gyppy yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wicky
    • February 2008
    • 12

    gyppy yngel

    efter lång väntan fick jag äntligen se min gyppy hona föda sina yngel å gissa om jag för en kort stund blev överlycklig, hade ju bestämmt mig för att "rädda" några stycken så jag kunde få några gyppysar till, men just när d börja ploppa ut små yngel så blir honan som galen å äter upp alla hon bara kan få tag i som tur var tyckte jag då, så hade jag henne i en flytande yngelbox i mitt stora akvarium med räfflad botten så när ynglerna simmade ned där kom inte honan åt dom små liven, 5 st räddades från sin mors glupska mun, å jag bara YES!!! jag har fått bäbisar, precis då kommer mina scaler å simmar förbi yngel akvariumet å innan jag hunnit reagera så svisch sa d så hade dom sugit ut ynglerna genom springorna å ätit upp dom så nu vart d bara två kvar :s. nån som har något bra förslag på hur jag sa göra nästa gång för att inte dom små små sötnosarna ska sluta som fisk foder?
  • _Lena_
    • June 2006
    • 1273

    #2
    Skaffa ett löst yngelakvarium. Ner till skalarer kan du bara släppa vuxna guppysar och knappt det...

    Kommentar

    • Wicky
      • February 2008
      • 12

      #3
      Ursprungligen postat av _Lena_
      Skaffa ett löst yngelakvarium. Ner till skalarer kan du bara släppa vuxna guppysar och knappt det...

      jo vist kan jag ju skaffa ett annat akvarium som yngel akvarium men hur ska jag kunna undvika att mamman inte äter upp unglerna dom han ju knappt komma ut innan hon tog dom

      Kommentar

      • _Lena_
        • June 2006
        • 1273

        #4
        Du lägger henne i yngelkassen/boxen i yngelakvariumet, gärna en dubbelbottnad. När hon har fött får hon flytta tillbaka till det stora akvariumet.

        Kommentar

        • Wicky
          • February 2008
          • 12

          #5
          ok tack för tipset som tur är så fick min andra hona bäbisat i natt gissa om ja blev glad när hona nr 2 fått yngel natten efter som tur var hade jag svårt att sova i natt så ja va upp å kika i akvariumet vid 4 tiden å då var d fullt av yngel i boxen å den här honan ville inte alls äta dom små liven å scalerna hade nog inte sett dom så ja lyckades rädda några till

          Kommentar

          • bessa
            • October 2007
            • 266

            #6
            Vad Kul Du är lyckligt lottad Mina platy klämmer alltid ur sig ynglerna på helt fel tidpungt och så blir dom (ynglerna) Upp käkade av mina superglubska Maaaa... Lite sur på dom!

            Kul för dig med ynglerna hur många har du nu??
            // bessa
            Katt +Fisk = Älskade

            Kommentar

            • Wicky
              • February 2008
              • 12

              #7
              har inte riktisgt lyckas räkna dom, e svåra å se men ja tror d e 8st yngel som klarat sig ganska lagom man ska ju ha plats för dom me sen när dom blir stora. har åxå några platys men dom blir aldrig nå tjocka vet inte om ja e dålig å se eller om dom inte får nå yngel.

              Kommentar

              • elinj
                • July 2007
                • 1100

                #8
                jag kan säga dig att mina platys lyckas de alltid äta upp ynglena fast det finns massor med gömställen. Sen kan man nästan bara se att är väldigt tjocka.. kan ibland se att de har mörka prickar i magen, om de är röda platys du har.
                Senast redigerad av elinj; 16 February 2008, 10:20.

                Kommentar

                • Wicky
                  • February 2008
                  • 12

                  #9
                  japp d e röda men ja tycker inte att jag sett nå svart i magen på dom heller har försökt att hålla utkik men inge som jag tycker ser ut som några yngel på G hos mina platy

                  Kommentar

                  • bessa
                    • October 2007
                    • 266

                    #10
                    Min Platy hona har fått Ungar , JAg såg att hon skulle få ungar och så la jag henne i en stor vas eftersom jag inte riktigt gillar dom där små yngelboxarna och det kom inget på massor med dar men sedan så fick jag nog så jag höjde temperaturen med hjälp av varmt vatten sedan la jag på ett lila tyg för att dämpa ljuset och ställde den unger en lamapa och sedan två timmar efter så kryllade det med yngel typ 2o st Mahahah..... Jätte kul Hoppas att jag kommer att vara så smart fler gånger MEn det kan ju vara lite svårt att vara.

                    // bessa
                    Katt +Fisk = Älskade

                    Kommentar

                    • elinj
                      • July 2007
                      • 1100

                      #11
                      kul för dig.

                      Kommentar

                      • Wicky
                        • February 2008
                        • 12

                        #12
                        va kul grattis

                        Kommentar

                        • Sannstrom
                          • August 2007
                          • 211

                          #13
                          Ursprungligen postat av bessa
                          Min Platy hona har fått Ungar , JAg såg att hon skulle få ungar och så la jag henne i en stor vas eftersom jag inte riktigt gillar dom där små yngelboxarna och det kom inget på massor med dar men sedan så fick jag nog så jag höjde temperaturen med hjälp av varmt vatten sedan la jag på ett lila tyg för att dämpa ljuset och ställde den unger en lamapa och sedan två timmar efter så kryllade det med yngel typ 2o st Mahahah..... Jätte kul Hoppas att jag kommer att vara så smart fler gånger MEn det kan ju vara lite svårt att vara.

                          // bessa
                          Såg honan dräktig ut innan då? För jag vill också ha ungar, men tror inte att honan kommer på att hon kan vara dräktig och liksom pluppar ut dom när man har dom där, det kanske måste vara en hög-gravid hona
                          70l : Ancistrus dolichopterus, Chokladfärgad mal.
                          Platys, afrikanska dvärgklogrodor.
                          Kejsartetra, Dvärggurami.Regnbågshaj.

                          Kommentar

                          • Wicky
                            • February 2008
                            • 12

                            #14
                            ska uppdatera vad som hänt me mina gyppy yngel. hade som sagt 8st överlevande när båda honorna fött. å nu är det tyvärr bara 1 stackare kvar förtår inte dom andra e bara helt väck trots att jag haft dom i nät kasse, måste vart nån av dom större fiskarna som lyckats få tag i dom små stackarna i alla fall. ajja en kvar å den vaktar jag noga ska ni tro vore väl sjutton åxå om ja inte ska lyckas föda upp en endaste liten stackare hahaha

                            Kommentar

                            • bessa
                              • October 2007
                              • 266

                              #15
                              Maaaa jag har 15 yngel
                              Katt +Fisk = Älskade

                              Kommentar

                              Arbetssätt...