Svårt med Guppyhanar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • NattDimma
    • November 2006
    • 211

    Svårt med Guppyhanar?

    Jag har funderat lite på en sak och det är att när mina Guppy honor har fått yngel så har det nästan bara varit honor som dom har fått, det har alltså inte växt upp några hanar överhuvudtaget. En endaste hane har det blivit och den lever nu och mår bra, men är det svårare att få han yngel än hon yngel?

    tacksam för svar // Emmilie
  • Whistler84
    • November 2007
    • 850

    #2
    Finns nog mycket som kan påverka, som temperatur och andra vattenvärden.

    Jag har motsatta problemet, mina platy får bara hanar, inga honor.

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      #3
      Ni kan ju byta med varandra...?!
      Nej allvarligt talat, testa med att höja temperaturen eller ändra PH lite grann, har du t.ex. surt vatten räcker det säkert med att lägga i en liten kalksten för att ändra det lite grann....
      Lycka till. Hemma hos mig så föds det ungefär 50% av varje kön.....oavsett värme och vattenkvalitet i olika akvarier.....

      Lycka till!
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      • patdah
        • November 2007
        • 659

        #4
        Nattdimma, vad har du för temperatur i ditt kar nu? Tillför du salt i karet? Hur många vuxna hanar har du totalt? Hur många vuxna honor har du?
        /Patrik

        I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #5
          Ursprungligen postat av patdah
          Nattdimma, vad har du för temperatur i ditt kar nu? Tillför du salt i karet? Hur många vuxna hanar har du totalt? Hur många vuxna honor har du?
          Det var ju mest könsfördelningen bland YNGLEN frågeställaren ville veta mer om, inte den ursprungliga könsfördelningen bland föräldrarna....

          Man bör UNDVIKA salt om man nu inte har sjuka fiskar, du vill väl ha så lättskötta guppy som möjligt eller hur? Då skall man inte mixtra för mycket med vattenkvaliteten, det kan med mycket otur bli så att man förlorar sina fiskar på det sättet. Sök på salt här i forumet så får du fram många trådar som behandlar ämnet....
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • patdah
            • November 2007
            • 659

            #6
            Ursprungligen postat av tummen
            Det var ju mest könsfördelningen bland YNGLEN frågeställaren ville veta mer om, inte den ursprungliga könsfördelningen bland föräldrarna....

            Man bör UNDVIKA salt om man nu inte har sjuka fiskar, du vill väl ha så lättskötta guppy som möjligt eller hur? Då skall man inte mixtra för mycket med vattenkvaliteten, det kan med mycket otur bli så att man förlorar sina fiskar på det sättet. Sök på salt här i forumet så får du fram många trådar som behandlar ämnet....
            Jag vet... jag frågade om könsfördelningen bland vuxna djur på grund av att guppyhonor normalt föder fler hanar om det finns fler honor och tvärt om...

            Anledningen till att jag undrar över salt är just denna att jag har upplevt att jag får fler honor om jag har haft salt i karet...

            Så... kan jag få fråga vad jag vill nu?
            /Patrik

            I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

            Kommentar

            • Krax
              • December 2005
              • 1329

              #7
              Det finns en artikel om vad som styr könsfördelningan av guppy:

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Ursprungligen postat av patdah
                Jag vet... jag frågade om könsfördelningen bland vuxna djur på grund av att guppyhonor normalt föder fler hanar om det finns fler honor och tvärt om...

                Anledningen till att jag undrar över salt är just denna att jag har upplevt att jag får fler honor om jag har haft salt i karet...

                Så... kan jag få fråga vad jag vill nu?
                Jajamensan, jag brukar bara vara tydlig med att just salt kan ställa till mycket problem i akvariet, vill man fixa hårt vatten tycker jag det är bättre att lägga i lite kalksten i akvariet.....

                Jag har också hört att om det finns övervikt av något kön i akvariet så kommer de att kompensera detta så småningom....och när det gäller levandefödare så kan det mycket väl vara så, men jag vet inte till 100% om det stämmer. När det gäller andra fiskarter (Apistogramma t.ex.) så är det andra faktorer(PH, hårdhet, ev. värme) som avgör om det blir honor eller hanar...eller om det blir några yngel över huvud taget.

                Med vissa andra arter av levandefödare (svärdbärare och platy) kan man tyvärr i vissa olyckliga fall råka ut för en population där man endast får honor, detta beror på att man korsat olika arter av olika ursprung, där det finns olika typer av könskromosomer, och i vissa kombinationer av dessa ger endast honor hur man än gör, då får man istället köpa till hanar helt enkelt.....
                Senast redigerad av tummen; 21 January 2008, 09:55.
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • NattDimma
                  • November 2006
                  • 211

                  #9
                  Ursprungligen postat av tummen
                  Ni kan ju byta med varandra...?!
                  Nej allvarligt talat, testa med att höja temperaturen eller ändra PH lite grann, har du t.ex. surt vatten räcker det säkert med att lägga i en liten kalksten för att ändra det lite grann....
                  Lycka till. Hemma hos mig så föds det ungefär 50% av varje kön.....oavsett värme och vattenkvalitet i olika akvarier.....

