Vad håller ynglen på med??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fridas
    • September 2007
    • 629

    Vad håller ynglen på med??

    Jag har 6st guppyyngel hemma som är ca 6 veckor gamla. Idag håller de på med något som jag aldrig sett dem göra tidigare, allihopa har tryckt ihop sig på en minimal yta i karet och stimmar där på samma ställe och har så gjort i över en timme nu. De är inte ovänner direkt men kivas ändå om platserna.

    De fick fryst artemia idag (upptinad såklart) för första gången, kan det bero på det, eller är detta vanligt beteende hos yngel? De verkar inte må dåligt och ser inte sjuka ut på något vis men de beter sig ändå så besynnerligt att jag börjar undra vad som står på

    Bild: http://akvariet.fridaskoglund.se/ynglen.jpg

    Tacksam för svar!
    ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Småfiskar stimmar ofta för att skydda sig...om även guppy-yngel gör det, vet jag inte.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Fridas
      • September 2007
      • 629

      #3
      Okej, ja det kanske är nån instinkt. De har ingen i karet som är stygg på dem utan går själva tillsammans med en gammal Mollyhona som snarare är som en mamma för dem Sist de höll på såhär gjorde dom det i över en timme, och nu 2-3 dygn senare så har jag sett dem stimma sådär flera gånger om dagen, ibland längre ibland kortare så jag antar att det inte är nått fel på dem i alla fall. De är ju pigga och matglada för övrigt.
      ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #4
        Ursprungligen postat av Fridas
        Okej, ja det kanske är nån instinkt. De har ingen i karet som är stygg på dem utan går själva tillsammans med en gammal Mollyhona som snarare är som en mamma för dem Sist de höll på såhär gjorde dom det i över en timme, och nu 2-3 dygn senare så har jag sett dem stimma sådär flera gånger om dagen, ibland längre ibland kortare så jag antar att det inte är nått fel på dem i alla fall. De är ju pigga och matglada för övrigt.
        Fast du kan förståss ha misstolkat det lite, de kanske gör så för att de är rädda för mollyhonan och "klumpar ihop sig" för att få liteskydd av stimmet.
        Eller så leker de helt enkelt bara i vattenutsprutet från filtret, det gör mina fiskar ibland.
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          förmodligen är de rädda för mollyhonan som i deras värld är GIGANTISK.

          Tänk dig själv, du vandrar på stan med likasinnade, helt plötsligt står där en
          jätte som är 20 meter hög....du kommer då med största sannolikhet trycka in
          dig i en hörna tillsammans med dom som är lika stora.... :-)
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Ursprungligen postat av Kensa
            förmodligen är de rädda för mollyhonan som i deras värld är GIGANTISK.

            Tänk dig själv, du vandrar på stan med likasinnade, helt plötsligt står där en
            jätte som är 20 meter hög....du kommer då med största sannolikhet trycka in
            dig i en hörna tillsammans med dom som är lika stora.... :-)
            Bautamollyn anfaller.....
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #7
              vad som är lite roligt med mina mollys/platys/endlers är att de stimmar ihop när dom är yngel. tror att det är något nedärvt....dvs lika stor = vän....stor fisk = ovän....
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Ursprungligen postat av Kensa
                vad som är lite roligt med mina mollys/platys/endlers är att de stimmar ihop när dom är yngel. tror att det är något nedärvt....dvs lika stor = vän....stor fisk = ovän....
                ...kan mycket väl vara så.....de små äter ju i alla fall inte upp varann.
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • Mumin
                  • October 2007
                  • 3837

                  #9
                  Ursprungligen postat av tummen
                  Bautamollyn anfaller.....
                  The return of miss Molly, she's alive, she's alive!!!!!

                  Vågar du ha akvarium efter att ha sett detta........
                  För mycket är inte nog!
                  Jag VILL ha en Elefantofon!!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...