Konstiga platyyngel...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gren78
    • December 2006
    • 20

    Konstiga platyyngel...

    Jag gjorde rent pumpen idag och hittade ca 10 yngel, de såg väldigt konstiga ut, alla yngel hade en "säck" på magen stor som ett knappnålshuvud och så har inte de tidigare ynglen jag fått från platys sett ut, de har bara varit väldigt små.

    Är detta normalt ? kan det bero på innavel ?

    Jag är inte säker på att det är platysar (eftersom de ser så konstiga ut) men i det akvariet finns det bara platys och lyckttetror.

    Nån som har nån idé ?

    Mvh Gren
  • Wezzlan
    • December 2007
    • 181

    #2
    det är nog inte platysar. det är inte likt dom. men lyckttetror ska vara lättlekta. kolla om du hittar bilder på yngel från lyckttetror. gissar att det är dom
    **180**160**150**105**54**20**15**

    Kommentar

    • JLi
      • December 2004
      • 773

      #3
      Låter inte som platy. Lykttetran är enligt artbeskrivningen lättlekt och produktiv. Knappnålshuvud låter som i största laget för gulesäck.
      h. Johan

      Kommentar

      • Gren78
        • December 2006
        • 20

        #4
        Tack för svaren , jag trodde att det var platysar eftersom ynglen är lite röda och de platysar jag har är röda, de påminner en del om scalaryngel i formen med den där säcken på magen, kan försöka ta några kort i morgon.

        Jag avvaktar med spänning och ser vad det blir för något.

        Mvh Gren

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #5
          Ursprungligen postat av Gren78
          Jag gjorde rent pumpen idag och hittade ca 10 yngel, de såg väldigt konstiga ut, alla yngel hade en "säck" på magen stor som ett knappnålshuvud och så har inte de tidigare ynglen jag fått från platys sett ut, de har bara varit väldigt små.

          Är detta normalt ? kan det bero på innavel ?

          Jag är inte säker på att det är platysar (eftersom de ser så konstiga ut) men i det akvariet finns det bara platys och lyckttetror.

          Nån som har nån idé ?

          Mvh Gren
          De är bara födda för tidigt, honan kan ha blivit stressad och släppt dem lite i förtid, det händer ibland, påsen är en del av gulesäcken som de ännu inte använt färdig, om några dagar är de "normala" igen. lycka till.
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • Gren78
            • December 2006
            • 20

            #6
            Försökte ta kort men det gick inte nå bra.
            3 st hade dött idag, men de andra sprattlade på som vanligt,
            Jag har de i ett yngelkar, de sätter fast sig på sidorna i karet, (precis som mina scalaryngel gjort)


            Den där gulesäcken, innehåller den näring åt ynglen ?

            Går det att mata dem med finfördelat flingfoder ?

            Mvh Gren

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #7
              Ursprungligen postat av Gren78
              Försökte ta kort men det gick inte nå bra.
              3 st hade dött idag, men de andra sprattlade på som vanligt,
              Jag har de i ett yngelkar, de sätter fast sig på sidorna i karet, (precis som mina scalaryngel gjort)


              Den där gulesäcken, innehåller den näring åt ynglen ?

              Går det att mata dem med finfördelat flingfoder ?

              Mvh Gren
              Nu låter det plötsligt som lykttetrayngel, framtiden får utvisa vad det är.
              Så länge gulesäcken finns där behövs inget foder, de lever av säcken de första dagarna, sedan behöver de smått foder, är det platy så går det bra med smulat flingfoder, är det tetror så krävs mindre foder, kanske artemianauplier eller micromask kunde funka bra? Dessa två foder funkar naturligtvis för platyyngel också... Lycka till.
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • lordi.4ever.94
                • September 2007
                • 117

                #8
                Min kompis har haft samma problem fast me guppy, ungarna hade en jättestor mage och såg helt missbildade ut, men dom överlevde och mår bra nu
                // lordi.4ever.94

                Kommentar

                • Gren78
                  • December 2006
                  • 20

                  #9
                  Då har det visat sig vad det var för yngel, det var ancistrus malar, jag skrev ju aldrig att jag hade sådana eftersom jag inte kunde tänka mig att det skulle vara malar.

                  Varje gång mina malar fått en kull så har de alltid vaktats av hanen i hans "revir" tills de varit ca 1 cm långa och inte haft gulesäcken kvar men denna gång blev det inte så,

                  Nåväl, det gick ju bra ändå och man har lärt sig något nytt.

                  Tack iaf för alla svar.

                  Mvh Gren

                  Kommentar

                  • MattiasL
                    • September 2006
                    • 1479

                    #10
                    Haha-Nu får du mata dem med algtablett och zuccini varje kväll!
                    Qui audet adipiscitur!

                    Kommentar

                    • elinj
                      • July 2007
                      • 1100

                      #11
                      Ursprungligen postat av Gren78
                      Jag gjorde rent pumpen idag och hittade ca 10 yngel, de såg väldigt konstiga ut, alla yngel hade en "säck" på magen stor som ett knappnålshuvud och så har inte de tidigare ynglen jag fått från platys sett ut, de har bara varit väldigt små.

                      Är detta normalt ? kan det bero på innavel ?

                      Jag är inte säker på att det är platysar (eftersom de ser så konstiga ut) men i det akvariet finns det bara platys och lyckttetror.

                      Nån som har nån idé ?

                      Mvh Gren
                      Jag har corall platy och mina honor har född två ggr och varje gång föds mina yngel med en säck under magen..
                      Varför, födds mina så då?

                      Kommentar

                      • tummen
                        • March 2005
                        • 5199

                        #12
                        Ursprungligen postat av elinj
                        Jag har corall platy och mina honor har född två ggr och varje gång föds mina yngel med en säck under magen..
                        Varför, födds mina så då?
                        Svårt att säga, de kan vara sressade av nåt i akvariet så de släpper ynglen lite för tidigt, men det går oftast bra ändå, så det är inget att oroa sig för....
                        Thomas "tummen" Wallén

                        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                        Kommentar

                        • elinj
                          • July 2007
                          • 1100

                          #13
                          fast när de födds,, vet jag att de kommer många men sen klarar sig inge, fast jag har mkt med växter,,

                          andra fiskarter är:
                          guppyn
                          svärdbärare
                          endlers
                          någon mer sort av platy ( orange med svarta prickar)
                          ansitrusmalar, albinor pansarmala och en pakistanbotia.
                          5 dvärgklogroda

                          Kommentar

                          Arbetssätt...