                  Lycka till!
                  Hmm okej, temperaturen ligger på runt 25 grader.
                  Åh vad roligt, jag tycker inte att det är så kul att bara få honor, eftersom hanarna blir mkt finare,

                  Kommentar

                  • NattDimma
                    • November 2006
                    • 211

                    #10
                    Ursprungligen postat av tummen
                    Jajamensan, jag brukar bara vara tydlig med att just salt kan ställa till mycket problem i akvariet, vill man fixa hårt vatten tycker jag det är bättre att lägga i lite kalksten i akvariet.....

                    Jag har också hört att om det finns övervikt av något kön i akvariet så kommer de att kompensera detta så småningom....och när det gäller levandefödare så kan det mycket väl vara så, men jag vet inte till 100% om det stämmer. När det gäller andra fiskarter (Apistogramma t.ex.) så är det andra faktorer(PH, hårdhet, ev. värme) som avgör om det blir honor eller hanar...eller om det blir några yngel över huvud taget.

                    Med vissa andra arter av levandefödare (svärdbärare och platy) kan man tyvärr i vissa olyckliga fall råka ut för en population där man endast får honor, detta beror på att man korsat olika arter av olika ursprung, där det finns olika typer av könskromosomer, och i vissa kombinationer av dessa ger endast honor hur man än gör, då får man istället köpa till hanar helt enkelt.....
                    Okej, jag ska inte exprimentera med massa salt i vattnet, haha, då är nog risken att jag varken har några honor elelr hanar kvar alls tillslut,

                    Just nu har jag bara en enda hane i karet och resten är honor, tror det är ca 8 honor, men det är bara några stycken som är stora, dom andra är mellan yngel och vuxna eller hur man ska säga.

                    Ja det aksnek får lov att bli så då att jag får gå o köpa mig hanar ist, men det är ju lite kul att få från sina egna fiskar också

                    Kommentar

                    • tummen
                      • March 2005
                      • 5199

                      #11
                      Ursprungligen postat av NattDimma
                      Okej, jag ska inte exprimentera med massa salt i vattnet, haha, då är nog risken att jag varken har några honor elelr hanar kvar alls tillslut,

                      Just nu har jag bara en enda hane i karet och resten är honor, tror det är ca 8 honor, men det är bara några stycken som är stora, dom andra är mellan yngel och vuxna eller hur man ska säga.

                      Ja det aksnek får lov att bli så då att jag får gå o köpa mig hanar ist, men det är ju lite kul att få från sina egna fiskar också
                      Någon eller några av dina minsta "honor" kan mycket väl visa sig vara en eller flera hanar...speciellt om de är väldigt små nu. Men komplettera gärna med en eller två nya hanar så får du lite mer "färg" att vila ögonen på i väntan på att dina minsta yngel växer upp. Lycka till.
                      Thomas "tummen" Wallén

                      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                      Kommentar

                      • NattDimma
                        • November 2006
                        • 211

                        #12
                        Ursprungligen postat av tummen
                        Någon eller några av dina minsta "honor" kan mycket väl visa sig vara en eller flera hanar...speciellt om de är väldigt små nu. Men komplettera gärna med en eller två nya hanar så får du lite mer "färg" att vila ögonen på i väntan på att dina minsta yngel växer upp. Lycka till.
                        Nä så små är dom inte, jag ser att det är honor, jo jag får nog lov att köpa några hanar då kanske, men dom som jag såg i affären idag såg så himla häniga och ledsna ut,

                        Kommentar

                        • elvir
                          • June 2007
                          • 42

                          #13
                          Min senaste kull gick på 8 hanar och 4 honer..varav 3 hanar gick in till farsans akvarium

                          Kommentar

                          • LadyM
                            • December 2007
                            • 96

                            #14
                            Lånar denna tråden.

                            Har nyligen kollat mina 30+ guppyyngel och 5+ Svärdbärar yngel och har till min fasa upptäckt att det bara verkar vara honor. Inget ont om honor men hallå lite mer färg hade varit skoj dessutom ser de ut som små kopier av sin mamma som är svart med röd sjärtfena. Hade ju kanske hoppats på någon färgförändring.

                            Well well får kanske expremitera med värmen i akvariet och se om jag kan få hanar i nästa kull.

                            Tack för lånet

                            //M

                            Kommentar

                            • ize
                              • May 2004
                              • 612

                              #15
                              Pga en trilskandes doppvärmare och nyfikenhet har jag upptäckt att en temperatur runt 22 grader genererar bara honor hos mina endlers. I normala fall har jag 26 grader i vattnet och får då en liten övervikt av honor, men inte en total avsaknad av hanar.
                              Akvariet är en 54L med jordbotten och en stor rot som borgar för lågt pH..
                              Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

                              Amor vincit omnia

                              Kommentar

                              Arbetssätt...