vad räcker 125l till??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sawa
    • January 2008
    • 32

    vad räcker 125l till??

    hej alla.är helt ny på detta med akvarium,men nu är det snart dags..efter lönen vill säga
    jo min fråga är vad 125 liters kar räcker till?man skall juh ha i några tåliga fiskar i början så karet får sina bakterier osv...men hur många fiskar ka man ha i ett 125 liters kar?en kompis till min kille sa att man kan ha fiksar som lever mer vid ytan,i mitten å på botten å då kan man ha lite mer fiskar=)

    men vad är era råd?släng in med några tips till en nybörjare om ni vill oxå angående val på fiskar

    mvh sara
  • _Lena_
    • June 2006
    • 1273

    #2
    Det finns icke sortspecifika fiskavdelningar oxå...

    Mät längden på akvariumet. Sök efter fiskar som inte kräver större akvarium. Planera inte mer äm 1cm vuxen fisk per liter akvarium och befolka bara karet med ett par tre fiskar första månaden.

    Kommentar

    • Långås
      • December 2005
      • 1368

      #3
      125 liter räcker till väldigt mycket. Tycker det är en utmärkt storlek att börja med.

      Du kanske kan börja med att kolla runt bland medlemmarnas akvarium och få lite inspiraration om vad du gillar för typ av akvarium.

      Personligen hade jag nog satsat på ett Sydamerikaakvarium, någon dvärgciklid, ett stimm tetror och två-tre ancistrus (Mal som äter alger och lätt får ungar).

      Som du skriver så är det jättebra att starta försiktigt. Köpa fösta arten du vill ha och vänta sedan cirka en månad med att sätta i nästa. Tär på tålamodet men det betalar sig med att inga fiskar dör och att du därför inte tappar lusten direkt.
      Mvh Peter

      Kommentar

      • sawa
        • January 2008
        • 32

        #4
        så man ska völja en viss sort på akvariet då?hur vet man vilken sort man ska ha hehe?

        Kommentar

        • _Lena_
          • June 2006
          • 1273

          #5
          Nej du behöver inte välja en biotop. Du kan oxå bara hitta några fiskar du tycker är fina och sen läsa på och se om de passar ihop.

          Kommentar

          • Långås
            • December 2005
            • 1368

            #6
            Ja om man vill, då försöker man sig på ett så kallat biotopsakvarium. Man väljer ut en plats (eller kanske bara en världsdel) och inriktar sig på fiskar och växter som kommer därifrån. Och försöker att efterlikna hur naturen ser ut där. Du kan gå in under Avdelningar->Goldmedlemmarnas akvarium. Där kan du välja i listan att visa biotopsakvarium. Kolla runt på de olika och se om du fastnar för någon typ. Isf kan du söka efter fiskar och växter som kommer därifrån i artregistret.

            Eller så skiter man helt i det och köper dom fiskarna och växterna man tycker är snyggast Det kan dock vara bra att lägga ut en lista här över arter du tycker om så kan folket här tänka och tycka om det är bra val för en nybörjare med 125 liters akvarium.

            Lycka till och fortsätt fråga!
            Mvh Peter

            Kommentar

            • sawa
              • January 2008
              • 32

              #7
              oki ja får kika=) men som nybörjare tror jag vi ser vilka fiskar vio är intresserade av och går efter det.

              vi har fastnat för kampfiskar men vilka kan bo med dom?blir dom lika arga på andra hanar som sin egen sort?

              Kommentar

              • _Lena_
                • June 2006
                • 1273

                #8
                Ja du kan bara ha en kampfiskhanne, men gärna många honor. De felsta fiskar som inte är fenbitare går ihop med kampfisken.

                Kommentar

                • knaperstekt
                  • August 2007
                  • 77

                  #9
                  De blir inte arga på hanar av andra sorter, jag har min kampfiskhane med en segelfensmollyhane, de markerar lite mot varandra ibland men jag har aldrig sett att de "slåss".

                  Kommentar

                  • Uddaveka
                    • June 2007
                    • 431

                    #10
                    Jag skulle föreslå en kampfiskhanne och Med tanke på att det är ett stort akvarium gärna 5-6 honor. Vill du ha honor till en hane (kampfiskar) måste du köpa minst ca3 st. Annars finns det risk för att hanen jagar ihjäl honorna.
                    ~Love animals~
                    Kramar Sofia
                    160l, 100l, 54l, 40l

                    Kommentar

                    • gke
                      • December 2007
                      • 17

                      #11
                      Jag har en kampfiskhane med bla en svärdbärdshane och en guppyhane. Kampfisken ger sig gärna på guppyhanens bakfena som ser rätt sliten ut.

                      Kommentar

                      • Jens A.
                        • March 2007
                        • 5026

                        #12
                        Det går att ställa in sökmotorn härinne (gå in under Avdelningar - artbeskrivningar) efter storlek på akvariet. Lite krångligt, men bra.
                        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          #13
                          Ursprungligen postat av _Lena_
                          Det finns icke sortspecifika fiskavdelningar oxå...

                          Mät längden på akvariumet. Sök efter fiskar som inte kräver större akvarium. Planera inte mer äm 1cm vuxen fisk per liter akvarium och befolka bara karet med ett par tre fiskar första månaden.
                          Tumregeln med en cm fisk per liter akvarievatten är en DÅLIG regel, det beror helt på vilka fiskar man väljer och deras inbördes beteende, ställ frågan på nybörjarforumet så kan vi bena ut det där.
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          • _Lena_
                            • June 2006
                            • 1273

                            #14
                            Ursprungligen postat av tummen
                            Tumregeln med en cm fisk per liter akvarievatten är en DÅLIG regel, det beror helt på vilka fiskar man väljer och deras inbördes beteende, ställ frågan på nybörjarforumet så kan vi bena ut det där.

                            När man planerar ett kar är det bättre att planera det i underkant än i överkant. Fiskarna kommer troligtvis att yngla och man kommer hitta någon mer sort man vill ha. Sen ska man naturligtvis titta på hur varje enskild art vill leva.

                            Kommentar

                            • unbreake
                              • January 2008
                              • 32

                              #15
                              Det ryms fler fiskar om du skippar vattnet... Lägger du de minsta fiskarna överst så minimerar du risken för krosskador...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...