Yngel!! Vad göra??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mumin
    • October 2007
    • 3837

    #16
    Ursprungligen postat av Julietta
    Tack för tipset. Har sett minst 10st nu. De hänger i ena hörnet bakom träpassagen där det finns lite stängselväxter(?) och lite rester av en vattenpest som håller på att dö. Vågar inte ta bort den nu eftersom de gömmer sig där. Sedan är de väldigt mycket i mossan som finns ine i träpassagen. Några är genomskinliga och andra mer svarta på bakre delen av kroppen. Köpte ett yngelkar idag, sånt man hänger på insidan. Fiskade upp 2 yngel som är där nu. De är svåra att få tag på, så jag väntar tills de tittar fram, vilket de gör då och då. Har lagt lite grus i yngelkaret samt lagt ner en växt (den var för stor för att stå upp). Tycker det käns väldigt litet att ha dem i det. Kan de trivas där i? Och när är de tillräckligt stora för att simma fritt? 10 nya svärdbärare känns dock lite mycket..hmm..Anar att det kan bli problem i framtiden ;-)

    Jo, 10 nya blir ju lite mycket, så är hälften honor som är könsmogna om några månader, det blir.......... många blir det......

    Låt du ynglen gå kvar i stora akvariet, några kommer att överleva, och det är de starkaste och friskaste, ta en tur till butiken och kika på lite växter.
    Om du nu kan slita dig från yngelskådandet.

    Matar du med flingfoder, kan du smula nån flinga lite extra fint, så får de lättare att hitta käket.
    För mycket är inte nog!
    Jag VILL ha en Elefantofon!!

    Kommentar

    • Julietta
      • October 2007
      • 101

      #17
      Tack för era svar.. Jag har kvar 5-7 st i yngelkaret, men det är nog lika många kvar i akvariet. Tänkte jag skulle göra så den här gången. I fortsättnngen får yngeln vara kvar i akvariet... sedan blir det nog till att köpa ett till akvarium. Så många fiskar jag vill ha ju

      Har man för mycket fisk borde man väl kunna ge bort dem till djuraffärer, eller det kanske är svårt? Hur snabbt växer eg yngel? Undrar hur länge jag ska behöva ha dem i yngelkaret..

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #18
        Ursprungligen postat av Julietta
        Tack för era svar.. Jag har kvar 5-7 st i yngelkaret, men det är nog lika många kvar i akvariet. Tänkte jag skulle göra så den här gången. I fortsättnngen får yngeln vara kvar i akvariet... sedan blir det nog till att köpa ett till akvarium. Så många fiskar jag vill ha ju

        Har man för mycket fisk borde man väl kunna ge bort dem till djuraffärer, eller det kanske är svårt? Hur snabbt växer eg yngel? Undrar hur länge jag ska behöva ha dem i yngelkaret..
        Jag skulle släppa ut dem nu om jag var du, men vill du vara säker på att de överlever så mata försiktigt i några veckor så borde du kunna släppa ut dem efter jul och nyår ungefär. Ynglen borde vara könsmogna vid 3-4 månaders ålder, vid kanske 3 cm storlek, men sedan kan de växa till sig ytterligare, speciellt honorna.
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • Julietta
          • October 2007
          • 101

          #19
          Tack för svaren

          Kommentar

          • bessa
            • October 2007
            • 266

            #20
            Ursprungligen postat av Julietta
            Hej,
            Kom precis hem från jobb och såg två små yngel i akvariet. Jag vill rädda dem, men har inget annat akvarium. Går de att ha dem i någon skål, tillbringare etc. ett par dagar eller så?
            Ja det är klart at dom klarar sig dom skulle ju inte dö av det men när dom växt till sig lite så behöver dom utrymme
            Katt +Fisk = Älskade

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #21
              Ursprungligen postat av Julietta
              Tack för svaren
              Du är så välkommen så, God jul och gott nytt år!
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              Arbetssätt...