Minska antalet guppi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • grok
    • December 2007
    • 2

    Minska antalet guppi

    Hej
    Jag ett stort akvarium med massvis av guppi och
    två malar.
    Problemet är att det blir alldeles för många guppi...
    Kan man begränsa antalet genom att ha någon
    annan fisk i akvariet?
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    #2
    Ja. Vi har haft frågan uppe flera gånger förut, skaffa t.ex någon tetra, modell större så klipper de de flesta yngel. Dvärgciklider eller scalarer kan också funka, men om man sätter in en predator så KAN det också bli så att det inte blir några överlevande yngel, och det vill du kanske inte heller, då finns alltid alternativet att skänka/sälja överflödet. Auktioner förekommer här och där, speciellt under vår eller höst, eller så kan du byta in dem mot mat i din lokala akvarieaffär....
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

    Kommentar

    • Nitra98
      • June 2005
      • 1987

      #3
      Eller så skaffar du ett till akvarium (alla anledningar till det är bra! ) och har större fiskar där som kan få överskottet av guppy-yngel.
      Min zoon

      Kommentar

      • albjohn
        • March 2006
        • 1179

        #4
        Det är som tummen säger att problemet är att det är risk att alla yngel blir tagna men har du gott om växter borde väl nån klara sig.

        Jag hade problem med Black mollys i överflöd men då satte jag in några praktbarber för algbekämpning och fick yngelbekämpning på köpet men nackdelen kanske var att alla yngel försvann men jag är nu inte så ledsen för det eftersom jag inte har nån ambition att bli Mollyodlare.
        Mvh Leif

        Kommentar

        • grok
          • December 2007
          • 2

          #5
          ok

          OK tack för svaren :-)
          Ska prova med tetra...

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Ursprungligen postat av grok
            OK tack för svaren :-)
            Ska prova med tetra...
            Har du bara en liten grupp på 3-5 individer av någon stor tetra så blir det KANSKE lagom många yngel överlever, som jag sade förut. Lycka till och berätta hur det gick.
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            Arbetssätt...