Fånga yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bessa
    • October 2007
    • 266

    Fånga yngel

    Ja jag har då ett pyttelitet problem okej ganska stort joo... mina platy föder små yngel ungefär varge månad men det är inga om överlever jag märker bara att dom är tjocka och har jätte mycket yngel i magen men sedan så kommer det inga.
    Jag känner att det kanske är lite brutalt mot muna platy honor att sätta in dom i yngelkasse på ca 1 liter eftersom det ändå inte kommer något.
    Finns de något sätta att fånga yngelna på utan att behöva kolla varge dag efter dom?
    Typ yngel fälla?

    tacksam för svar
    Katt +Fisk = Älskade

  • peterhaack
    • November 2004
    • 1752

    #2
    sätt dem i en yngel bur, det är det dom är till för, du lär inte fånga in fler yngel med fiskfälla utan även mamman och pappan och då är risken större de äts upp eller de dör i fiskfällan..

    så i med mamman ien egen yngel bur och låt henne gå där tills hon fött sen kan du låta ynglena vara i yngel buren ett par veckor då har du kontroll på matningen till dem med..
    Siten där alla plantor växer PlantSwap!

    Kommentar

    • bessa
      • October 2007
      • 266

      #3
      mmm.....

      Tack fö tipset men jag har min plty i ett yngelkar och hon är höggravid men har inte fått några yngel och det börjar kännas som om jag plågar henne
      Katt +Fisk = Älskade

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #4
        Ursprungligen postat av bessa
        Tack fö tipset men jag har min plty i ett yngelkar och hon är höggravid men har inte fått några yngel och det börjar kännas som om jag plågar henne
        Menar du yngelkar (yngelakvarium) eller yngelkasse? Ett yngelkar är definitivt att föredra i ditt fall, skaffa ett litet akvarium på 30-50 liter (eller en plastback från IKEA eller liknande) så kan honan få flytta över till det när det verkar vara dags för henne att föda sina yngel, sedan när hon fött flyttar du tillbaka henne så ynglen kan få växa till sig lite ifred, sedan när de blivit större så kan även de flytta till det ordinarie karet. Yngelkaret bör ha någon typ av filter, luftdrivet eller ett litet motorfilter går lika bra.... Lycka till.
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        Arbetssätt...