Slöjsvärdsbärare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nelly.trott
    • December 2007
    • 355

    Slöjsvärdsbärare

    Hej
    Köpte sk" ett pare" slöjsvärdsbärare . och enligt mej var i karet alla honor i och med att de inte hade "pine" hihi
    Då sade den äldre erfarna mannen att det var svårt att se på de iom att de är slöj ...
    dock envisades jag att det var honor ....kanske dumt
    idag fick jag seperera de då de bråkar hela tiden ....
    Så min fråga är : Hur ser man vem är vad ? hona hane ?

    När du vill att något skall försvinna,
    kan du låta svavelsyra över detta rinna.

  • _Lena_
    • June 2006
    • 1273

    #2
    På svärdbärare och platys ser honans bukfena ut som en solfjäder och hannens som en pinne.

    Kommentar

    • Eurydike
      • September 2004
      • 931

      #3
      Det är i alla fall honor på bilden.

      Kommentar

      • nelly.trott
        • December 2007
        • 355

        #4
        TACK ... alltså jag hade rätt . envis som jag var men tänkte att butiken var sedan wooooooooooooo länge tillbaka och hela familjen är "akvarister"
        hmmmm nu skall jag iaf få gratis hane hihihihi
        När du vill att något skall försvinna,
        kan du låta svavelsyra över detta rinna.

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #5
          Ursprungligen postat av nelly.trott
          TACK ... alltså jag hade rätt . envis som jag var men tänkte att butiken var sedan wooooooooooooo länge tillbaka och hela familjen är "akvarister"
          hmmmm nu skall jag iaf få gratis hane hihihihi
          Du har inte någon nytta av en slöjhane, gonopodiet blir så långt på dem att de inte "träffar rätt", om man säger så, de blir i praktiken sterila, skaffa en vanlig röd hane och para den med dina honor, sedan kommer du ha både slöjhonor/hanar och normalfenade (normala samt de som bär på anlag för slöjor), men det är enda sättet att i längden ha kvar slöjsvärdbärare. (detta gäller också andra arter med samma typ av slöjfenor, t.ex så kallade GIESSENER-guppy mm) Lycka till!
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • Eurydike
            • September 2004
            • 931

            #6
            Hanarna är inte sådär runda i kroppsformen utan med långsmala, dessutom har de gonopodium (eller hur det stavas) som Lena skrev.

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #7
              Ursprungligen postat av Eurydike
              Hanarna är inte sådär runda i kroppsformen utan med långsmala, dessutom har de gonopodium (eller hur det stavas) som Lena skrev.
              Bilden är ju inte så himla bra, men honornas analfena liknar ju de normalas, fast den är förlängd, men man borde se DRÄKTIGHETSFLÄCKEN också, hanarnas gonopodium liknar också de normalfenades, men typ 4 gånger längre....inte undra på att de har svårt att pricka rätt.....
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • Eurydike
                • September 2004
                • 931

                #8
                Ursprungligen postat av tummen
                Bilden är ju inte så himla bra, men honornas analfena liknar ju de normalas, fast den är förlängd, men man borde se DRÄKTIGHETSFLÄCKEN också, hanarnas gonopodium liknar också de normalfenades, men typ 4 gånger längre....inte undra på att de har svårt att pricka rätt.....
                Jag har då aldrig sett en svärdbärarhane med den kroppsformen.
                Tycker det syns tydligen att de inte har gonopodium och där dräktighetsfläcken brukar vara är det ju i alla fall skuggat. Det är det inte på hanar. Jag tyckte det var jättelätt att se. Men jag kan ju förstås ha fel.

                Kommentar

                • nelly.trott
                  • December 2007
                  • 355

                  #9
                  Tack för alla tips =)
                  Det bara bekräftar att jag misstänkte rätt
                  När du vill att något skall försvinna,
                  kan du låta svavelsyra över detta rinna.

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    #10
                    Ursprungligen postat av Eurydike
                    Jag har då aldrig sett en svärdbärarhane med den kroppsformen.
                    Tycker det syns tydligen att de inte har gonopodium och där dräktighetsfläcken brukar vara är det ju i alla fall skuggat. Det är det inte på hanar. Jag tyckte det var jättelätt att se. Men jag kan ju förstås ha fel.
                    Förlåt, jag har tydligen missuppfattat dig, eller tvärt om, jag tyckte också att det var två honor på bilden.....
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    • Eurydike
                      • September 2004
                      • 931

                      #11
                      Ursprungligen postat av tummen
                      Förlåt, jag har tydligen missuppfattat dig, eller tvärt om, jag tyckte också att det var två honor på bilden.....
                      He he. ja två honor menade jag. Tyckte du skrev något om att det var svårt att se.. Så tokigt det kan bli

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #12
                        Jag undrar om slöjhanarnas problem är att de är sterila, snarare är nog problemet som sas längre upp att deras gonopodium förmodligen är mer eller mindre oanvändbart, eftersom det är för långt.

                        I alla fall den bakersta på bilden är en hona. Förmodligen är båda honor, på grund av kroppsformen.
                        Senast redigerad av Shepard; 08 December 2007, 00:00.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          #13
                          Ursprungligen postat av Micke_A
                          Jag undrar om slöjhanarnas problem är att de är sterila, snarare är nog problemet som sas längre upp att deras gonopodium förmodligen är mer eller mindre oanvändbart, eftersom det är för långt.

                          I alla fall den bakersta på bilden är en hona. Förmodligen är båda honor, på grund av kroppsformen.
                          Ja det är nog så att de EGENTLIGEN inte är sterila, men eftersom de har så långt gonopodium så blir resultatet detsamma i alla fall, även om de mycket väl kan ha fungerande spermier, de kan ju de fakto inte para sig ändå....
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          Arbetssätt...