Yngel!! Vad göra??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Julietta
    • October 2007
    • 101

    Yngel!! Vad göra??

    Hej,
    Kom precis hem från jobb och såg två små yngel i akvariet. Jag vill rädda dem, men har inget annat akvarium. Går de att ha dem i någon skål, tillbringare etc. ett par dagar eller så?
  • _Lena_
    • June 2006
    • 1273

    #2
    Har du mycket växter och de har klarat sig till nu kommer de sannolikt fortsätta klara sig.

    Kommentar

    • Julietta
      • October 2007
      • 101

      #3
      Har en del växter, men inte stora snår. Dock köpte jag nån mossa och la under två rötter som jag har som en liten grotta. Har kollat efter yngel i flera dagar nu, då jag misstänkt att min svärdbärarhona var gravid, men inte sett några. Tror du att de har varit där länge om de fortfarande lever? Honan ser fortfarande tjock ut. Har bengalbotior också.. fått för mig att de lättare hittar ynglen...
      Senast redigerad av Julietta; 10 December 2007, 17:59.

      Kommentar

      • Julietta
        • October 2007
        • 101

        #4
        Åh.. jag blir helt till mig nu :P Mina första yngel.. Vill att någon ska överleva. Hur matar man yngeln? Bör jag köpa ett liet kar och försöka håva upp dem och ha dem där? Tittade nu igen, och då var den ena framme och simmade ju.. Blir orolig för att han ska ätas upp när han är framme så. Dessutom såg det ut som han var orange på halva kroppen och svart på halva. Min svärdbärarhane är svart o honan orange..kan det vara så att han blir tvåfärgad?
        Senast redigerad av Julietta; 10 December 2007, 18:05.

        Kommentar

        • _Lena_
          • June 2006
          • 1273

          #5
          Om de har tydlig färg så har de varit där några dagar. Du kan ju göra en uppskattning om de är större än munnen på sina andra fiskar, isåfall är de ju säkra. De hittar alltid mat i karet men de kommer inte växa så snabbt.

          Kommentar

          • Julietta
            • October 2007
            • 101

            #6
            tydlig och tydlig. Var orangegenomskinligaktig på främre delen och svart på bakre delen. Han var ca 5mm lång.. min uppskattning.. kanske 7mm. Mn största fisk är modern som är ca 5 cm lång
            Senast redigerad av Julietta; 10 December 2007, 18:22.

            Kommentar

            • _Lena_
              • June 2006
              • 1273

              #7
              Det är munnen som är intressant inte längden på fisken. Svärdbärare har ganska liten mun i förhållande till kroppsstorlek så där kan nog 5-7mm räcka. Hur det är med de andra fiskarna vet jag inte.

              Kommentar

              • Julietta
                • October 2007
                • 101

                #8
                Tack för dina svar.. helt stirrig nu ;-)
                Såg ett yngel till nu.. antagligen den andra. Den var mer genomskinlig och lite mindre. Har två black mollys, två platy och 4 bengalbotior..o 2 svärdbärare då. Vill att de ska överleva. Ska jag flytta över dem i nåt iaf eller är det ännu större risk att de dör då?

                Kommentar

                • M B
                  • December 2007
                  • 152

                  #9
                  Om du bara har tänkt att ha dem i en burk eller liknande är det större risk att de dör ändå. Det bästa är att försöka låta dem gå kvar i akvariet med de andra fiskarna och hoppas på det bästa om du inte ska ha mer än ett akvarium. Växtsnår är då en bra lösning för att få ynglen att klara sig. I början när de inte är vana vid att det går yngel i akvariet kommer de att vara mer rovgiriga än senare när de har vant sig vid att det finns yngel jämt.
                  Mikael
                  www.poecilia.org

                  Kommentar

                  • Julietta
                    • October 2007
                    • 101

                    #10
                    Ok.. Tack. Har iaf sett två yngel. De försvinner emellanåt (har stirrat i akvariet sedan jag kom hem ;-)) men har även sett att de gömmer sig i den lilla mossboll jag har i en grotta. Den ena är mindre än den andra. Har ett 120-litersakvarium med en jätteväxt, en halvstor växt, en mellanväxt och 3 småväxter (vet inte vad växterna heter) + två rötter som fungerar som en grotta där jag har den här mossbollen i och en ihålig döskalle..Hoppas att det räcker. Sedan har jag två lavastenar och såklart fiskarna (2 platy, 2 svärdbärare, 2 spenops molly o 4 små bengalbotior). Har tänkt köpa ett litet akvarium för yngel/karantänakvarium, men har inte möjlighet att köpa innan helgen. Tror dock att min syster har en tom guldfisksskål. Det borde väl fungera med en sådan?

                    Kommentar

                    • Julietta
                      • October 2007
                      • 101

                      #11
                      ... sedan undrar jag hur länge en svärdbärare ynglar? Tycker fortfarande att hon ser väldigt tjock ut.

                      Kommentar

                      • Julietta
                        • October 2007
                        • 101

                        #12
                        Nu har jag sett minst 4 yngel

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          #13
                          En svärdbärare ynglar under några timmars tid som mest, men hon kan ju ha kalasat på dem lite själv också, och därför kanske hon är rund igen. flytta ihop inredningen så det bildas skrymslen och vrår så ynglen kan gömma sig bättre, sedan skaffar du mer växter och planterar i klungor, gärna inne i hörnen, det skall i så fall vara "buskiga" växter med flikiga blad som unglen lätt kan gömma sig inne i, eller stängelväxter med många blad hela vägen upp som man planterar i större grupper så det bildas buskage, då sträcker sig desa ända upp till ytan så småningom och lägger sig som ett täcke på ytan, då får ynglen massor av gömställen.....
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          • Julietta
                            • October 2007
                            • 101

                            #14
                            Tack för tipset. Har sett minst 10st nu. De hänger i ena hörnet bakom träpassagen där det finns lite stängselväxter(?) och lite rester av en vattenpest som håller på att dö. Vågar inte ta bort den nu eftersom de gömmer sig där. Sedan är de väldigt mycket i mossan som finns ine i träpassagen. Några är genomskinliga och andra mer svarta på bakre delen av kroppen. Köpte ett yngelkar idag, sånt man hänger på insidan. Fiskade upp 2 yngel som är där nu. De är svåra att få tag på, så jag väntar tills de tittar fram, vilket de gör då och då. Har lagt lite grus i yngelkaret samt lagt ner en växt (den var för stor för att stå upp). Tycker det käns väldigt litet att ha dem i det. Kan de trivas där i? Och när är de tillräckligt stora för att simma fritt? 10 nya svärdbärare känns dock lite mycket..hmm..Anar att det kan bli problem i framtiden ;-)

                            Kommentar

                            • Ken Olofsson
                              • November 2006
                              • 8014

                              #15
                              bara en sak att göra....köpa fler kar... :-)

                              akta bara så du inte drabbas av total akvariehybris....svårartad sjukdom......

                              ett klassiskt symptom är när men står och tittar på sin säng och undrar om man verkligen behöver den platsen till sängen....där kan ju stå ett jättekar eller många små...
                              själv kan man ju alltid sova i garderoben tycker man.....

                              *smile*
                              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                              Kommentar

                              Arbetssätt...