Överflöd av guppyyngel!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AnnLo
    • October 2007
    • 40

    Överflöd av guppyyngel!

    Ja, det börjar bli lite väl mycket yngel i mitt akvarium nu. Hur tar man bort dessa på bästa sätt för att inte vara alltför grym?

    Har försökt ge bort till vänner som har akvarium men det är lite sega på att hämta de och nu börjar det bli lite många och det kommer ju fler hela tiden.

    Skulle gärna ha ett akvarium till, men faktumet kvarstår att det hela tiden kommer fler yngel.

    Tacksam för råd innan jag är helt utan hår på skallen
  • patriksg
    • May 2007
    • 1705

    #2
    ge bort dom till en djuraffär, dom brukar alltid bli glada =) annars kanske det finns någon här på zoopet som kan ta dom?
    Mvh Patrik

    Kommentar

    • AnnLo
      • October 2007
      • 40

      #3
      jo det är ju en sak, men jag tror inte en zooaffär vill ha yngel som är 5 mm, de känns inte som jag har plats att ha de tills det är några månader.

      Kommentar

      • patriksg
        • May 2007
        • 1705

        #4
        kan ju alltig höra med dom.. annars lägg ut en annons här på zoopet eller zoonen typ... någon borde vilja ha dom
        Mvh Patrik

        Kommentar

        • AnnLo
          • October 2007
          • 40

          #5
          jag får försöka med det. har ju gärna alla kvar egentligen, men det blir lite för mycket i ett 54 liters akvarium med 5 stora guppys och sen en 30 yngel i varierande storlekar som de är nu.

          Kommentar

          • jubbe063
            • November 2007
            • 343

            #6
            Kan du inte ge bort dom till affär eller bekanta så tycker jag inte att det är grymt att avliva dem. Antingen fiskar du upp dem få åt gången och slår ihjäl dem vart eftersom eller så samla ihop alla överflödiga yngel i en påse på samma sätt som när du köper dem från djuraffären, tar ett djupt andetag lägger påsen på hårt underlag och hittar något platt stort att slå ihjäl dem med ( i värsta fall baksidan på en stekpanna), släpper ut vattnet och sen drämmer man till. Kort och effektiv process.

            Men se det som en sista utväg eftersom du inte velade ha det "grymt" som du säger, men överväg det om du inte hittar någon som vill ha yngel, för yngel lär det ju bli i rasande takt hela tiden

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #7
              Ursprungligen postat av jubbe063
              Kan du inte ge bort dom till affär eller bekanta så tycker jag inte att det är grymt att avliva dem. Antingen fiskar du upp dem få åt gången och slår ihjäl dem vart eftersom eller så samla ihop alla överflödiga yngel i en påse på samma sätt som när du köper dem från djuraffären, tar ett djupt andetag lägger påsen på hårt underlag och hittar något platt stort att slå ihjäl dem med ( i värsta fall baksidan på en stekpanna), släpper ut vattnet och sen drämmer man till. Kort och effektiv process.

              Men se det som en sista utväg eftersom du inte velade ha det "grymt" som du säger, men överväg det om du inte hittar någon som vill ha yngel, för yngel lär det ju bli i rasande takt hela tiden
              Det är alltid grymt/onödigt att avliva friska fiskar, dessutom verkar avlivningsmetoden du beskriver liite krånglig, små yngel och andra små fiskar kan man dänga hårt i diskhon så dör de direkt, men det gör jag bara med sjuka exemplar....
              AnnLo: Affärerna tar nog däremot emot dem om de får dem gratis, men du kan nog inte räkna med att få något för dem, men jag tycker nog inte att 30 5mm yngel plus 5 vuxna är för mycket, låt dem fortsätta växa till sig ett tag till. Och om kompisarna är sega att hämta så kan man väl ta med dit när man själv åker till dem? Det är ju du som vill bli av med dem....
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • jubbe063
                • November 2007
                • 343

                #8
                Ursprungligen postat av tummen
                Det är alltid grymt/onödigt att avliva friska fiskar, dessutom verkar avlivningsmetoden du beskriver liite krånglig, små yngel och andra små fiskar kan man dänga hårt i diskhon så dör de direkt, men det gör jag bara med sjuka exemplar....
                Nja, jag föredrar att mosa yngel med nåt hårt, har testat att klappa dem i diskhon, men det händer att någon svimmar av och överlever när det är många som ska bort så därav förespråkar jag mosning när det är mycket som ska bort.

                Nej, det är inte grymt att avliva friska fiskar om man inte har avsättning för dem. har du hund så tar du ju inte fram valpar om du inte kan få dem sålda. Lika lätt är det inte med fiskar som spyr ut ungar hela tiden, förr eller senare så kan eller vill inte ens bekanta ta emot fler yngel, affären kanske inte vill ta dem heller eller som i mitt fall, rent ekonomiskt lönar det sig inte att packa ner yngle och åka till en affär för att bli av med dem och de tar för stor plats att föda upp till säljstorlek.
                Så det är ju det mest humana man kan göra om man inte har avsättning på fiskarna att just avliva dem, vad är alternativet annars

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #9
                  Ursprungligen postat av jubbe063
                  Nja, jag föredrar att mosa yngel med nåt hårt, har testat att klappa dem i diskhon, men det händer att någon svimmar av och överlever när det är många som ska bort så därav förespråkar jag mosning när det är mycket som ska bort.

