inavel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sucksdorff
    • December 2006
    • 239

    inavel?

    kanske en dum fråga men jag måste fråga. Köpte ett fint endlers par till mitt räkkar idag en hona o en hane, om dom nu får yngel vadhänder då om ynglen "leker"? Blir det guppys med medfödda fel o sjukdomar eller funkar det inte så hos fiskar?Dom ser väl sej knappast som syskon eller?
  • gizmogirl
    • August 2006
    • 2214

    #2
    Inavel brukar oftast inte komma förrän efter flera generationer är min erfarenhet, andra har säkert märkt det tidigare.Att syskon leker med varann eller mamma med barn behöver inte betyda inavel.

    Kommentar

    • sucksdorff
      • December 2006
      • 239

      #3
      ok, va bra. tack så mycket

      Kommentar

      • gizmogirl
        • August 2006
        • 2214

        #4
        skrev lite klantigt ser jag jag menar att skador på ynglen har jag inte sett förrän efter flera generationer och då tagit bort de.

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #5
          Nej, det är inget problem om de får föröka sig inom familjen, även om det per definition är frågan om just inavel, fiskar är mindre känsliga för dessa saker än "högre" djur som t.ex. människor, där inavelsproblem dyker upp tidigt, om man hos fiskar märker defekter så kan man i så fall "köpa till" nya gener när man märker att det behövs, men oftast dröjer sådana problem LÄNGE.

          Dock finns det en otroligt SEGLIVAD myt som jag försöker avliva om att "dagens" vanliga guppy skulle vara degenererade så till den milda grad att de "bara dör" av just inavel, när det oftast beror på helt andra orsaker.....det är helt enkelt så att det är helt osannolikt att ALLA guppystammar SAMTIDIGT skulle vara degenererade....när det i de flesta fall är AKVARISTENS fel att det gått åt pipan eller att man helt enkelt fått tag i gamla individer i affären, eller att man har en latent sjukdom i avariet eller någon annan av tusen andra mycket mer troliga orsaker.
          Senast redigerad av tummen; 15 December 2007, 23:58.
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • Fridas
            • September 2007
            • 629

            #6
            Det viktiga att tänka på vid inavel och linjeavel med alla levande djur är dock att lika väl som att avkomman får dubbel uppsättning av de eventuella bra generna, så får de också dubbelt upp av eventuellt dåliga. Inavel i sig är inte bra någonstans och man bör hålla i minnet att det är genetiska fel och avikelser som gör intresset stort att inavla. ALLA arter idag, precis ALLA får problem förr eller senare av för hård inavel som kan leda till alla möjliga problem, såsom genetiskt ärvda djukdommar, försämrad fortplantningsfömåga osv.

            Självklart ska man inte jämföra fiskar och människor, men man ska samtidigt tänka på att inavel sällan ger några andra fördelar än möjligheten att avla fram ett djur efter någon form av defekt som man är "nöjd med". Att avla fram ett totalt frisk djur med hjälp av inavel har inte visat sig lyckat någonstans för då hade vi förmodligen haft betydligt motståndskraftigare djurslag idag än vad vi har.

            Att avla efter ett par (alltså 2 syskon) i generation efter generation tycker jag personligen låter förkastligt även fast jag vet att få av de arter som idag odlats fram inte funnits om inte en viss inavel bedrivits. Jag personligen tror verkligen på att djuren mår bättre och får bättre förutsättningar som art om det kommer in nytt blod ofta.
            ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

            Kommentar

            • Guest

              #7
              @Fridas
              Håller fullt med dig!
              Varför avla på syskon överhuvudtaget?
              Köper man fisk i affären så vet man ju inte från början hur linjen ser ut.

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Men problemen är överdrivna, och skulle det uppstå problem så kan man lätt åtgärda det genom att dels rensa bort defekta yngel, dels genom att tillföra nytt blod. Inget stort problem alltså.
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • Fridas
                  • September 2007
                  • 629

                  #9
                  Ursprungligen postat av tummen
                  Men problemen är överdrivna, och skulle det uppstå problem så kan man lätt åtgärda det genom att dels rensa bort defekta yngel, dels genom att tillföra nytt blod. Inget stort problem alltså.
                  Så kan man ju inte heller riktigt säga, problem har det ju redan uppstått i form av fiskar med defekta simblåsor som nästan tvingas simma upp och ner, det är bara ett exempel på detta. Defekter kan ligga dolda i många generationer. Att man inavlar betyder inte att alla negativa fel visar sig på en gång i de första generationerna. Många som för inavel på djur upptäcker många generationer senare att det uppkommer genetiska fel och då är en hel linje förstörd och de tvingas börja om. Genom att välja in fler djur blir det svårare för genetiska defekter att dyka upp. Vanliga sjukdomar är inte genetiskt betingade, men det finns ganska mycket fel hos många olika fiskgrupper idag.

