Yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bessa
    • October 2007
    • 266

    Yngel

    Jag har 4 platy i mitt 54 liters tillsammans med ett par palettciklider, 8 st tigerbarber och två malar.
    Mina platyhonaor får ungar ganska ofta men hitlils så har vi bara lyckats rädda ett enda litet ungen medan som andra har blivit . Den har nu växt upp och för ett tag sedan så bestämde jag mig för att rädda ynglerna från den ena så jag fick en idé och la över en hona i en vas som rymmer ca 10 liter och där gick hon i några dagar men det kom inga yngel och då blev jag lite på henne och min kompis hade prisis fått yngel tack vara att hon höjde temperaturen så jag höjde temperaturen lite la på ett lila tyg så att det ble lite dämpat och två timmer senare när jag hade glömt bort henne lite och kollade til så simmade det runt jätte mycket yngel där i.
    Så själva frågan: Hur många yngel kan en platyhona få per lek?

    // bessa
    Katt +Fisk = Älskade

  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    #2
    5-30 stycken ungefär, i enstaka fall fler, men det är inte så vanligt.....
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

    Kommentar

    • bessa
      • October 2007
      • 266

      #3
      Jahapp men kan det bero p¨å stoleken på platyhonan??
      För min ena hona blir tjock som en ja jag vet inte vad magen är dubbelt så stor som den andras och den är ändå stor

      // bessa
      Katt +Fisk = Älskade

      Kommentar

      • bessa
        • October 2007
        • 266

        #4
        Ingen?// Bessa
        Katt +Fisk = Älskade

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #5
          Naturligtvis beror kullstorleken DELVIS på honans storlek, men också på utfodring och vissa genetiska skillnader i olika stammar. Så länge di har den sammansättningen i ditt akvarium så skall du nog inte hoppas på att kunna rädda så himla många yngel.
          Skaffa ett separat odlingsakvarium till dina platy istället och spara så många ungel du anser dig ha plats för i ditt vanliga akvarium, det är det enda tips jag tror fungerar i ditt fall.
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • Sannstrom
            • August 2007
            • 211

            #6
            Ursprungligen postat av bessa
            Jag har 4 platy i mitt 54 liters tillsammans med ett par palettciklider, 8 st tigerbarber och två malar.
            Mina platyhonaor får ungar ganska ofta men hitlils så har vi bara lyckats rädda ett enda litet ungen medan som andra har blivit . Den har nu växt upp och för ett tag sedan så bestämde jag mig för att rädda ynglerna från den ena så jag fick en idé och la över en hona i en vas som rymmer ca 10 liter och där gick hon i några dagar men det kom inga yngel och då blev jag lite på henne och min kompis hade prisis fått yngel tack vara att hon höjde temperaturen så jag höjde temperaturen lite la på ett lila tyg så att det ble lite dämpat och två timmer senare när jag hade glömt bort henne lite och kollade til så simmade det runt jätte mycket yngel där i.
            Så själva frågan: Hur många yngel kan en platyhona få per lek?

            // bessa
            Jaha, så om jag höjer temperaturen och dämpar ljuset så för mina platysar enklare yngel? Vill ha yngel, har endast 8st som jag har "exprimenterat" med. Menar att det var mina första, så dom har inte växt så fort och så, men är lite mer erfaren nu, så vill ha yngel!!!

            Men hur höjer jag temperaturen utan värmegrejen?
            70l : Ancistrus dolichopterus, Chokladfärgad mal.
            Platys, afrikanska dvärgklogrodor.
            Kejsartetra, Dvärggurami.Regnbågshaj.

            Kommentar

            • bessa
              • October 2007
              • 266

              #7
              Det är väldigt enkelt man häller i lite varmare vatten
              Katt +Fisk = Älskade

              Kommentar

              Arbetssätt...