Ensam svärdbärare.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • voggen
    • August 2007
    • 134

    Ensam svärdbärare.

    Kan jag ha min svärdbärare själv bland 3 playts och 2 black mollys? Tänkte köpa till 6st algätare, (oct nånting) i 54L kar. Eller kan jag ha 2 svärdbärare till?
    54L
  • voggen
    • August 2007
    • 134

    #2
    http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=329 Tänkte då på dom algätarna
    54L

    Kommentar

    • Annaica
      • February 2006
      • 1177

      #3
      det enda jag vet är att platys och svärdbärare blandar sig.
      Räkbiten


      Kommentar

      • Eurydike
        • September 2004
        • 931

        #4
        Jag tror inte den skulle vara speciellt lycklig ensam i sitt slag.

        Kommentar

        • Captayn
          • September 2007
          • 78

          #5
          Som Annaica sa, Det blir hybrider av Platy och Svärdbärare om dom får gå tillsammans. Men om Svärdbäraren får några fler Svärdbärare att få vara med är det mindre risk att Platyn och dom fortplantar sig. En 54l kanske blir lite för litet till slut eftersom ungfödare är riktiga "kaniner". Lycka till!//Linda

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Köp ottosarna och samtidigt kan du se om du får lämna din svärdbärare til affären, den blir nog lite för stor att hållas i ett 54 liters i längden, och jag skulle ha satsat på bara en art av levandefödare om jag var du...alltså skulle jag lämna bort mollysarna också om det gick, men du gör som du vill, hanen kommer betrakta platyhonorna som sina tjejer, men det spelar inte så stor roll, alla platy och svärdbärare i akvarieaffärerna brukar ju ändå vara "akvarievarianter" av arterna och de är ju som sagt egentligen hybrider mellan platy och svärdbärare som man sedan renodlat igen. Sök i forumet så kan du läsa mer om detta.
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #7
              Ottosarna kommer passa perfekt i att litet akvarium.
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • voggen
                • August 2007
                • 134

                #8
                Jo jag har läst om det, och folk har faktiskt sagt att det gårt alledelss utmärkt och blanda dom, då dom är som du säger "akvarie varianter" jag ska köpa 2 sävrdbärare till så slipper den vara ensam. Och dom kommer att släppas i större kar när jag märker/ser att det är dags. och ska testa dom ottosarna!
                54L

                Kommentar

                • voggen
                  • August 2007
                  • 134

                  #9
                  Kan tillägga att paltysen och svärdbäraren jag har, låg i samma kar redan i djuraffären. Kommer köpa svärdbärarna därifrån igen
                  54L

                  Kommentar

                  • voggen
                    • August 2007
                    • 134

                    #10
                    Det är så svårt att veta vad som är "rätt eller fel" när alla man pratar med säger olika, av att gå utifrån artbeskrvning är ju karet lite för litet för mollysen, men dom är ännu små, kan jag ha dom där tills vidare? Och så köper jag till mer svärdbärare, är det bara hanen som har ett "svärd" dom i affären sa inte vilket kön det var. Känner mig väldigt blåst av allt!
                    54L

                    Kommentar

                    • voggen
                      • August 2007
                      • 134

                      #11
                      Ingen?
                      54L

                      Kommentar

                      • Lilibet
                        • June 2007
                        • 346

                        #12
                        I ett litet kar kan det vara snyggare att inte ha så många olika sorters fisk. Om jag vore du skulle jag lyssna på Tummens råd. Lämna tillbaka svärdbäraren och mollisarna (mollys kan vara lite svåra) och håll dig till platysarna och algätarna (skaffa några platys till). Ev. kan du skaffa en tredje sorts fisk efter ett tag, när du ser hur fiskarna trivs.
                        Vad gäller svärdbärare så har hanen ett svärd, ej honorna. Alla hanar inom levandefödarna har också gonopodium, dvs deras analfena ser ut som en pinne, medan analfenan på honorna är en triangel.
                        Den som har flest saker när han dör vinner!

                        Kommentar

                        • voggen
                          • August 2007
                          • 134

                          #13
                          okej men dom ser ut att ttrvisar alldeless utmärkt! dom simmar omkring, men bladnar sig inte allt för mkt med varandra, jag vill iaf testa o ha dom ihop ett tag till, dom är verkligen fina tillsammmans, och har ännu inte sett ågra som helst tecken på att dom skulle vantrivas, jaha okej, tack för den informationen, då ska jag nog införskaffa 2honor till, den svärdbäraren jag har nu har svärt "bak del" om man säger så, väldig långt svärd och den "pinnen" du pratade om, den har även 2 trekantiga fenor där.
                          54L

                          Kommentar

                          • Eurydike
                            • September 2004
                            • 931

                            #14
                            Det är kanske inte så lätt för ett otränat öga at se om en fisk vantrivs? Vad ska de göra annat än simma omkring? Som du säger blandar de sig inte med varandra...Stackars svärdbäraren har ju ingen... Vem skulle vilja vara ensam människa på jorden?

                            54 liter tycker jag är litet för svärdbärare att leva i. Möjligen att det kan gå som odlingskar. Hanen (en sådan som du har med svärd) gör fina uppvisningar för att tjusa sina honor och simmar då i rasande fart både framlänges och baklänges och hit och dit...vilket inte får plats särskillt bra i ett så litet kar.

                            Vill du ha de här sorterna så satsa på en av de stora och komplettera med någon mindre fisk i ett litet stim. Både Svärdbärare, Molly och Platy blir hyfsat stora, alla är ungfödare så de blir många. Finns även stor risk att de korsar sig med varandra, i alla fall platy och svärdbärare.

                            Kommentar

                            • voggen
                              • August 2007
                              • 134

                              #15
                              2 till svärdbärare är på väg, jag vill inte lämna bort mn svärdbärare, då jag har haft den ändå sen den va yngel. och folk jag pratat med, har sagt att jag kan ha dom där tills vidare, har köpt till nya växter osv, och svärdäbraren kommer få kompisar i veckan.
                              54L

                              Kommentar

                              Arbetssätt...