Yngelfrågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mimi
    • December 2007
    • 15

    Yngelfrågor

    Hej! Jag har haft mitt akvarium i en månad nu och upptäckte igår mina första yngel (två små stackare). Jag har inte sett att någon av mina honor har varit dräktiga (platy och silvermolly). Så jag vet inte hur länge ynglen har levat. Jag misstänker att det är mollyn som är modern eftersom ynglen är vita. Min första fråga är hur stora är molly-yngel när de föds? Mina är en knapp centimeter långa. Jag trodde de skulle vara mindre. De kan inte heller funnits i akvariet mer än några dagar eftersom jag köpte mina mollys i lördags. Om det inte är så att mina musse piggplatys får vita yngel, vilket jag tvivlar på.

    Andra frågan är om de får tillräckligt med mat? I ett väl ingått akvarium har jag hört att de klarar sig fint, men hur är det för mig med mitt nya akvarium?

    Jag som skaffade mig en kampfisk för att hålla yngelbeståndet nere eftersom jag har två par levandefödare i ett 40 liters kar, har nu ångrat mig lite. Jag vill därför skaffa fler gömställen. Går det bra att göra det nu, eller bör jag inte ändra för mycket nu när de är så små? De gömmer sig under de stenar jag har, men kampisen cirkulerar runt och hoppas att få ett skrovmål, vilket han förmodligen redan har fått eftersom det bara är två kvar. Åh, mitt hjärta blöder och hoppas han låter bli småttingarna. Jag lovar att bli mindre blödig till nästa kull, jag har ju inte plats för fler fiskar. Lyckas jag inte får jag skaffa ett till akvarium.
  • berraåsnobben
    • December 2007
    • 113

    #2
    yngel

    Grattis till yngeln, kommer ihåg mina första jag såg så fantasktiskt det var härliga minnen kommer fram. Men jag tror inte att de klarar sig förr eller senare så tar kampfisken dem.
    Det finns ju några alternativ flytta kampfisken eller yngeln till ett separat kar eller så köper du en yngelkasse och plaserar i ditt befintliga kar.
    Lycka till
    Camping

    Kommentar

    • mimi
      • December 2007
      • 15

      #3
      Aj då, det lät inte bra. Jag blev lite tagen på sängen. Jag hade inte räknat med att få yngel så snart. Jag hade ju inte ens sett att någon var dräktig.

      Just nu kan jag inte flytta kampfisken, så det är väl bara att bita i det sura äpplet och se det från den positiva sidan att jag gör honom glad med lite levande föda.

      Jag funderade på att skaffa en yngelkasse senare, men sedan kom jag på att jag ändå inte vet var jag ska göra av alla fiskar. Jag vill inte ha fler än cirka sju fiskar i mitt lilla akvarium, jag har fem nu + de eventuella överlevande ynglena. Jag får väl som sagt inte vara så blödig. Jag trodde att jag skulle klara det, men nu när jag såg dem så ...

      Kommentar

      • Julietta
        • October 2007
        • 101

        #4
        Fick uppleva yngel själv för första gången i förrgår. Det var min svärdbärarhona som är modern. Kanske kan dina vara platyyngel iaf tänkte jag, eftersom några av de yngel jag har sett från min oranga svärdbärarhona är vita. Dessa är iofs väldigt små och de som är ett par mm större är till största del svarta (pappa svärdbärare är svart). Antar att det tar ett tag innan de får färg. De är iaf väääldigt söta Lycka till.
        Senast redigerad av Julietta; 12 December 2007, 10:51.

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #5
          Ursprungligen postat av mimi
          Aj då, det lät inte bra. Jag blev lite tagen på sängen. Jag hade inte räknat med att få yngel så snart. Jag hade ju inte ens sett att någon var dräktig.

          Just nu kan jag inte flytta kampfisken, så det är väl bara att bita i det sura äpplet och se det från den positiva sidan att jag gör honom glad med lite levande föda.

