En undran bara

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #16
    Ursprungligen postat av Saruman
    Jag exprementerar inte nått på mina fiskar utan jag vill bara att dom ska må bra i vara friska med

    Det har inte bildats någon svamp utan det är ett vitt ärr
    Vad bra. Grattis.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      #17
      Ursprungligen postat av eriahl
      Vad är rätt sorts salt för något? Att flytta henne till egen burk är ju smidigt så slipper man pula med huvudburken när man vet varför hon har skadan
      Du kan ta vanligt salt, men måste se till att det är utan JOD, det är inte bra för fiskarna med jodberikat salt, och ja, om jag skulle vara tvungen att saltbehandla någon fisk så skulle jag nog satsa på ett sjukakvarium/"burk"/plastback....OCH göra ett extra vattenbyte i det andra akvariet. Men generellt så behövs nog någon svamdödande medicin för att bli av med svamp, annars kan det lätt komma tillbaka.

      Jag tittade på de platy jag har här hemma, och ungefär hälften av dem har liknande silverfläckar på gällocket straxt bakom ögat, alltså är det säkert en helt normal pigmenteringsvariation som kan dyka upp inom platystammarna....
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      • eriahl
        • April 2004
        • 5681

        #18
        Att det går lika bra med salt från matvarubutiker som något dyrt från zooaffär vet jag. Blev lite nyfiken bara när du skrev att man måste ha rätt sorts salt. Salt utan eller med jod finns det delade meningar iofs om när man kollar runt på tex det här forumet
        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #19
          Ursprungligen postat av eriahl
          Att det går lika bra med salt från matvarubutiker som något dyrt från zooaffär vet jag. Blev lite nyfiken bara när du skrev att man måste ha rätt sorts salt. Salt utan eller med jod finns det delade meningar iofs om när man kollar runt på tex det här forumet
          Ja jag har bara hört det jag vidarebefodrar, att man absolut skall undvika salt med jod.....denna regel gäller ju i alla fall när man kläcker artemianauplier så därför tycker jag det är rimligt att tro att även fiskarna kan ta skada av jodberikat salt, koncentrationen av jod i saltet borde ju rimligen ligga skyhögt över den naturliga jodkoncentrationen....bortsett då ifrån att de flesta akvariefiskar ju faktiskt lever i hyfsat sött vatten utan salt överhuvudtaget.
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • Saruman
            • October 2007
            • 183

            #20
            Ursprungligen postat av Jens A.
            Vad bra. Grattis.
            Tackar så mycekt

            Kommentar

            • fifi
              • August 2006
              • 695

              #21
              Lite att tänka på är även att försöka undvika salt som har klumpförebyggande medel i sig, det dödar inte fiskarna [jag har använt det i nödfall när jag inte hittat annat] men det beror säkerligen på vilken sorts fisk och känns lite onödigt att chansa
              mvh
              Fifi

              I'm so cute, I poop rainbows.

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #22
                Ursprungligen postat av fifi
                Lite att tänka på är även att försöka undvika salt som har klumpförebyggande medel i sig, det dödar inte fiskarna [jag har använt det i nödfall när jag inte hittat annat] men det beror säkerligen på vilken sorts fisk och känns lite onödigt att chansa
                Ja det finns ju många tillsatser nuförtiden så det gäller att se upp.
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #23
                  Bättre att strunta i saltet som jag brukar säga.....
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • eriahl
                    • April 2004
                    • 5681

                    #24
                    Flyttar man en fisk till "sjukburken" kan det vara bra med salt
                    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                    Kommentar

                    • tummen
                      • March 2005
                      • 5199

                      #25
                      Ursprungligen postat av eriahl
                      Flyttar man en fisk till "sjukburken" kan det vara bra med salt
                      Eller så flyttar man inga fiskar dit innan man är av med sjukdomen....
                      Thomas "tummen" Wallén

                      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                      Kommentar

                      • eriahl
                        • April 2004
                        • 5681

                        #26
                        Om tex en fisk visar något tecken på att må dåligt men ingen annan kan det självklart vara bättre att flytta den. Som med en skadad fisk så slipper man behandla hela akvariet. Annars har man ju chansen att se om dom andra blir sjuka oxå. Är man inte säker på ev sjukdom så ser man om behandlingen verkar och om någon mer får så kan man ju behandla hela akvariet. Det beror iofs på om tex vita prick eller liknande men då ser man ju vad det är.
                        Senast redigerad av eriahl; 07 December 2007, 14:06.
                        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          #27
                          Ursprungligen postat av eriahl
                          Om tex en fisk visar något tecken på att må dåligt men ingen annan kan det självklart vara bättre att flytta den. Som med en skadad fisk så slipper man behandla hela akvariet. Annars har man ju chansen att se om dom andra blir sjuka oxå. Är man inte säker på ev sjukdom så ser man om behandlingen verkar och om någon mer får så kan man ju behandla hela akvariet. Det beror iofs på om tex vita prick eller liknande men då ser man ju vad det är.
                          Ja det gäller ju alltid att ställa rätt diagnos för att kunna behandla fiskarna rätt....
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          Arbetssätt...