Grå svart guppy yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • veronicca
    • November 2007
    • 53

    Grå svart guppy yngel

    Jag fick yngel den 27/11 och nu ser jag ett yngel som är grå/svart över hela kroppen utom stjärtfenan ( den är genomskinlig ) ingen av de andra är så men de har redan fått lite svarta fläckar på stjärtfenan Och vad jag förstår så kan det inte vara en molly för dom är väl hel svarta ifrån födsen.

    Släppte i mina yngel ifrån förra omgången och det är så kul att se att de små ynglen tyr sig till dom och är mer ute och simmar med dom nu. om det är att dom vågar mer när det är några mellanstora med också.
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    #2
    Ursprungligen postat av veronicca
    Jag fick yngel den 27/11 och nu ser jag ett yngel som är grå/svart över hela kroppen utom stjärtfenan ( den är genomskinlig ) ingen av de andra är så men de har redan fått lite svarta fläckar på stjärtfenan Och vad jag förstår så kan det inte vara en molly för dom är väl hel svarta ifrån födsen.

    Släppte i mina yngel ifrån förra omgången och det är så kul att se att de små ynglen tyr sig till dom och är mer ute och simmar med dom nu. om det är att dom vågar mer när det är några mellanstora med också.
    Jag tror nog det kan vara "vanliga guppy" men med färgen "halvsvart" eller så kallad "tuxedo" färg...hur ser föräldrarna ut? Sedan finns det många olika färger på molly, hur ser de ut som du har? Även med helsvarta föräldrar kan det ibland dyka upp brokiga/fläckiga yngel...

    Det är säkert så att de nyaste ynglen vågar mer nu när storasyskonen finns där med....
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

    Kommentar

    • veronicca
      • November 2007
      • 53

      #3
      Ursprungligen postat av tummen
      Jag tror nog det kan vara "vanliga guppy" men med färgen "halvsvart" eller så kallad "tuxedo" färg...hur ser föräldrarna ut? Sedan finns det många olika färger på molly, hur ser de ut som du har? Även med helsvarta föräldrar kan det ibland dyka upp brokiga/fläckiga yngel...

      Det är säkert så att de nyaste ynglen vågar mer nu när storasyskonen finns där med....

      Mamman är silver med orange fena men har en hona som är grå och silver men hon födde i lördags natt så hennes ungar är inte så stora som denna gråa är. Båda mina molly honor har lite silverfärgade och brukaktiga bröst fenor så antar att det är silver molly i släkten.

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #4
        Ursprungligen postat av veronicca
        Mamman är silver med orange fena men har en hona som är grå och silver men hon födde i lördags natt så hennes ungar är inte så stora som denna gråa är. Båda mina molly honor har lite silverfärgade och brukaktiga bröst fenor så antar att det är silver molly i släkten.
        Du får nog helt enkelt se vilken fisk det blir av dem när de växer upp, för du hade väl guppy i akvariet också? Lycka till!
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • veronicca
          • November 2007
          • 53

          #5
          Ursprungligen postat av tummen
          Du får nog helt enkelt se vilken fisk det blir av dem när de växer upp, för du hade väl guppy i akvariet också? Lycka till!

          Tack tack.. kul med ett yngel som inte ser ut som de andra

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Ursprungligen postat av veronicca
            Tack tack.. kul med ett yngel som inte ser ut som de andra
            Så det var bara ett som avvek i färg? Jag trodde det var hela kullen...
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • veronicca
              • November 2007
              • 53

              #7
              Ursprungligen postat av tummen
              Så det var bara ett som avvek i färg? Jag trodde det var hela kullen...
              nej bara en grå svart.

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Ursprungligen postat av veronicca
                nej bara en grå svart.
                Jaha men då får tiden utvisa vad det är....
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • Rogli
                  • August 2005
                  • 132

                  #9
                  Ursprungligen postat av veronicca
                  nej bara en grå svart.
                  Om honan som födde ynglet tidigare har gått med hanar som varit svart eller gråsvarta, tex i affären, så kan befruktningen ha skett där. Guppyhonor kan ju spara spermier rätt länge innan befruktning sker.

                  Kommentar

                  • veronicca
                    • November 2007
                    • 53

                    #10
                    Ursprungligen postat av Rogli
                    Om honan som födde ynglet tidigare har gått med hanar som varit svart eller gråsvarta, tex i affären, så kan befruktningen ha skett där. Guppyhonor kan ju spara spermier rätt länge innan befruktning sker.

                    ja det är klart men i affären va dom separerade men de måste ha varit med hanarna någon gång för de första ynglen jag fick jag 2 dagar efter att de köptes.

                    Kommentar

                    • tummen
                      • March 2005
                      • 5199

                      #11
                      Ursprungligen postat av veronicca
                      ja det är klart men i affären va dom separerade men de måste ha varit med hanarna någon gång för de första ynglen jag fick jag 2 dagar efter att de köptes.
                      Om de inte gått "blandat" i affären så kan de mycket väl ha gjort det hos grossisten eller odlaren.....
                      Thomas "tummen" Wallén

                      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                      Kommentar

                      • veronicca
                        • November 2007
                        • 53

                        #12
                        Hittade några fler svarta och gråa yngel men nu är frågan hur ser man skillnad på guppy och molly yngel för de svarta har genomskinlig stjärtfena och lite silvrig mage så det kan ju vara vilketsom. Den ända skillnaden på dom och de övriga är att de är tjockare dels så är den gråprickiga också tjockare. en annan sak också är att ett yngel som är halva grått har en stjärtfena som en molly alltså spetsig över och under och kortare i mitten har den blivit biten eller kan vissa se ut så ( det är bara 1 som har så ).?

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          #13
                          Ursprungligen postat av veronicca
                          Hittade några fler svarta och gråa yngel men nu är frågan hur ser man skillnad på guppy och molly yngel för de svarta har genomskinlig stjärtfena och lite silvrig mage så det kan ju vara vilketsom. Den ända skillnaden på dom och de övriga är att de är tjockare dels så är den gråprickiga också tjockare. en annan sak också är att ett yngel som är halva grått har en stjärtfena som en molly alltså spetsig över och under och kortare i mitten har den blivit biten eller kan vissa se ut så ( det är bara 1 som har så ).?
                          De flesta speciella kännetecken utvecklas straxt efter att de blivit könsmogna, så vänta och se. men mollyyngel borde vara lite knubbigare redan från början. Ynglet har nog blivit bitet på stjärtfenan.....
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          • veronicca
                            • November 2007
                            • 53

                            #14
                            Ursprungligen postat av tummen
                            De flesta speciella kännetecken utvecklas straxt efter att de blivit könsmogna, så vänta och se. men mollyyngel borde vara lite knubbigare redan från början. Ynglet har nog blivit bitet på stjärtfenan.....

                            Ok då får jag vänta och se vad det blir dom är ju bara drygt en månad så några månaders till väntan så märks det nog. OCh den stackaren som fick svansen avbiten har ju klarat sig hittils så den överlever nog detta också

                            Kommentar

                            Arbetssätt...