Ensam Molly

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • veronicca
    • November 2007
    • 53

    Ensam Molly

    Jag har ett litet problem. Har några molly varav en hane som är grymt stor och p.g.a honom så måste jag vänta längre med att släppa i yngel i karet och att han vaktar på ynglena som är födda i karet hela tiden. Så nu tänkte jag flytta honom till ett akvarium på jobbet men då blir han ensam molly ( där finns en svärdbärare och 3 palettciklider ) Då är frågan är det grymt att ha honom där ensam ? Eller finns det någon annan lösning så han inte ligger och vaktar på ynglena hela tiden.
  • Captayn
    • September 2007
    • 78

    #2
    Här finns det 3 lösnigar (som jag vet).

    1. Du kan låta ynglerna växa lite till där dom är just nu.

    2. Flytta hanen 1-2 veckor till svärdbär och ciklid akvariumet och låta ynglerna va i det akvarium där hanen var nyss. Ynglen växer ju snabbare desto större akvarium man har.

    3. Låta ynglerna vara kvar några dagar så du kanske kan köpa lite mer växter till akvariumet så dom kan gömma sig. skulle nog vara den bästa lösningen

    Kommentar

    • _Lena_
      • June 2006
      • 1273

      #3
      Ha ett yngelkar och de vuxna fiskarna tillsammans?

      Kommentar

      • veronicca
        • November 2007
        • 53

        #4
        Ursprungligen postat av Captayn
        Här finns det 3 lösnigar (som jag vet).

        1. Du kan låta ynglerna växa lite till där dom är just nu.

        2. Flytta hanen 1-2 veckor till svärdbär och ciklid akvariumet och låta ynglerna va i det akvarium där hanen var nyss. Ynglen växer ju snabbare desto större akvarium man har.

        3. Låta ynglerna vara kvar några dagar så du kanske kan köpa lite mer växter till akvariumet så dom kan gömma sig. skulle nog vara den bästa lösningen

        Jag har massor av växter och ynglena klarar sig nog bättre än vad jag tror men han är så elak han ligger blick stilla vid växterna jag tror ju att det är att han vet att dom är där inne. Just nu har jag yngel i en yngel kasse ifrån första kullen ( ville ju spara de allra första ) Och efter det har de fått föda fritt mindre stressande för mamman.
        Men han får nog vara kvar tycker synd om honom att vara ensam. Flyttar honom och några honor när jag fått yngel på mollysarna.

        Kommentar

        • veronicca
          • November 2007
          • 53

          #5
          De första ynglen är minst 3 v kan jag släppa ut dom..?? är rädd att han käkar upp dom när de små stackarna inte vet hur dom ska gömma sig då dom bara varit i yngelkasse ifrån 2--3 dagen. Vilken tid på dygnet är bäst att släppa ut dom?

          Kommentar

          • Captayn
            • September 2007
            • 78

            #6
            Om hanen så väldig rekomenderar jag att ha ynglen kanske kvar 1-2 veckor till. Fast om jag fatta rätt så är dom i en yngelkasse nu? Då blir det lite svårare. Om det är någon gång på dynget du ska släppa ner fiskarna är det en stund efter du har släckt. På dagen får ju fiskarna mat och då kan dom ju dom mygglarvs stora ynglerna betraktas som mat.

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #7
              Jag tycker du skall ta honom till jobbet, han har ju i alla fall "levandefödar"-sällskap av svärdisarna, men sedan kan du ju ta dit fler honor till honom när de fött yngel hemma, då får han riktiga kompisar igen, han lider nog inte (så mycket) av det...
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • veronicca
                • November 2007
                • 53

                #8
                Ursprungligen postat av tummen
                Jag tycker du skall ta honom till jobbet, han har ju i alla fall "levandefödar"-sällskap av svärdisarna, men sedan kan du ju ta dit fler honor till honom när de fött yngel hemma, då får han riktiga kompisar igen, han lider nog inte (så mycket) av det...

                ja jag kanske gör så och köper 2 st honor till honom

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #9
                  Ursprungligen postat av veronicca
                  ja jag kanske gör så och köper 2 st honor till honom
                  Det blir nog bra.
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  Arbetssätt...