Ogravida guppy - varför?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sabsan
    • December 2007
    • 2

    Ogravida guppy - varför?

    Hej!
    Efter att ha fått yngel gång på gång har det plötsligt uppstått ett problem. De gamla fiskarna dog av ålder. De nya honorna jag har nu blir inte befruktade, har inte sett hanarna försöka ens, honorna går tomma. Vad beror detta på? Jag har testad vattnet för allt jag kan komma på men hittar inget fel. Tycker det skulel vara osannoligt om hanarna och/eller honorna är sterila. Någon som stött på liknande problem? Eller som har några råd?
  • _Lena_
    • June 2006
    • 1273

    #2
    Du är säker på att du har på honor och hanar? Och att de är könsmogna.

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Jag hade liknande problem med röd wagtail platy för några år sedan men det visade sej till slut att fr a honorna var alldeles för bra på att äta upp yngel. Underskatta inte den faktorn.
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #4
        Ursprungligen postat av Sabsan
        Hej!
        Efter att ha fått yngel gång på gång har det plötsligt uppstått ett problem. De gamla fiskarna dog av ålder. De nya honorna jag har nu blir inte befruktade, har inte sett hanarna försöka ens, honorna går tomma. Vad beror detta på? Jag har testad vattnet för allt jag kan komma på men hittar inget fel. Tycker det skulel vara osannoligt om hanarna och/eller honorna är sterila. Någon som stött på liknande problem? Eller som har några råd?
        Det låter som att de nya honorna ännu inte blivit könsmogna, men de kan också ha släppt yngel som blivit uppätna, de får ju inte så många i början heller.

        Hur gamla är de?

        Hanarna är könsmogna vid 1-2, i sällsynta fall 3 månaders ålder, honorna kan behöva upp till det dubbla, kring 4 månaders ålder borde de kunna börja få yngel.....
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • gizmogirl
          • August 2006
          • 2214

          #5
          När jag introducerade nya honor så dröjde det ett bra tag innan jag fick yngel så det kanske inte blivit något än men det är inte helt omöjligt att de fått yngel men att de är uppätna.

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Ursprungligen postat av gizmogirl
            När jag introducerade nya honor så dröjde det ett bra tag innan jag fick yngel så det kanske inte blivit något än men det är inte helt omöjligt att de fått yngel men att de är uppätna.
            Det är ju extra svårt att VETA så här i efterhand, men ser de ut att vara extremt mätta och nöjda så kan de ha glufsat yngel nyss, även om man inte hunnit se det....
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • M B
              • December 2007
              • 152

              #7
              Ursprungligen postat av Sabsan
              Hej!
              Efter att ha fått yngel gång på gång har det plötsligt uppstått ett problem. De gamla fiskarna dog av ålder. De nya honorna jag har nu blir inte befruktade, har inte sett hanarna försöka ens, honorna går tomma. Vad beror detta på? Jag har testad vattnet för allt jag kan komma på men hittar inget fel. Tycker det skulel vara osannoligt om hanarna och/eller honorna är sterila. Någon som stött på liknande problem? Eller som har några råd?
              Låter konstigt om hanarna inte ens försöker. Blir honorna väldigt runda om magen? Hur stora är de i förhållande till hanarna? Om du har köpt dem borde de nästan vara könsmogna iaf tycker jag.
              Mikael
              www.poecilia.org

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Ursprungligen postat av M B
                Låter konstigt om hanarna inte ens försöker. Blir honorna väldigt runda om magen? Hur stora är de i förhållande till hanarna? Om du har köpt dem borde de nästan vara könsmogna iaf tycker jag.
                Som jag tolkade det var det väl så att de ursprunliga fiskarna dött av ålder och att det nu handlar om deras avkomma, alltså kan honorna mycket väl behöva växa till sig lite grann innan de börjar föda yngel.
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • elinj
                  • July 2007
                  • 1100

                  #9
                  Ursprungligen postat av tummen
                  Som jag tolkade det var det väl så att de ursprunliga fiskarna dött av ålder och att det nu handlar om deras avkomma, alltså kan honorna mycket väl behöva växa till sig lite grann innan de börjar föda yngel.

                  Bara hoppar in en liten stund,,
                  Tummen: avkomman från en guppy är det oftast 4mån när de får yngel?
                  Vilken ålder är mini ålder för att de ska vara könsmogna?

                  Kommentar

                  • Erik Rune
                    • February 2007
                    • 28

                    #10
                    Det hendre faktisk at fisker kan være sterile, akurat som oss menesker. Så det er ikke alle gyppyer som kan få barn.
                    Rekorden for en guppy er 30 dager fra den bli født til den bli mamma.
                    Normalt bli guppy kjønnsmoden ved 2-3 mnd, føder ved 4 mnd.

                    Mvh
                    Erik Rune
                    Norge

                    Kommentar

                    • Gruppy
                      • May 2007
                      • 67

                      #11
                      jag har omvänt problem. vill inte få fler. vad göra?
                      Har för närvarande ett 54 liters akvarium med några guppies. Är insnöad på low-tech växtakvarium just nu, det kanske blir ett snart.

                      Kommentar

                      • ize
                        • May 2004
                        • 612

                        #12
                        Separerar honor och hannar? Eller så skaffar du ett gäng tetror som gör rent hus bland små yngel. Fantomtetror kan rekommenderas, både vackra och hungriga .
                        Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

                        Amor vincit omnia

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          #13
                          Ursprungligen postat av Gruppy
                          jag har omvänt problem. vill inte få fler. vad göra?
                          Ja gör som ize säger; skaffa någon tetra som gör rent hus, att separera dem räcker tyvärr inte eftersom honorna redan är befruktade för "all framtid" i stort sett. Jag skulle dock rekommendera dig att köpa någon robustare tetra; dolkstickstetra eller briljanttetra kanske, pristellan är ju också fin, det räcker med en liten grupp (5-6st.) av dessa stora tetror för att hålla efter guppyynglen, och har man tätt med växter så överlever bara ett fåtal yngel så att man tryggar tillväxten men inte mer. Annars har man ju förståss alternativet att göra sig av med alla honor och köpa till hanar när de gamla dör av.
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          • Sabsan
                            • December 2007
                            • 2

                            #14
                            Efter många om och men har jag nu kommit på vad felet var. Vissa av honorna blir fortfarande inte gravida och jag misstänker att dom är sterila av någon anledning. (Det är fullvuxna honor vi pratar om, de är inte runda utan långsmala). Däremot har de andra honorna äntligen blivit befruktade.

                            Tackar för er hjälp!

                            Kommentar

                            • tummen
                              • March 2005
                              • 5199

                              #15
                              Ursprungligen postat av Sabsan
                              Efter många om och men har jag nu kommit på vad felet var. Vissa av honorna blir fortfarande inte gravida och jag misstänker att dom är sterila av någon anledning. (Det är fullvuxna honor vi pratar om, de är inte runda utan långsmala). Däremot har de andra honorna äntligen blivit befruktade.

                              Tackar för er hjälp!
                              Vad bra att några kommit igång igen. Lycka till, jag skulle bli förvånad om inte de andra också kommer igång och får yngel snart de med.
                              Thomas "tummen" Wallén

                              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                              Kommentar

                              Arbetssätt...