Guppy m. rötter o salt.?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ami
    • March 2002
    • 294

    Guppy m. rötter o salt.?!

    Jag har upplevt nu för tiden att akvarister har salt i vattnet till sina guppyn.? Är det nödvändigt?Vill även fråga om det inte är bra med rötter(mangrove) o.dyl(hårdheten i vattnet).Har haft akvarium i över 50år, men nu för tiden vet jag ej.Jag har börjat lite smått med bl.a.Endlers(påminner lite om guppyn förr).Tacksam för svar .
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Tror inte att rötter gör så stor skillnad på hårdheten i vattnet, utan då får man börja laborera med bikarbonat och annat mumsigt till frugans bakverk som finns i skafferiet.
    Jag har Endlers och har aldrig i salt i vattnet om det inte är för rent medicinskt bruk, om någon fått svamp eller liknande. Peppar, peppar så har det inte hänt ännu trots jag kört med samma stam i över ett år nu.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      #3
      Och skall man behandla fiskarna med salt så skall det ske någonan annstans än i själva akvariet....får du bara tag i bra föräldradjur nuförtiden så klarar man det bra med helt vanlig skötsel av guppy, har man otur så kan man få problem, men det är bara att försöka igen. För det mesta så blir man snart självförsörjande på guppy, vanliga såväl som endlers.
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      • bessa
        • October 2007
        • 266

        #4
        Men om man ska behandla med salt ska man inte ha akvariesalt då men an väl inte ha vanligt "människo salt"?
        Katt +Fisk = Älskade

        Kommentar

        • Guest

          #5
          Ursprungligen postat av bessa
          Men om man ska behandla med salt ska man inte ha akvariesalt då men an väl inte ha vanligt "människo salt"?
          Vad är människosalt?
          Salt är salt, punkt slut!
          Däremot rekommenderar man att använda utan jod till fiskar, men jag vet dom som använder med, och deras fiskar mår visst bra.

          Kommentar

          • bessa
            • October 2007
            • 266

            #6
            hehe.. människo salt är sånt salt som vi har till maten o det finns ju skavarie salt
            Katt +Fisk = Älskade

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #7
              Om jag skulle behandla SJUKA fiskar med salt skulle jag definitivt satsa på jodfritt salt, samt att jag skulle göra det i ett separat "sjukhusakvarium"(hink, plastback eller litet akvarium), men kom ihåg att det bara är vissa åkommor som kan behandlas med saltbad, andra ställer högre krav för att man skall komma tillrätta med dem, DIAGNOS först, SEDAN behandlig. Oftast är vattebyte och kommersiella mediciner det enda som hjälper.
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              Arbetssätt...