Hjälppp!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Meamon
    • October 2007
    • 29

    Hjälppp!!!

    jag har min guppy hona i yngelkasse o den äter alldrig den är skit fet med
  • elinj
    • July 2007
    • 1100

    #2
    varför har du den i yngelkasse???

    Kommentar

    • Meamon
      • October 2007
      • 29

      #3
      vill at så många så möjligt överlever . det är första gången för mig som ajg får yngel

      Kommentar

      • elinj
        • July 2007
        • 1100

        #4
        så var jag oxå i början,,, har för ca 5mån sen (kanske lite mer) startade jag upp mitt kar, så jag förstår dig,, men du jag kan lova dig du kommer få se fler yngel.

        Men vad är igentliggen problemet??

        Kommentar

        • Julietta
          • October 2007
          • 101

          #5
          Hon är kanske tjock och mätt för att hon äter yngel. ?

          Kommentar

          • elinj
            • July 2007
            • 1100

            #6
            Jag skulle släppa ut honan, för en del säger att guppyn inte äter sina avkomman men jag har sett att de gör det,, ynglena skulle klara sig bättre ute i det stora karet, om det finns massor med växter

            Kommentar

            • veronicca
              • November 2007
              • 53

              #7
              Ursprungligen postat av Meamon
              vill at så många så möjligt överlever . det är första gången för mig som ajg får yngel

              så var jag också men problemet är att honoan mår inte särskilt bra och som alla säger ynglen klarar sig bättre i akvariet om man har mycke växter och gömställen. jag har haft mitt akvarium i drygt 2 mån och det är överfullt med yngel ( så måste köpa ett större akvarium ) i början så va de vuxna fiskarna på dom men nu kan även de minsta ynglen simma runt utan att de bryr sig.

              Kommentar

              • JLi
                • December 2004
                • 773

                #8
                Hur länge har honan varit i kassen? Det kan inte vara särskilt trevligt för en guppyhona att bo långa tider i en yngelkasse. Du har rätt, Guppy äter sin avkomma. Har du mycket växter i akvariet är det oftast några yngel från varje kull som överlever fast de går tillsammans med vuxna fiskar. Det beror ju också på vilka andra fiskar du har med guppyn. Själv fick jag aldrig ett yngel av levandefödare då de gick tillsammans med guldbarb, men då de flyttade började också några yngel överleva från varje kull. Du kommer att märka att efter en tid har du mer yngel än du kan hålla räkning över.
                h. Johan

                Kommentar

                • patdah
                  • November 2007
                  • 659

                  #9
                  Om vi låter dom långsamma och lite tröga ungarna gå åt som föda kommer vi dessutom få bättre stammar... tyvärr blir det bara skit med fiskar som odlats i rena yngelkar under längre tider. Låt det naturliga urvalet avgöra hur många fiskar som överlever.
                  /Patrik

                  I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

                  Kommentar

                  • elinj
                    • July 2007
                    • 1100

                    #10
                    vad jag ser är även att de som får gå i vanliga karet, blir mkt starkare klarar att komma undan flera gånger än de som har blivit födda i yngelkassan. För de stora som lever i karet och får se på dessa kan bli väldigt nyfikna och börja nafsa,, det har jag sett med mina gyppyn i början då jag hade yngelkassa för jag trodde det var ett väldigt bra alternativ, och att honan skulle åg där ensam. men det det är bara tvärtom tycker jag. honan blir mer stressad och ynglena mår inte alls bra när honan är stressad,, honan kan även dö av att bli för stressad.

                    lägg inte honan i en yngelkassan, honan och ynglena mår bättre i det stora karet.

                    Kommentar

                    • Mumin
                      • October 2007
                      • 3837

                      #11
                      Även jag håller med de andra, men det var kanske inte vad du ville höra, Meamon!!

                      Att hon inte äter kan bero på stress, hon vill ut till stimmet igen, men också på att hon är mätt på sina yngel som sagt var.
                      Att du inte sett yngel än, kan bero på att det helt enkelt inte är dags än, men hon kan också knipa igen lite, just av stress.

                      Om du vill göra som vi föreslår så bör du se till att det finns växter i olika nivåer, gärna med stora flikiga blad, låga växter som breder ut sig på botten, gömställen i form at sten"rösen", rötter.
                      När ynglen föds, går de först upp till ytan, fyller sim blåsan, men sen "ramlar" de rätt ner på botten och ligger där en stund och gömmer sig. Jag tror att de helt enkelt kollar läget ett tag, och "skakar fenorna i form" liksom.

                      I början vill man verkligen att så många som möjligt överlever, det är så roligt att ha yngel i akvariet, men man får då också se att alla inte har samma förutsättningar, en del yngel är sämre rustade, de simmar dåligt, har dåliga fenor mm. Låter man naturen ha sin gång, slipper du ta livet att sådana yngel själv.

                      Om du dessutom räknar lite, så kommer du också att komma fram till att om varje hona du har får 20 yngel, hälften honor, som blir könsmogna om tre månader, så kommer du om 12 månader ha 1000 nya honor för varje hona du har nu.
                      Hur stort akvarium sa du att du hade?
                      För mycket är inte nog!
                      Jag VILL ha en Elefantofon!!

                      Kommentar

                      • tummen
                        • March 2005
                        • 5199

                        #12
                        och om ynglen överlever ute i akvariet beror ju som sagt på sällskapet, vi behöver veta mer för att ge tips, vad har du för inredning, sällkap, växter, vad matar du med, vilken typ av filter har du mm. Och som mumin säger så kommer akvariet med bra förutsättningar bli mer än välbefolkat, även om 1000 fiskar i praktiken aldrig kommer bli resultatet i akvariehållning, om man däremot hade släppt ut en hona i ett tomt vattendrag utan predatorer så skulle du få se på annat.....
                        Thomas "tummen" Wallén

                        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                        Kommentar

                        Arbetssätt...