Snart Så :d

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Yejjeh
    • October 2007
    • 150

    Snart Så :d

    Ja, snart så kommer dom, platyynglena! Jag har vätat i minst en och en halv månad på dom. Min ena hona förlorade sin kull men den nya kommer kanske föda ikväll Nu har jag lagt in henne i en yngelkasse. Jag har haft en innan med nät men nätet möglade så jag ersatte det med en plastpåse. Honan har ätit mycket och när pappa kommer hem har han kanske en "riktig" yngelkasse. Jag har läst i många forums inlägg att yngelkassar inte är att rekomendera, men jag har både palettciklider och kardinaltetror i mitt akvarium och jag vill inte riskera att ynglerna dör Och det är jätte kul att se dom utväcklas och bli vuxna platys sen, jag har inte sett det sen jag var 5 år gammal, och då kommer man ju inte ihåg så mycket (är 12 nu). Så äntligen händer det igen! Dethär är nog alla fiskinteresserade barns drömmar Men jag har lite frågor ni gärna kan få svara på

    1. Har ni något tips om hur jag kan göra så att det går då bra som möjligt?
    2. Ungefär hur många yngel överlever om man har dom i en yngelkasse?
    Söker silvermollys
    Och andra levandefödare
    50 l hörnakvarium bla. Platys och palettcikilder. 60 l Sexkantigt bla.Ensam palettciklig hona medyngel. 15 l yngelakvarium Endast till mina yngel.
  • Olle A
    • January 2002
    • 1661

    #2
    Jennica, vad roligt att du snart ska få platyyngel! Jag minns hur fantastiskt glad jag blev när jag var i din ålder och fick mina första guppyyngel. När man sedan odlar den ena arten efter den andra i massor av år glömmer man lätt vilket under det är när de små liven kommer till. Det skadar inte att bli påmind om det ibland, för undret är ju lika stort varje gång!

    Hur många yngel som överlever i yngelkassen är svårt att ge ett bra svar på. Det beror bl a på hur stor yngelkassen är, hur länge ynglen får vara där och hur bra vattenkvaliteten är. Jag förstår att du vill göra det så bra som möjligt för ynglen, så det jag kan rekommendera är att tjata på dina föräldrar om att få ha ett akvarium till! Det är nämligen alltid bäst att ha yngel i ett eget akvarium där de har plats att växa och utvecklas. Inte för litet alltså, åtminstone ca 25-30 liter bör det vara. Tänk på att inte ha något filter där ynglen kan sugas in och fastna, det räcker med en syresten för att få lite rörelse på vattnet.
    Lycka till!

    Olle

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      #3
      Ursprungligen postat av Lars-Olof Arvids
      Jennica, vad roligt att du snart ska få platyyngel! Jag minns hur fantastiskt glad jag blev när jag var i din ålder och fick mina första guppyyngel. När man sedan odlar den ena arten efter den andra i massor av år glömmer man lätt vilket under det är när de små liven kommer till. Det skadar inte att bli påmind om det ibland, för undret är ju lika stort varje gång!

      Hur många yngel som överlever i yngelkassen är svårt att ge ett bra svar på. Det beror bl a på hur stor yngelkassen är, hur länge ynglen får vara där och hur bra vattenkvaliteten är. Jag förstår att du vill göra det så bra som möjligt för ynglen, så det jag kan rekommendera är att tjata på dina föräldrar om att få ha ett akvarium till! Det är nämligen alltid bäst att ha yngel i ett eget akvarium där de har plats att växa och utvecklas. Inte för litet alltså, åtminstone ca 25-30 liter bör det vara. Tänk på att inte ha något filter där ynglen kan sugas in och fastna, det räcker med en syresten för att få lite rörelse på vattnet.
      Lycka till!

      Olle

      Jag håller med dig. Alltid kul med yngel.....
      Jag tycker också att det bästa vore ett akvarium till för att dra upp yngel, men tycker att dettta i så fall borde ligga på minst 50 liter, gärna större....men det får väl ekonomi och utrymme avgöra....
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      • Olle A
        • January 2002
        • 1661

        #4
        Det var just ekonomi och utrymme jag tänkte på, samt hur svårt det kan vara för en 12-åring att få föräldrarna att inse hur mycket bättre det är med ett större akvarium. Det har jag egen erfarenhet av. Naturligtvis är det bättre ju större ett akvarium är, även för yngel.

        Olle

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #5
          Ursprungligen postat av Lars-Olof Arvids
          Det var just ekonomi och utrymme jag tänkte på, samt hur svårt det kan vara för en 12-åring att få föräldrarna att inse hur mycket bättre det är med ett större akvarium. Det har jag egen erfarenhet av. Naturligtvis är det bättre ju större ett akvarium är, även för yngel.

          Olle
          Är ekonomin ett problem så är ju "FLAJ"-backarna på IKEA ett alternativ att titta på, de har en serie som heter "SAMLA" också....genomskinliga och prisvärda.... SEDAN MÅSTE JU FÖRÄLDRARNA FÖRSTÅSS ÖVERTYGAS ÄNDÅ, OCH DET KAN JU HA SINA SIDOR DET DÄR....
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          Arbetssätt...