Yngelkar har sina fördelar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fridas
    • September 2007
    • 629

    Yngelkar har sina fördelar!

    Ja för det första blir det inte lika lätt mat åt andra fiskar om de får simma för sig själva. Men en annan fördel är att de också växer och utvecklas fortare.

    För precis tio dagar sedan födde min Platyhona ett helt gäng yngel i yngelkaret. Jag flyttade över henne till det större karet och ynglen har sedan dess gått själva i lillkaret med enbart snäckor som sällskap. Idag när jag fixade med storkaret så upptäckte jag att hon fött fler yngel i det karet. Visserligen var där bara två stycken, men då har nog förmodligen tetrorna också tagit några. Jag koppade då över de två ynglen till lillkaret och såg då vilken storleksskillnad det var på dem och de som gått själva. De som gått på egen hand i lillkaret är så ”stora” och ”feta” medans de andra två som gått i karet med de stora fiskarna var så små och tunna. Skillnaden är verkligen markant.

    De måste komma från samma ”kull” eftersom jag bara har en platyhona, och jag misstänker att de inte föder med endast 10 dagars mellanrum. Visst är det så att storlek kan variera mellan yngel ur samma kull, men denna enorma skillnad tror jag knappast har annat att göra med än att de fått åt sig mindre mat i storkaret. Därför tycker jag att det finns goda skäl att hålla yngel för sig själva om man kan och om man satsar på att föda upp. Om de kan frodas så på egen hand och växa så pass mycket mer så lär de ju må bättre av det, än att bli smala och ämliga i ett kar tillsammans med fiskar som jagar dem och där de får svårt att komma åt mat. Så idag har jag verkligen fått lärdom av att även om de KAN överleva i ett kar med större fiskar, så växer de och utvecklas förmodligen mycket bättre på egen hand.

    Om det är med fiskar som med andra djur så är näring under det första stadiet av livet både A och O. Kanske mår de bättre och lever längre som vuxna om de får bättre förutsättningar som unga.
    ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..
  • bessa
    • October 2007
    • 266

    #2
    TAck för förslaget.
    JAg har platyhona i ett yngelkar som flyter på ytan då hon är höggravid och ska föda snart är det säkert att hon inte äter upp ynglen!
    Katt +Fisk = Älskade

    Kommentar

    • Mumin
      • October 2007
      • 3837

      #3
      Ursprungligen postat av bessa
      TAck för förslaget.
      JAg har platyhona i ett yngelkar som flyter på ytan då hon är höggravid och ska föda snart är det säkert att hon inte äter upp ynglen!
      Men det är skillnad på yngelkar och yngelkasse!!

      Självklart är det allra bästa om man vill ha hög överlevnad och bra tillväxt, att låta ynglen gå för sig själva i ett eget kar.
      Men att ha dem i en liten flytande yngelkasse brukar verkligen inte betyda bra tillväxt,snarare tvärtom.

      Här ställer nog språkbruket bland akvarister till det när man brukar kalla ett akvarium för kar eller burk.
      För mycket är inte nog!
      Jag VILL ha en Elefantofon!!

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #4
        Ursprungligen postat av Mumin
        Men det är skillnad på yngelkar och yngelkasse!!

        Självklart är det allra bästa om man vill ha hög överlevnad och bra tillväxt, att låta ynglen gå för sig själva i ett eget kar.
        Men att ha dem i en liten flytande yngelkasse brukar verkligen inte betyda bra tillväxt,snarare tvärtom.

        Här ställer nog språkbruket bland akvarister till det när man brukar kalla ett akvarium för kar eller burk.
        Naturlig födsel i akvariet (utan glupska medinnevånare) är alltid att föredra, med tät växtlighet så klarar ynglen sig bra. Och visst kan språkbruket ställa till det....jag kan nog själv vara lite slarvig ibland. Yngelkasse/yngel låda/ eller dylika anordningar ställer oftast till mer problem än de löser.
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #5
          Sök i forumet så får du se vad som skrivits i ämnet tidigare....
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • Fridas
            • September 2007
            • 629

            #6
            Det akvariet som mina små platyyngel går i är ett 54L och väl tilltaget för de små knoddarna Ja sätter man dom i en liten yngelkasse så får man nog inte riktigt samma resultat.

            I storkaret där de två ynglen gick med de vuxna finns det massor av växter, bland annat buskage med cabomba, höga svärplantor och vattenpest till tusen. Ändå är ynglen betydligt mycket mindre än de som gick i eget kar. I yngelkaret får man dessutom chans att se dem mycket mer medans de växer till sig eftersom de inte behöver gömma sig för större fiskar hela tiden. Måste vara trevligare att få vara fri och röra sig som man vill och våga komma fram och äta då det vankas mat.

            I det lilla karet kan jag dessutom mata mindre men oftare. Skulle jag göra detsamma i det större karet skulle maten inte hinna fram till de små, och de stora skulle bli lönnfeta.
            Senast redigerad av Fridas; 01 January 2008, 01:36. Anledning: stavfel
            ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

            Kommentar

            • bessa
              • October 2007
              • 266

              #7
              yngelkar

              i mitt "mini kar" för de små har jag tre palettciklid ygel på ca 1 cm som jag ska sälja när de blir lite större och ett ynkans platy yngel men det är fler på g
              Katt +Fisk = Älskade

              Kommentar

              • Guest

                #8
                Kör åxå med yngelkar i storlekar 30-120L.
                Fördelen är ju att man i dessa kan fodra fritt, nackdelen är ju att detta medföljer täta vattenbyten. Därav att jag vill ha separata yngelkar.
                Så mycket mat vill jag helt enkelt inte lägga i mina huvudkar som även är växtkar.
                Sen har man bra koll på vilka fiskar som går var, jag odlar ju inte ens på samma linje utan vill ha full koll på vad som är vad.

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #9
                  Ursprungligen postat av Fridas
                  Det akvariet som mina små platyyngel går i är ett 54L och väl tilltaget för de små knoddarna Ja sätter man dom i en liten yngelkasse så får man nog inte riktigt samma resultat.

                  I storkaret där de två ynglen gick med de vuxna finns det massor av växter, bland annat buskage med cabomba, höga svärplantor och vattenpest till tusen. Ändå är ynglen betydligt mycket mindre än de som gick i eget kar. I yngelkaret får man dessutom chans att se dem mycket mer medans de växer till sig eftersom de inte behöver gömma sig för större fiskar hela tiden. Måste vara trevligare att få vara fri och röra sig som man vill och våga komma fram och äta då det vankas mat.

                  I det lilla karet kan jag dessutom mata mindre men oftare. Skulle jag göra detsamma i det större karet skulle maten inte hinna fram till de små, och de stora skulle bli lönnfeta.
                  Allt beror på hur man matar de små i ett stort kar, det måste vara finsmulat foder som de små kan äta lätt....men alla gör som de vill, men jag vill bara förtydliga och på det bestämdaste avråda ifrån yngelkasse eller dylika anordningar ännu en gång. bättre att flytta över honan till ett yngelakvarium innan födseln så hon får föda ynglen ifred.

                  Sedan måste man ju alltid fråga sig hur många yngel man kan härbergera.
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • Palettcikliden
                    • December 2007
                    • 22

                    #10
                    Ursprungligen postat av bessa
                    i mitt "mini kar" för de små har jag tre palettciklid ygel på ca 1 cm som jag ska sälja när de blir lite större och ett ynkans platy yngel men det är fler på g
                    Jag har läst att palettcikliderna tar hand om sina yngel själva och inte äter upp dom

                    Kommentar

                    Arbetssätt...