Yngelfrågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    #16
    Ursprungligen postat av mimi
    Tyvärr är ynglen borta nu om de inte gömt sig riktigt bra. Jag har nu köpt fler stenar och rötter för kommande kullar. Tyckte jag var riktigt fiffig och ordnade en liten grotta av stenarna som kampfisken inte kommer in i. Hoppas det fungerar. Min platyhona såg lite tjock ut. Det kanske snart är dags igen.
    Tråkigt att ynglen tog "slut" men snart är det dags igen, God jul!
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

    Kommentar

    • Runningsea
      • December 2007
      • 7

      #17
      kan det bli korsning mellan svärdbärarhona o guppy hane? Enda min ena guppyhane parar sig med är mina 2 svärdbärarhonor den är inte intresserade av mina guppy honor

      Kommentar

      • Runningsea
        • December 2007
        • 7

        #18
        --------------------------------------------------------------------------------

        Hej har mina svärdbärar yngel i mitt 52liters akvarium dom är väl ca 1 månad och växer olika fort. Vissa är dubbelt så stora som dom minsta . Testade att stoppa ner ett av dom minsta i mitt 540liters akvarium som är tomt på fiskar(håller på att starta upp det) . Och på ca 2veckor har det från att varit minst vuxit om dom alla andra. Hur kan det gå så mycket fortare för att akvariet är större? Ska tillägas att jag bara matade första dagarna sen såg jag den inte så jag antog den var död men såg den idag så mycket större den blitt.

        Kommentar

        • mimi
          • December 2007
          • 15

          #19
          Nu är jag tillbaka med fler frågor. Jag hade rätt. I julas fick platyn yngel. Upptäckte när jag kom hem på juldagen efter ett par dagars resa att honan var mycket smalare. Jag tog då förgivet att alla yngel var uppätna. Till min förvåning hittade jag ett kaxigt litet ett vid nyår som hade lyckats hållt sig undan. Som sagt har jag både fler växter (även flytväxter) och fler stenar och rötter nu som kan skydda de små. Jag har haft den lilla under uppsikt sedan nyår, men inte sett det de senaste dagarna, så jag misstänker att det varit oförsiktig och blivit mat. (Denna gång var ynglet rött btw)

          Nu till mina frågor. Platy honan är jättetjock nu igen. Tjockare än förra gången. Kan det vara yngel på gång igen - redan? Hade för mig att det tar cirka 4 veckor mellan gångerna. Ska hon bli större än så här spricker hon.

          Och sen var det det där med maten. Uppenbarligen är det inga problem eftersom den lilla kaxiga överlevde i åtminstone två veckor så borde det inte gå någon nöd på dem, men jag har tänkt på att smula någon flinga lite mer än de andra. Problemet är att de stora fiskarna så gott som dammsuger ytan och jag är rädd att inget når ner till den lilla som gömmer sig vid botten. Några tips?

          Förresten måste jag säga att jag inte är lika sentimental nu som första gången. Det är bättre att ynglen blir mat än att jag får ett överbefolkat akvarium. Men som sagt jag vill gärna se något yngel växa upp bara för erfarenheten.

          Och ja, jag funderar på ett större akvarium, men då blir det något mer spännande än levandefödare, så jag njuter av det här lilla så länge.

          Kommentar

          • _Lena_
            • June 2006
            • 1273

            #20
            Köp mat som flyter mer tex mer pulverliknande mat.

            Kommentar

            • wilmisen0025
              • November 2012
              • 18

              #21
              min sbärdbärare är gravid hon har varit tjock smock i en och en halv månad snart och hon bajsar vit och rosa som en polkagris nästan kan det bero att hon inte föder ???????????????? vill gärna ha ett svar?

              Kommentar

              • Ortoceratite
                • December 2012
                • 9

                #22
                De är gravida i en månad ungefär. Låter som om hon fått någon magsjukdom - vad matar du med?

                Kommentar

                • wilmisen0025
                  • November 2012
                  • 18

                  #23
                  eeem tetramin pro crisps platta blad typ elr ngt

                  Kommentar

                  Arbetssätt...