Hemmagjort yngelkar...bra eller ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LadyM
    • December 2007
    • 96

    Hemmagjort yngelkar...bra eller ?

    Hej!
    Jag har precis konstruerat ett yngelkar till min guppy hona. Jag tog en leksaksback från mina töser...lite grus, och vatten från akvariet. Jag har dock ingen luft tillförsel till vattnet...Behöver man det?

    Är detta bra eller dåligt. Anledningen till karet var att hon nog snart ska ha och guppyhanen är helt hormonstin och jagar de 2 stackars honorna jag har. Kändes som om han stressade henne.

    MVH
    Malin
  • Mumin
    • October 2007
    • 3837

    #2
    Det är inte alls dunt att göra som du gjort. Jag antar att backen rymmer nånstans runt tio liter, och det är jättebra sen till ynglen.
    Mycket bättre än en sk yngelkasse som ska hänga inne i akvariet.
    Om du har några växter som du kan sätta över i backen är det bra, guppy gillar att noppa alger från bladen.
    Eftersom det har blivit nyårsafton har du nog inte nån öppen zoobutik, eller tid heller, så tills helgerna är över så kan du nöja dig med att byta en liter vatten om dagen. Då får hon nytt syrerikt vatten, (det ska vara kallt),men tills ynglen har kommit och börjat växa till, så kan du skaffa en luftpump och en syresten, det tycker jag funkar hyfsat.

    En så liten volym vatten blir fort lortig och därför måste du sköta den exemplariskt, annars blir det lätt så att ynglen dör av nitrit eller möglig mat.

    Men risken är förstås inte så stor, man sitter gärna ochh tittar på de små liven för sitt höga nöjes skull, så man ser ju vad som behöver göras.

    Lycka till!!
    För mycket är inte nog!
    Jag VILL ha en Elefantofon!!

    Kommentar

    • LadyM
      • December 2007
      • 96

      #3
      Tack!

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #4
        Ja lycka till! Ett luftdrivet svampfilter skulle nog underlätta skötseln lite ....
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • Fridas
          • September 2007
          • 629

          #5
          Det finns små filterpumpar som funkar bra i små kar. Har man en sådan pump som man sätter så att det blir lite cirkulation på ytan så blir det bra med syre i vattnet. Om vattnet står stilla kommer det att bli unket och dåligt inom kort även om du byter en del av vattnet ofta.

          10L är en svår mängd att hålla fräsch. Vore jag du skulle jag skaffa en lite större back och sätta i en filterpump så att vattnet får en chans att filtreras och cirkulera. Backar på IKEA kostar nästan ingenting, t.ex. lådan "SAMLA" 45L för 49:- Kanske inte lika estetiskt som ett akvarium men det fyller en bra funktion om man har yngel eller vill använda som karantän för växter osv.
          ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

          Kommentar

          • Fridas
            • September 2007
            • 629

            #6
            Dessutom tror jag att det är bättre att ha en plats där man kan reglera värmen på vattnet med en doppvärmare. Planerar du bara att ha honan där någon dag tror jag inte att din lösning blir några problem, men vill du ha henne eller ynglen där längre behövs nog ett filter och en värmare.

            Lycka till!
            ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

            Kommentar

            • bessa
              • October 2007
              • 266

              #7
              Om man skulle kunna använda en plastback skulle man inte kunna använda en vas då?
              Katt +Fisk = Älskade

              Kommentar

              • Annaica
                • February 2006
                • 1177

                #8
                Ursprungligen postat av bessa
                Om man skulle kunna använda en plastback skulle man inte kunna använda en vas då?
                Plastbackar brukar vara ganska mycket större än en vas. Men hittar du en 10 liters var så varför inte? :P
                Räkbiten


                Kommentar

                • bessa
                  • October 2007
                  • 266

                  #9
                  Ursprungligen postat av Annaica
                  Plastbackar brukar vara ganska mycket större än en vas. Men hittar du en 10 liters var så varför inte? :P
                  Den vasen jag har hittat är på ca 25 liter och är genomskinli undrar vilka blommor man ska ha i den?
                  Katt +Fisk = Älskade

                  Kommentar

                  • LadyM
                    • December 2007
                    • 96

                    #10
                    Guppy rosor och Platy dahlior

                    Kommentar

                    • bessa
                      • October 2007
                      • 266

                      #11
                      Haha... det blir nog bra
                      Katt +Fisk = Älskade

                      Kommentar

                      • tummen
                        • March 2005
                        • 5199

                        #12
                        Ursprungligen postat av bessa
                        Om man skulle kunna använda en plastback skulle man inte kunna använda en vas då?
                        För liten volym och för liten yta som kan syresättas, satsa istället på en vanlig hink eller varför inte förut nämnda plastbackar....
                        Thomas "tummen" Wallén

                        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                        Kommentar

                        Arbetssätt...