Hur många guppy i 61L?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Loelle
    • July 2007
    • 623

    Hur många guppy i 61L?

    Jag har hört att regeln '1cm fisk per liter vatten' inte är ett bra sätt att mäta. Men hur ska man göra då? Jag har ett 61L kar där jag har 10st Crystal Red och 7st Guppy. Jag har även X antal guppyyngel i ett litet yngelkar. Det vore kul med fler yngel. Hur många guppy kan må bra tillsammans i det karet? Jag har inte tänkt ha några andra arter där.
    Lelle
    "I de mörkaste vatten simmar en ulv i fårakläder"
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Med ungfödare brukar det lösa sig själv, det brukar bli status quo med antalet i karet. Dör det en vuxen så växer en av ynglen upp och då löser det sig själv, men vart övriga yngel tar vägen är den stora frågan.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Loelle
      • July 2007
      • 623

      #3
      Eftersom jag har ynglen i ett yngelkar bredvid så fungerar inte det du beskriver. Det jag undrade var hur många yngel jag kan föda upp till vuxen innan det är fullt i karet?
      Lelle
      "I de mörkaste vatten simmar en ulv i fårakläder"

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Då får jag försöka igen, jag har ett 50 liters 6-kantigt kar som var Endlers i innan och de födde ungar ganska oavbrutet men trots allt så såg det ut att vara en konstant mängd fisk i karet. Detta kommer antagligen att hända i ditt kar med, säg att du släpper i 100 yngel men det finns bara mat, plats och bra vatten för 20 yngel(exempel) och då är det denna siffran som det blir.
        Sedan kan man tänja på gränserna lite med bra filtrering, mat ofta och regelbundna vattenbyten. Prova med ett 20-tal yngel och försök dra upp dem i storlek och funkar det bra så är det bara att fortsätta!
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        Arbetssätt...