Är ihopfällda fenor ett dåligt tecken?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vronk
    • February 2006
    • 63

    Är ihopfällda fenor ett dåligt tecken?

    Jag har en höggravid svärdbärarhona som fram tills nyss simmat glatt omkring med fenorna utspärrade. Nu idag har hon fällt ner ryggfenorna och håller sig undan nästan hela tiden. Är hon sjuk eller är det bebisar på gång?
    Borde jag flytta henne till ett eget kar?

    // Veronica, Ny på det här med levandefödare.
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    #2
    Ursprungligen postat av Vronk
    Jag har en höggravid svärdbärarhona som fram tills nyss simmat glatt omkring med fenorna utspärrade. Nu idag har hon fällt ner ryggfenorna och håller sig undan nästan hela tiden. Är hon sjuk eller är det bebisar på gång?
    Borde jag flytta henne till ett eget kar?

    // Veronica, Ny på det här med levandefödare.
    Om hon blir pigg när du matar så bör det inte vara någon fara.. När de är riktigt tjocka kan de bli lite loja och inte må så bra om det är stressigt med cirkulation och karlar i karet.. Då kan de dra sig undan och så och jäsa i en lugnare miljö..
    Men indragna fenor kan helt klart vara ett tecken på att det inte är bra också..
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Om det är dags för födsel så är det som Katharina skriver, men är honan inte speciellt tjock så mår hon nog inte så bra. Det brukar vara svårt att få igång levandefödare igen när de har börjat att fälla ihop fenorna, då de ofta efter en tid slutar äta och inte orkar simma längre och ligger och vilar på ett blad eller liknande. Det du kan göra är att ha salt i vattnet, prova med 0,5 dl/ 100 liter vatten och se om det blir bättre.
      Den enda risken med salt i vattnet är att växterna brukar inte vara så förtjusta i det, men med den låga dosen bör inte de ta allt för stor skada.
      Detta är om hon inte är på gång att yngla av sig.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #4
        Ursprungligen postat av ansjo
        Om det är dags för födsel så är det som Katharina skriver, men är honan inte speciellt tjock så mår hon nog inte så bra. Det brukar vara svårt att få igång levandefödare igen när de har börjat att fälla ihop fenorna, då de ofta efter en tid slutar äta och inte orkar simma längre och ligger och vilar på ett blad eller liknande. Det du kan göra är att ha salt i vattnet, prova med 0,5 dl/ 100 liter vatten och se om det blir bättre.
        Den enda risken med salt i vattnet är att växterna brukar inte vara så förtjusta i det, men med den låga dosen bör inte de ta allt för stor skada.
        Detta är om hon inte är på gång att yngla av sig.
        Sedan finns det ju andra fiskarter som inte mår så bra av salt heller, som rent av kan dö av det, och om man skall ha i salt så skall det också vara rätt sort. Ibland så kan ett extra vattenbyte vara det absolut enklaste sättet att fixa till problem.... vill man experimentera med salt och dylika kurer bör det göras i ett separat kar, och bara med den fisk som är sjuk, inte mixtra med hela akvariet alltså....
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        Arbetssätt...