Tjocka platys

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • voggen
    • August 2007
    • 134

    Tjocka platys

    Kan det vara så att mina platys är på tjocken? (osäker på kön då dom ej sa nånting om det i affären) Eller kan dom bara ätit för mkt? Funderat på att flytta dom till ett eget kar, tyvärr väldigt litet och utan pump, kan dom klara siig ett kar på ca 30-40L utan pump? Har en gammal pump, men "kalktabletter" i? kan den fungera tror ni? Värsta med den är att den flyter omkring. Aja tack på förhand. Mvh
    54L
  • voggen
    • August 2007
    • 134

    #2
    ingen som kan svara? lite brottom tack!
    54L

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Skulle tro att de är på tjocken, då det är ganska vanligt bland Platyhonor. Du ser om analfenan är en fena eller om den är omvandlad till ett gonopodium. Har Platyn en fena så är det en hona, annars är det givetvis det motsatta.
      Låt de gå kvar i karet och är det tätt planterat så kan ynglen gömma sig och redan efter ett par dagar så kommer de att vara såpass stora så de klarar sig utan att riskera bli mat åt sina föräldrar.
      På detta viset så blir det de starka som överlever och du kommer snart att ha nog med Platy ändå.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • voggen
        • August 2007
        • 134

        #4
        Okej okej, tack!
        54L

        Kommentar

        • voggen
          • August 2007
          • 134

          #5
          Det är tyvärr inte så tätt planterat, men jag får avvakta o se! Hur lång tid tar det innan dom ynglar isåfall? Dom har varit tjocka väldigt länge nu...Är det inte bättre om dom får yngla i fred?
          54L

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Ursprungligen postat av voggen
            Det är tyvärr inte så tätt planterat, men jag får avvakta o se! Hur lång tid tar det innan dom ynglar isåfall? Dom har varit tjocka väldigt länge nu...Är det inte bättre om dom får yngla i fred?
            Jo, det är lite därför du ska låta dem vara. Försöker du fånga dem så kan de lätt bli stressade och släppa från sig ynglen fast de kanske inte riktigt är färdiga och kommer då att dö.
            Kanske du kan skaffa lite mer växter eå de har något att gömma sig i?
            Det tar ca 4 veckor från det att de har fött tills det är dags igen, och då är det bara att räkna ner hur länge du haft dessa i din ägo om det är dags för dem att föda.
            Har du tex haft dem i 2-3 veckor så är det säkerligen snart dags!
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • voggen
              • August 2007
              • 134

              #7
              Jag har haft 1av dom i flera månader, sen köpte jag till 2nya nu, det är då det har börjat märkas, så dom har jag väl kanske haft 3-4 veckor. Så dom borde vara på G snart alltså? Ungeför hur många yngel blire? och hur många överlever i regel?
              54L

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Då kan det mycket väl vara den Platyn som du hade i flera månader var en hanne och du nu fått två honor.
                De föder som sagt ca en gång i månaden om allt är som det ska och beroende lite på storleken på honorna så brukar det bli mellan tummen och pekfingret ca 20 yngel. Av dessa kanske 4-5 överlever, och jag kan lova dig att efter 6 månader så är det mer än nog!
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Hur stort är karet? Är det ett litet kar med andra hungriga fiskar så är det inte säkert att det blir så många som 5 som överlever, men då är det ytterligare en orsak att inte öka beståndet i det karet.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • voggen
                    • August 2007
                    • 134

                    #10
                    Hehe, nej det är en av dom nya som e hannen! Om jag har kollar rätt, det är även den ända smala .

                    Ojdå! Då får jag nog starta upp det lilla karet åt ynglen sen när dom växt tills sig alltså! Hehe, detta ska bli kul att se!
                    54L

                    Kommentar

                    • voggen
                      • August 2007
                      • 134

                      #11
                      Kan dom klara sig utan pump förresten?
                      54L

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Ett kort tag brukar gå bra, men det är inget du bör köra med under en längre tid.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • voggen
                          • August 2007
                          • 134

                          #13
                          nej nej, men så dom växer till sig och inte bli föräldra mat!
                          54L

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #14
                            Det skulle jag avråda från, kolla annars efter en pump som du kan ha i det lilla karet eller om du kanske har en luftpump som kan driva ett bottenfilter.
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • voggen
                              • August 2007
                              • 134

                              #15
                              Okej, vad är en luftpump? hehe är inte helt kunnig inom det!
                              54L

                              Kommentar

                              Arbetssätt...