                  Självklart är det valfritt, men jag själv försöker då verkligen undvika det.
                  ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

                  Kommentar

                  • sucksdorff
                    • December 2006
                    • 239

                    #10
                    men vad gör man då? Helst av allt vill jag bara ha ett par men jag vet ju att guppys ynglar av sej, ska man ta livet av dom eller hela tiden se till att det finns nytt blod? kanske ska jag lämna tillbaks honan och köpa en hane till, två guppy hanar funkar bra ihop väl? Eller är en hane och två honor bättre, då blir det ju inte lika närbesläktat?

                    Kommentar

                    • Fridas
                      • September 2007
                      • 629

                      #11
                      Ja hanar går ju bra med hanar, och honor går ju bra ihop med honor, i alla fall vanliga guppys och jag tror att Endlers funkar lika. Jag tycker att det är lite med fiskar som med andra djur: planerar man inte att avla eller inte vill ha avkommor sätter man inte ihop honor och hanar. Men som du också skrev så tror jag det är bättre att ha fler av varje för att i alla fall försöka slippa den värsta inaveln. Att köpa från lite olika håll tror jag också är bra.

                      Jag köper sällan flera fiskar av samma art från ett och samma zoo, köper hellre några på ett ställe och några på ett annat. Då är risken betydligt mindre att de ska vara släkt. Några skulle kanske kalla mig larvig men det struntar jag i, jag tror generellt inte på inavel.

                      Lycka till i alla fall och kul med Endlers, de är verkligen jättefina!
                      ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

                      Kommentar

                      • tummen
                        • March 2005
                        • 5199

                        #12
                        Ursprungligen postat av Fridas
                        Så kan man ju inte heller riktigt säga, problem har det ju redan uppstått i form av fiskar med defekta simblåsor som nästan tvingas simma upp och ner, det är bara ett exempel på detta. Defekter kan ligga dolda i många generationer. Att man inavlar betyder inte att alla negativa fel visar sig på en gång i de första generationerna. Många som för inavel på djur upptäcker många generationer senare att det uppkommer genetiska fel och då är en hel linje förstörd och de tvingas börja om. Genom att välja in fler djur blir det svårare för genetiska defekter att dyka upp. Vanliga sjukdomar är inte genetiskt betingade, men det finns ganska mycket fel hos många olika fiskgrupper idag.

                        Självklart är det valfritt, men jag själv försöker då verkligen undvika det.
                        Är man professionell odlare så odlar man inte på bara en linje av varje guppysort, man odlar på minst två linjer så man har något att återkorsa med, och gärna flera linjer än så, eller så byter man "blod" med andra odlare som håller samma sort av guppy.

                        Men om man bara har en "hobbyodling" hemma med bara ett akvarium så kan man lättast göra som jag sade, man skaffar nya individer och korsar in då och då, gärna samma "sort" som man avlar på från början, men från någon annan odlare/affär/ställe, så att sannolikheten är större att man verkligen får in nya gener. Det du beskriver med dolda brister/fel känner jag inte alls igen.....fast de flesta har ju startat med lite olika varianter av guppy från början så sannolikt så har man en ganska bred genbas ändå.
                        Thomas "tummen" Wallén

                        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          #13
                          Ursprungligen postat av sucksdorff
                          men vad gör man då? Helst av allt vill jag bara ha ett par men jag vet ju att guppys ynglar av sej, ska man ta livet av dom eller hela tiden se till att det finns nytt blod? kanske ska jag lämna tillbaks honan och köpa en hane till, två guppy hanar funkar bra ihop väl? Eller är en hane och två honor bättre, då blir det ju inte lika närbesläktat?
                          Bekymra dig inte för det, låt du dem föröka sig fritt, dyker det upp flera individer med defekter så kan du ju tackla det problemet då.
                          Eller så förebygger du det genom att skaffa minst ett par till från något annat ställe.
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          • tummen
                            • March 2005
                            • 5199

                            #14
                            Ursprungligen postat av Fridas
                            Ja hanar går ju bra med hanar, och honor går ju bra ihop med honor, i alla fall vanliga guppys och jag tror att Endlers funkar lika. Jag tycker att det är lite med fiskar som med andra djur: planerar man inte att avla eller inte vill ha avkommor sätter man inte ihop honor och hanar. Men som du också skrev så tror jag det är bättre att ha fler av varje för att i alla fall försöka slippa den värsta inaveln. Att köpa från lite olika håll tror jag också är bra.

                            Jag köper sällan flera fiskar av samma art från ett och samma zoo, köper hellre några på ett ställe och några på ett annat. Då är risken betydligt mindre att de ska vara släkt. Några skulle kanske kalla mig larvig men det struntar jag i, jag tror generellt inte på inavel.

                            Lycka till i alla fall och kul med Endlers, de är verkligen jättefina!
                            Även om du köper t.ex. guppy på olika affärer så kan de mycket väl vara från samma odlare, men om man bara har dem för skojs skull kan man se till att man köper olika guppyVARIANTER, då får man en schysst genbas på köpet....
                            Thomas "tummen" Wallén

                            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                            Kommentar

                            Arbetssätt...