Levandefödare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dreama

    • November 2007
    • 286

    Levandefödare

    Jag startade upp mitt 90 liters akvarium igen med 3 Svärdbärarpar
    2 Guppypar och 2 platypar,nu undrar jag ska jag minska ner antalet hanar för
    honorna ska få det lugnare? Har läst och hört att fler hanar blir stessigare
    för honorna.
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    Ursprungligen postat av Dreama
    Jag startade upp mitt 90 liters akvarium igen med 3 Svärdbärarpar
    2 Guppypar och 2 platypar,nu undrar jag ska jag minska ner antalet hanar för
    honorna ska få det lugnare? Har läst och hört att fler hanar blir stessigare
    för honorna.
    jag har läst någonstans att det är ganska lagom med 2-3 honor per hane...
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • Olle A
      • January 2002
      • 1661

      #3
      Fler honor än hanar är bra, men även att ha dem parvis är säkert inga problem. Du kan gärna ha täta växter i akvariet, där honorna kan söka skydd mot alltför intensiv uppvaktning. Dessutom kommer fler yngel att klara sig då.

      Olle

      Kommentar

      • Lilibet
        • June 2007
        • 346

        #4
        En hane på tre honor är lagom, i alla fall när det gäller svärdbärare, som jag har personlig erfarenhet av. Skulle tro att proportionerna gäller de flesta levandefödare.
        Den som har flest saker när han dör vinner!

        Kommentar

        • streezz88
          • July 2007
          • 529

          #5
          Ursprungligen postat av Dreama
          Jag startade upp mitt 90 liters akvarium igen med 3 Svärdbärarpar
          2 Guppypar och 2 platypar,nu undrar jag ska jag minska ner antalet hanar för
          honorna ska få det lugnare? Har läst och hört att fler hanar blir stessigare
          för honorna.

          Jag måste bara påpeka att om du har både svärdbärare och platys, så blir det ingen bra kombination. Ha hellre enbart platys / Svärdbärare

          Kommentar

          • jubbe063
            • November 2007
            • 343

            #6
            Ursprungligen postat av Dreama
            Jag startade upp mitt 90 liters akvarium igen med 3 Svärdbärarpar
            2 Guppypar och 2 platypar,nu undrar jag ska jag minska ner antalet hanar för
            honorna ska få det lugnare? Har läst och hört att fler hanar blir stessigare
            för honorna.
            Jag hoppas att du tänkt på att svärdbärare och Platy parar sig med varandra och att du får hybrider så efter ett tag när ursprungliga föräldrarna är döda så har du bara hybrider. Platy / guppy eller svärdbärare /guppy går däremot att ha tillsammans utan att det blir hybrider.

            Men på frågan så startar man rätt lugnt med 2-3 honor på en hane, alternativt så har man lika många honor som hanar men då ca 5 av varje, den mobbing och aggressivitet som uppstår fördelas jämt över alla och ingen kommer att stressas ihjäl eller bli allt för mobbad.

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #7
              ...vill man ha det lugnare i akvariet så utesluter man svärdbärare överhuvudtaget. De är fina men rätt så intensiva....platy och guppy kan man däremot gärna hålla i ett 50/50-% förhållande, alltså parvis utan att det blir för intensiv uppvaktning....och snart har du många par av varje art....
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              Arbetssätt...