Molly yngel :-)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • penny_lane
    • September 2007
    • 312

    Molly yngel :-)

    Jag fick en strålande start på det nya året. Vaknade den 1:a januari och ser då att min Silver Molly hona börjat föda sina yngel. Det slutade på ca 30 st Jätte kul då det är de första jag lyckats rädda livhanken på...

    De simmar nu glatt omkring i en sk yngelburk (hård plast som flyter). Men har dock nu några funderingar. Hur länge kan jag ha dessa i yngelburken innan det blir för trångt till dem ???
    Jag kan inte släppa ut dem i akvariumet nu för där simmar det 4 st hungriga kampfiskar + mamma och pappa Molly.

    En annan fundering: Jag släppte ned en alg tablett till de små sötnosarna idag och de är helt galna. Äter som besatta av denna. Det är ju såklart kul. Men undrar om jag kan låta tabletten ligga kvar eller om jag ska suga upp det som är kvar nu ?? Kan dom ex äta för mycket ???

    Hoppas på svar
    ________________________________________
    //Jenny
  • penny_lane
    • September 2007
    • 312

    #2
    Ingen som har några svar till mig ????
    ________________________________________
    //Jenny

    Kommentar

    • Saruman
      • October 2007
      • 183

      #3
      När du har yngel i yngelkar så kommer dom inte att växa så fort pga liten plats bättre att skaffa annat akvarium om plats finnes hos dig annars fixa mer växter i akvariet där dom kan gömma sig för dom större fiskarna det är normalt tycker jag att dom är galna i tabbletten jag lägger med sån grön tablett o mollys blir helt galna o jag tror att det är ingen fara att du har tabletten kvar hos yngeln se till bara att det inte börjar växa svamp på den tabletten

      det som jag skrev tidigare om annat akvarium jag syftar på om du vill se dom växa fortare

      Lycka till med ynglen

      Kommentar

      • elinj
        • July 2007
        • 1100

        #4
        jag tycker om du får plats,, skulle jag råda dig att du skaffar dig ett nytt kar där ynglena kan växa sig stora.. de kommer trivas bättre.. skulle man kunna ta bort några från yngelkaret och låta dom få leva i stora karet och några kvar,, och låta dom få leva i yngelkassan tills de blir så stora då du tror att de stora fiskarna inte kan äta upp dom.

        Kommentar

        • Shywolf
          • January 2008
          • 2

          #5
          Köpt

          Mej 3 Silver Mollysar idag, varav 1 hane och 2 honor.
          Och den ena honan är mkt tjockare än den andra så jag misstänker att det kommer komma yngel där.

          Jag har "bara" ett 60 L kar, så om min Molly föder så får dom vara kvar i karet, jag har en hel del växter så jag hoppas ngr klarar sej då i såfall.

          Lycka till

          Kommentar

          • elinj
            • July 2007
            • 1100

            #6
            Ursprungligen postat av Shywolf
            Mej 3 Silver Mollysar idag, varav 1 hane och 2 honor.
            Och den ena honan är mkt tjockare än den andra så jag misstänker att det kommer komma yngel där.

            Jag har "bara" ett 60 L kar, så om min Molly föder så får dom vara kvar i karet, jag har en hel del växter så jag hoppas ngr klarar sej då i såfall.

            Lycka till
            det var inte stort kar,, men gör så,, de mår honan och ynglena bäst av.. berätta gärna hur det går.

            Kommentar

            • penny_lane
              • September 2007
              • 312

              #7
              Ursprungligen postat av elinj
              jag tycker om du får plats,, skulle jag råda dig att du skaffar dig ett nytt kar där ynglena kan växa sig stora.. de kommer trivas bättre.. skulle man kunna ta bort några från yngelkaret och låta dom få leva i stora karet och några kvar,, och låta dom få leva i yngelkassan tills de blir så stora då du tror att de stora fiskarna inte kan äta upp dom.

              Är inte så pigg på att släppa ut dem i akvariet då jag har 4 st kampfiskar där som gladeligen kommer käka upp allihopa.... Men om jag har ynglen i yngelboxen bara tills de äe så pass att de inte får plats i munnen på de andra borde det väl inte vara någon fara att det är för litet åt dem...

              Jag har ett annat akvarium igång också, som man skulle kunna flytta kampfiskarna till. Men tror det blir för överbefolkat där då, tyvärr...

              Får låta det vara så länge och se hur det artar sig...
              ________________________________________
              //Jenny

              Kommentar

              • penny_lane
                • September 2007
                • 312

                #8
                Ursprungligen postat av Saruman
                När du har yngel i yngelkar så kommer dom inte att växa så fort pga liten plats bättre att skaffa annat akvarium om plats finnes hos dig annars fixa mer växter i akvariet där dom kan gömma sig för dom större fiskarna det är normalt tycker jag att dom är galna i tabbletten jag lägger med sån grön tablett o mollys blir helt galna o jag tror att det är ingen fara att du har tabletten kvar hos yngeln se till bara att det inte börjar växa svamp på den tabletten

                det som jag skrev tidigare om annat akvarium jag syftar på om du vill se dom växa fortare

                Lycka till med ynglen
                Tack

                Jo nog är dom galna i algtabletten alltid Men då får den ligga kvar ett tag till. De har gluffsat i sig halva på en dag
                ________________________________________
                //Jenny

                Kommentar

                Arbetssätt...