Priapella intermedia

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • saltbiff
    • December 2006
    • 607

    Priapella intermedia

    Jag har fem st urtjusiga priapellafiskar men alla fem är honor...4 av dem har nyligen gått med en hane och jag blev lovad att alla 4 är gravida...men hur tusan ser man när det är dags? De bor ihop med massa andra fiskar som äter upp ev barn och det är dåligt med flytväxter, gömställen å sånt.. Men jag flyttar gärna undan de honor som vill "kasta" sina ungar..men jag vet ju inte alls hur jag ser det på dom.. Någon som har erfarenhet av det? Vore kul att få fram några mer av denna fina fisk

    5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    #2
    Ursprungligen postat av saltbiff
    Jag har fem st urtjusiga priapellafiskar men alla fem är honor...4 av dem har nyligen gått med en hane och jag blev lovad att alla 4 är gravida...men hur tusan ser man när det är dags? De bor ihop med massa andra fiskar som äter upp ev barn och det är dåligt med flytväxter, gömställen å sånt.. Men jag flyttar gärna undan de honor som vill "kasta" sina ungar..men jag vet ju inte alls hur jag ser det på dom.. Någon som har erfarenhet av det? Vore kul att få fram några mer av denna fina fisk
    Mitt tips är att flytta allihop till ett eget akvarium, tyvärr har jag sedan inte mer tips att ge dig, har ingen egen erfarenhet av den arten, men var noga med vattenkvaliteten, de är känsligare än alla vanliga levandefödare har jag hört.
    Sedan är det ju inte fel om du kunde få tag i en eller två hanar ändå.....
    Men eftersom de är levandefödare så borde de ju funka på samma sätt: dräktighetsfläckar mm menar jag, kolla och skriv här när du vet mer....
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

    Kommentar

    • saltbiff
      • December 2006
      • 607

      #3
      Ja grejen var ju det att jag ville slippa flytta allihop.. Få tag i en hane verkar omöjligt,alla honorna är köpta på södermalms och han hade bara en hane som han absolut inte säljer.. Jo,dräktighetsfläckar kollar jag efter,har haft guppy å platy så jag vet hur dom ser ut... men jag minns lite svagt att Janne sade något om att man inte kan se på priapellan om de är gravida...men det sade han precis när jag skulle gå ut ur affären och han hade nya kunder så jag frågade inte vad han menade... Men någon som har dessa fiskar måste ju ha luskat ut hur man ser att de är på tjocken..eller

      5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Han kan inte tänka sig att låta dina honor gå hos hans hane i en dag då?
        Sen torde de vara gravida, om Priapella är lika framåt som de flesta andra levandefödare.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • saltbiff
          • December 2006
          • 607

          #5
          Mina honor har gått med hans hane i flera veckor så de är troligtvis befruktade hela bunten men jag ser ju inte det på dom

          5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Jag tror inte de blir lika tjocka innan de föder, tror också att de får ganska få yngel, så det är säkert därför man inte ser det på dem. Kolla med Akvarielagret, eller någon annan affär om inte de har hanar till dig.....
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Om de är gravida är det väl bara att separera honorna och vänta.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Du skall nog bereda dig på att detta är en art man lätt misslyckas med, de är känsliga vad det gäller vattenkvalitet, kanske också med vilket PH man har och sådana saker kan ju också resultera i uteblivna yngel, eller yngel som inte klarar sig, men jag hoppas ändå på att du kommer få yngel så småningom....Lycka till.
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                Arbetssätt...