                  Nej, det är inte grymt att avliva friska fiskar om man inte har avsättning för dem. har du hund så tar du ju inte fram valpar om du inte kan få dem sålda. Lika lätt är det inte med fiskar som spyr ut ungar hela tiden, förr eller senare så kan eller vill inte ens bekanta ta emot fler yngel, affären kanske inte vill ta dem heller eller som i mitt fall, rent ekonomiskt lönar det sig inte att packa ner yngle och åka till en affär för att bli av med dem och de tar för stor plats att föda upp till säljstorlek.
                  Så det är ju det mest humana man kan göra om man inte har avsättning på fiskarna att just avliva dem, vad är alternativet annars
                  "grymt" kanske var fel ord då, jag skulle ha sagt onödigt/(oetiskt?)....man kan ju skaffa någon annan fin fisk som kan decimera styrkorna lite lagom, ett par stora tetror t.ex. det tycker jag är bättre än att bara döda dem.....eller skaffa någon annan fisk som inte förökar sig så himla mycket, men det är klart att man inte gärna vill göra sig av med sina levandefödare bara för det, man kan ju ha ett separat akvarium med stora ciklider som man matar med överflödet av levandefödare, eller om man har hund eller katt så kan man ju förgylla tillvaron för den som du redan sagt, men det bästa är nog ändå att försöka skänka bort dem till närmaste affär när man ändå har vägarna förbi, man behöver ju inte åka dit bara för att lämna fisk....man åker väl t.ex. för att handla mat till sig själv ibland och då kan man passa på. Sedan får du naturligtvis smascha dina överblivna fiskar på det sätt du tycker är bäst, det varken vill eller kan jag göra något åt, jag tyckte det bara verkade omständigt att göra som du sade.... Ha en trevlig helg.
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • AnnLo
                    • October 2007
                    • 40

                    #10
                    Tummen:

                    Men hur länge kan jag ha alla i akvariumet då? Det växer ju till sig relativt snabbt, blir det inte för många till slut?

                    Svårt att ta med de till vännerna när jag bor en 10 mil från de, studerar på annan ort än där jag kommer ifrån.

                    Tror några försvann i natt, det var väl lite glupska. Jag sörjer dock inte. Testar foder som ska räcka länge nu, då jag inte kommer vara i lägenheten över jul, dock är det inte särskilt förtjusta i den så jag vet inte hur det blir.

                    Kommentar

                    • _Lena_
                      • June 2006
                      • 1273

                      #11
                      Ursprungligen postat av AnnLo
                      Tummen:

                      Men hur länge kan jag ha alla i akvariumet då? Det växer ju till sig relativt snabbt, blir det inte för många till slut?

                      Tror några försvann i natt, det var väl lite glupska. Jag sörjer dock inte. Testar foder som ska räcka länge nu, då jag inte kommer vara i lägenheten över jul, dock är det inte särskilt förtjusta i den så jag vet inte hur det blir.
                      Så länge du inte ökar matningen mer än vad akvariet kalrar kan du typ ha hur många fiskar där som helst. Sälj av dem när du har fått en hög som blivit tillräckligt stora.

                      Foder som ska räcka länge betyder ofta bara trubbel, dessutom klarar fiskar sig en helg utan mat utan problem.

                      Kommentar

                      • AnnLo
                        • October 2007
                        • 40

                        #12
                        De äter ju lite av den här sorten, men inte särskilt mycket och ger man de lite mat så blir det tokiga och är överallt.

                        Om det bara vore för en helg jag ska vara borta, men kommer vara borta en vecka och kanske lite mer. Julen är alldeles för lång ibland...

                        Kommentar

                        • Mia A
                          • February 2007
                          • 357

                          #13
                          Fiskar brukar utan problem klara sig en vecka utan mat (jag har lämnat mina i två veckor och alla levde när jag kom hem )

                          Är det ett inkört akvarium så brukar de alltid hitta nåt att äta (typ alger)
                          Mvh / Mia

                          Kommentar

                          • tummen
                            • March 2005
                            • 5199

                            #14
                            Ursprungligen postat av AnnLo
                            Tummen:

                            Men hur länge kan jag ha alla i akvariumet då? Det växer ju till sig relativt snabbt, blir det inte för många till slut?

                            Svårt att ta med de till vännerna när jag bor en 10 mil från de, studerar på annan ort än där jag kommer ifrån.

                            Tror några försvann i natt, det var väl lite glupska. Jag sörjer dock inte. Testar foder som ska räcka länge nu, då jag inte kommer vara i lägenheten över jul, dock är det inte särskilt förtjusta i den så jag vet inte hur det blir.
                            Långtidsfoder riskerar att ta livet av alla dina fiskar, on det blir så att de inte gillar det så ligger det och ruttnar istället. Be någon kompis mata över jul istället....
                            Ungefär en vecka utan mat klarar de säkert, men blir det längre så kan man göra portioner som eventuella blom/fiskvakter bara kan hälla i. Ingen risk för överutmatning då alltså.

                            Som en jämförelse kan du ju höra om ett av mina akvarier:
                            20-30-talet vuxna guppy, 10-talet vuxna platy + 50? yngel i olika storlekar av de sorterna, ett par ancistrus, c:a 10 pansarmalar. Volym kring 60 liter. Kunkar perfekt.....

                            Vill du ta med fiskar till vännerna 10 mil bort kan du lägga fiskarna i en påse i en frysväska så de håller värmen, naturligtvis utan kylklampar då...
                            Thomas "tummen" Wallén

                            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                            Kommentar

                            • AnnLo
                              • October 2007
                              • 40

                              #15
                              Då behöver jag inte oroa mig i framtiden att det blir överfullt då med andra ord, har fått en som vill ha yngel, så jag blir nog av med de flesta som jag inte vill ha kvar själv.

                              Matningen är fortfarande ett dilemma, ingen av det jag känner kommer att vara kvar i trakten över jul då alla är studenter och flyr land och rike runt under julen. Får väl kanske åka ner någon dag och mata de, är ju bara 10 mil enkel resa, haha..

                              Kommentar

                              Arbetssätt...