          Jag funderade på att skaffa en yngelkasse senare, men sedan kom jag på att jag ändå inte vet var jag ska göra av alla fiskar. Jag vill inte ha fler än cirka sju fiskar i mitt lilla akvarium, jag har fem nu + de eventuella överlevande ynglena. Jag får väl som sagt inte vara så blödig. Jag trodde att jag skulle klara det, men nu när jag såg dem så ...
          Kampfiskar kan (men bör egentligen inte) hållas i små behållare, har du en stor vas eller kanske en bålskål över så kan den stackaren bo där tills ynglen växt till sig lite. De andas luft via ett specialorgan uppe i huvudet, så de är inte lika känsliga för skitigt vatten som andra fiskar, men man bör ändå sköta vattenhygienen så bra man kan. Under tiden kampisen bor där kan du föda upp ynglen till större storlek, så efter ett tag kan kampisen få flytta tillbaka igen, men varför inte passa på och köpa ett till akvarium, ett större denna gång så kan levandefödarna få bo där istället, kampisen kan ju alltid få annat passande sällskap i 40-litaren.
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • mimi
            • December 2007
            • 15

            #6
            Jag ska fundera på det där med kampfisken, om jag nu har några yngel kvar när jag kommer hem från jobbet.

            Jag måste erkänna att jag börjar redan att ångra mig att jag köpte ett sådant litet akvarium (ReSun Dream). Men jag ville ha något där allt ingick: filter, belysning, doppvärmare etc. och dessutom var billigt (sambon betalade, det var min födelsedagspresent). För en dryg månad sedan visste jag ingenting om akvaristik. Tyckte bara att det skulle vara en trevlig inredningsdetalj. Jag har tagit upp det till diskussion med min sambo att skaffa ett till större akvarium, men han bara suckar och skakar på huvudet. Jag trodde inte jag skulle tycka det var så här roligt, inte han heller för den delen. Men jag får tjata vidare.

            Jag ville bara ha enkla fiskar som kan gå i par. Tänkte inte på att de ynglar av sig så mycket.

            Tack så mycket för responsen. Jag tar gärna mot mer tips, men är det någon som kan svara på frågorna som jag ställde, med mat i nybörjarkar, hur stora ynglen är när de "föds" och om jag kan lägga in mer inredning nu när de är så små (om de nu lever när jag kommer hem)? Jag tänkte ta en tur till butiken och köpa mer stenar och rötter idag i hopp om att de små kommer att klara sig.

            Har förresten ännu en fråga. Jag har vit- och svartprickigt grus vilket gör att ynglen inte syns mot botten. Kan de klara sig för det, eller kan kampfisken "nosa" rätt på dem? Vet kampisen vilka stenar de gömmer sig bakom o.s.v. Om det är så, kommer de nog inte klara sig alls.

            Kommentar

            • mimi
              • December 2007
              • 15

              #7
              Tyvärr är ynglen borta nu om de inte gömt sig riktigt bra. Jag har nu köpt fler stenar och rötter för kommande kullar. Tyckte jag var riktigt fiffig och ordnade en liten grotta av stenarna som kampfisken inte kommer in i. Hoppas det fungerar. Min platyhona såg lite tjock ut. Det kanske snart är dags igen.

              Kommentar

              • berraåsnobben
                • December 2007
                • 113

                #8
                Hej
                Det var synd att de tog slut, men som sagt om ett tag kommer det nya yngel.
                Men jag håller med tummen om kampfisken och en särskild skål.
                Detta med gömställe tror inte jag på så mycket. Dels när de föds så är det ett lätt byte, sedan tror inte jag att de tänker att aha en grotta där kommer inte kampfisken in.
                Så ett gott råd är skaffa ett större akvarium 100-150 liter.
                Dels så är det lättare att sköta än ett mindre och det blir mer liv och rörelse.
                Det lilla har du levandefödarna i och kan glädjas åt yngel i lugn och ro.
                En perfekt julklapp till er från er.
                Camping

                Kommentar

                • _Lena_
                  • June 2006
                  • 1273

                  #9
                  Mycket växter (ända från botten och till vattenytan) och gärna flytväxter är de bästa gömställena för ynglena. Bättre lycka nästa gång. Tänk på att både mollys och playsar äter sina egna yngel oxå så skyll inte allt på kampfisken.

                  Kommentar

                  • mimi
                    • December 2007
                    • 15

                    #10
                    Ja, min lille kampis får nog bli förvisad till ett annat ställe nästa gång. Ska komma på en bra lösning så att både jag och han blir nöjda.

                    Jag var ju medveten om att jag köpte levandefödare, men att de var så förbaskat reproduktiva hade jag ingen tanke på. Jag trodde att det kanske skulle komma en kull någon gång, om man hade tur. Men ack så naivt. Som sagt jag visste ingenting om fiskar för en dryg månad sedan. Sedan dess har man lärt sig massor genom åtskilliga timmar på Zoopet och irriterat killarna på Zoo-butiken med massor av dumma frågor.

