
      • September 2006
      • 901

      Ursprungligen postat av Mobster
      Hmm, missade den texten helt, hur som helst så är de jag har lite mer svart och grönt på.

      Hur mycket skiljer sig dina hanar?
      Har bara ett vuxet par och ett 20-tal yngel. Min hane har också mer svart än den på bilden, men sen är de ju väldigt variabla också, så man kan ju inte räkna med att de ska se likadana ut allihopa

      Kommentar

      • JojjeN
        • June 2008
        • 3567

        Eftersom alla guppy geeks troligen är här, får jag väl posta en länk till lite frågor jag vill ha svar på. Speciellt inlägget längst ner.

        Tillbaks efter paus.

        Kommentar

        • Mobster
          • June 2008
          • 506

          Ursprungligen postat av oaken
          Har bara ett vuxet par och ett 20-tal yngel. Min hane har också mer svart än den på bilden, men sen är de ju väldigt variabla också, så man kan ju inte räkna med att de ska se likadana ut allihopa
          De 20tal hanar jag sett har inte varit speciellt variabla rätt tjockt svärd av svart/vitt, grönt på undre halvan av stjärtspolen och ett rödorange streck på övre främre halvan förutom en svart linje som går mer eller mindre från nos till stjärt. Vart fick du dina från?

          Kommentar

          • Patrik Steen
            • May 2006
            • 8464

            Ursprungligen postat av tummen
            Allt finfördelat foder går bra, jag brukar ta lite av varje torrfoder jag har hemma och stöta detta till pulver i mortel, sedan häller jag det i en vanlig kryddburk så kan jag lätt "krydda" akvariet med yngelfoder, lite men ofta. Det skadar ju förståss inte om det i denna blandning ingår lite foder med hög halt av spirulina. Komplettera gärna med artemianauplier (frusen eller levande går nog på ett ut, fruset är ju hysteriskt mycket lättare) och när de blir större så kan man ge mygglarver av olika sorter, räkmix mm. Variation är bästa sättet att undvika problem. Jag skulle inte heller må bra av att endast äta EN typ av livsmedel, inte heller fiskarna mår bra av det.

            Jag ger INTE grönsaker i "större bitar" (tex. hela ärter, bryssekål mm) som många här på z-pet mixtrar med ibland, min erfarenhet säger mig att det lätt blir liggande och förorenar vattnet.
            Ok tack då bör jag veriera mig lite har bara gett dem olika sorters torrfoder.
            Mvh.Patrik

            Kommentar

            • oaken
              • September 2006
              • 901

              Ursprungligen postat av Mobster
              De 20tal hanar jag sett har inte varit speciellt variabla rätt tjockt svärd av svart/vitt, grönt på undre halvan av stjärtspolen och ett rödorange streck på övre främre halvan förutom en svart linje som går mer eller mindre från nos till stjärt. Vart fick du dina från?
              Från samma ställe som alla andra. Men det hindrar fortfarande inte guppy från att vara variabla

              Kommentar

              • Mobster
                • June 2008
                • 506

                Nåja, ska iaf försöka ta bilder på min när jag får tag i en kamera. du får gärna göra detsamma så kan man jämföra :P

                Kommentar

                • Nina82
                  • January 2008
                  • 6610

                  Väntar fortfarande med spänning på bilder
                  12L 12L 24L 24L 24L 24L
                  38L 54L 54L 63L 450L

                  Kommentar

                  • Mobster
                    • June 2008
                    • 506

                    Ursprungligen postat av Nina82
                    Väntar fortfarande med spänning på bilder
                    Kom förbi med en kamera så fixar vi det snabbt :P

                    Kommentar

                    • Radioaktiva Räkor
                      • May 2007
                      • 1760

                      Här kommer en rutten bild på en av mina P. wingei "Black Endler Pond VAP 04". Svårfotade i 180litersburk

                      //C
                      Bifogade filer
                      With a licence to krill!
                      Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

                      Kommentar

                      • Nina82
                        • January 2008
                        • 6610

                        Ursprungligen postat av Mobster
                        Kom förbi med en kamera så fixar vi det snabbt :P
                        Då går det nog snabbare att vänta
                        12L 12L 24L 24L 24L 24L
                        38L 54L 54L 63L 450L

                        Kommentar

                        • Mobster
                          • June 2008
                          • 506

                          Hmm, jag ger mig, uppenbarligen inte så lika jag hade haft för mig :P men iaf det gröna på undre delen av spolen och tjockare "svärd" och så, min hane har dock helt sammansatt rödorange där bakom ögat och en svart linje ovanför...riktigt snyggt...och det ynglet som färgat ut mest har bildat en hel linje med det röda och det gröna på stjärtspolen så blir nog väldigt lik den äldre

                          Kommentar

                          • JojjeN
                            • June 2008
                            • 3567

                            Nina, du kan inte möjligtvis avgöra om du tror det är dags eller inte för min guppy att föda utifrån detta:

                            Den ser ut som bilden du postade på en endlershona, men det svarta går enda ner till där skiten kommer ut. Dock är den inte särskilt tjock, men tänkte eftersom det är första gången?

                            Hon drar liksom magen mot "marken", eller seglar fram, kliar sig inte, bara seglar fram så magen skrapar i bottnen, men matvägrar då inte. Gav henne lite flingfoder i yngelburen innan, och det åt hon så glatt.
                            Tillbaks efter paus.

                            Kommentar

                            • Nina82
                              • January 2008
                              • 6610

                              Ursprungligen postat av JojjeN
                              Nina, du kan inte möjligtvis avgöra om du tror det är dags eller inte för min guppy att föda utifrån detta:

                              Den ser ut som bilden du postade på en endlershona, men det svarta går enda ner till där skiten kommer ut. Dock är den inte särskilt tjock, men tänkte eftersom det är första gången?

                              Hon drar liksom magen mot "marken", eller seglar fram, kliar sig inte, bara seglar fram så magen skrapar i bottnen, men matvägrar då inte. Gav henne lite flingfoder i yngelburen innan, och det åt hon så glatt.
                              Om hon börjat ändra sitt beteende är det med största sannolikhet dags

                              Hur svart hon är beror ju lite på hur många yngel hon bär på men har hon fått en ljus svullnad vid analen är det oxå ett tecken.
                              Svårt att säga på en beskrivning men det låter ju som om det kommer snart
                              12L 12L 24L 24L 24L 24L
                              38L 54L 54L 63L 450L

                              Kommentar

                              • JojjeN
                                • June 2008
                                • 3567

                                Ursprungligen postat av Nina82
                                Om hon börjat ändra sitt beteende är det med största sannolikhet dags

                                Hur svart hon är beror ju lite på hur många yngel hon bär på men har hon fått en ljus svullnad vid analen är det oxå ett tecken.
                                Svårt att säga på en beskrivning men det låter ju som om det kommer snart
                                Hur pass mycket betendet har ändrats vet jag inte nu när hon är i yngelburen, men hon gömde sig bakom växterna och pumpen innan vilket hon inte brukar göra, och vilket försvårade att fånga henne då hon var där från början.

                                Och den ljusa svullnaden på analen är där.

                                Kanske finns där yngel i morgon bitti?
                                Tillbaks efter paus.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...