                    Större akvarie blir det, men kanske inte till jul detta år, kanske nästa. Jag vill ta det lite lugnt nu ett tag, jag har ju precis börjat med det här. Jag som inte hade någon seriös tanke på att skaffa akvarium tills i somras när jag besökte Oceanariet i Lissabon. Jag tillbringade över två timmar där (!). Sedan var det kört.

                    Förresten har någon ett förslag på fisk som kan leva i mitt lilla akvarum som inte är levandefödare? Alltså någon det går att bara ha ett par av? Då kanske jag ska skaffa någon sådan istället.

                    Kommentar

                    • mimi
                      • December 2007
                      • 15

                      #11
                      Lena, jag har rätt mycket höga växter redan. Det var nog därför några klarade sig lite längre än andra. Men som jag tidigare sade, så är det inte helt inrett ännu. Fler blir det.

                      Men jag såg nog att min kampfisk cirkulerade runt som en gam kring stackarnas gömstället och gjorde åtskilliga attacker. Men jag tror du har rätt. Platysarna och mollysarna har nog tagit sin del av kakan också. Bara inte så uppenbart.

                      Kommentar

                      • tummen
                        • March 2005
                        • 5199

                        #12
                        Vill du ha snygga små fiskar som till och med kan leva ihop med din kampfisk i det akvariet så satsa på en liten grupp av någon liten tetra, eller varför inte Microrasbora "galaxy", en snygg liten stimfisk utan större krav. Men detta utesluter å andra sidan dina molly och platy, det är nog tyvärr fullt redan nu, med de fiskar du redan valt.

                        Kolla på annonser efter ett större kar? Då kan man få mycket för pengarna.....
                        Thomas "tummen" Wallén

                        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                        Kommentar

                        • knaperstekt
                          • August 2007
                          • 77

                          #13
                          mimi: Om du tycker att levandefödarna är fina, varfö inte köra på ett par med bara hanar eller honor? Mina två platyhanar trivs nästan bättre ihop än mitt mollypar (de är bara pilska på varann hela tiden).

                          Fast det kanske får bli när någon av de nuvarande "dött av", vilket ju kan ta ett tag ifall du inte ville ha flera fiskar. Annars så borde det väl gå med nån mer platy? Mina är inte större än 3 cm.

                          Kommentar

                          • MattiasL
                            • September 2006
                            • 1479

                            #14
                            Kilfläcksrasboror borde väl fungera med kampfisken. De är ju dessutom asiatiska... om man nu bryr sig om sånt.
                            Qui audet adipiscitur!

                            Kommentar

                            • Mumin
                              • October 2007
                              • 3837

                              #15
                              Grattis mimi till första kullen.
                              Nu är ju frågan akademisk, men det kan mycket väl ha varit dina Musse Piggplaty som fick yngel, de är vita/genomskinliga när de föds. Det är viktigare med växter än rötter och stenar för att ynglen ska överleva, mycket växter i olika våningar, gärna med flikiga blad. Dessutom lever det olika små protozoer och annat mikroskopiskt runt växterna, ssk flytväxter, som ynglen livnär sig på.
                              Min bästa yngelväxt heter "Hygrophilia diffiformis".
                              Det finns speciell yngelmat att köpa, men jag tycker att det går minst lika bra att smula sönder vanligt flingfoder mellan fingrarna. Köp gärna lite frysfoder och ge dem, cyclops är bra, de är små och svävar länge i vattnet, så ynglen kan nappa åt sig.

                              Själv är jag inte förtjust i yngelkassar, de stressar oftast honan om man stoppar i henne innan hon föder. Fiskar man upp ynglen så brukar man stöka till ordentligt, dessutom ska kassen skötas perfekt för att inte bli smutsig och t. ex. börja mögla av matrester och bajs. Det är hårt, men i längden det bästa, att naturen får ha sin gång, så överlever de starkaste och friskaste.

                              När ynglen föds är de cirka 3-4 mm och smala som streck. De har inte de vuxnas starka färger och klara teckning direkt, färgen kommer så småningom. De går upp till ytan och fyller simblåsan, sen sjunker de ner till botten och gömmer sig mellan gruskornen. Du kan utan problem möblera upp akvariet om den här situationen skulle uppstå igen. Så länge du inte vänder upp och ner på precis allt så hinner ynglen undan. Att plantera några växter och lägga ner nån rot går utmärkt. Som alltid gäller det att vara lugn i sina rörelser, så hinner de undan.
                              Lycka till nu, och glöm inte att påpeka för sambon att om nu akvarier gör dig så lycklig, så borde han vilja se dig just så lycklig. Det funkar här hemma...........
                              För mycket är inte nog!
                              Jag VILL ha en Elefantofon!!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...