Mollyn ska föda, men nått verkar fel!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fridas
    • September 2007
    • 629

    Mollyn ska föda, men nått verkar fel!

    Har en Black Molly hona som skall yngla när som helst tror jag. Hon har bott med hanen hela tiden så det är lite svårt att säga när de "pussades". Nu går hon i ett 54L yngelkar för att hon ska få föda ifred, och för att det ska bli några överlevande yngel, eftersom mina tetror annars tar dem direkt då de kommer ut.

    Hon har gått i detta kar i ca 2 veckor och har varit pigg hela tiden. Men idag verkar hon slö, står mest mot botten inne vid växterna och simmar på samma fläck vid botten. Är det något fel på henne eller gör de såhär innan de föder? Hon åt imorse som vanligt men simmade sedan genast in bland växterna igen. I vanliga fall är hon överallt och ingenstans samtidigt och simmar som en toka så jag blir lite orolig att det ska vara något fel på henne.

    Hennes mage har också ändrat form idag, ifrån att ha varit rund till att bli mer kantig och mera hängig om du förstår vad jag menar.

    Tacksam för lite hjälp!
    ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..
  • Elin.G
    • November 2007
    • 120

    #2
    Hon föder nog snart. De brukar dra sig undan då!
    /

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      #3
      Hör av dig igen om hon blir "sämre", annars låter det ju onekligen som om det är dags snart.
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      • Fridas
        • September 2007
        • 629

        #4
        Okej, hoppas på det! Vill inte att hon ska dö =/ Men det är säkert som ni säger, hon drar sig kanske bara undan för att föda i lugn och ro.

        Tack för hjälpen!!!
        ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

        Kommentar

        • Fridas
          • September 2007
          • 629

          #5
          Har inte hänt något under dagen och hon är fortfarande gömd bland växterna. Det som oroar mig är att hennes mage verkar bli större, kan hon vara fylld med luft på något sätt? Kan de bli tjockare över en dag? *orolig* Blir de rundare innan de föder eller vad kan stå på? Kan fiskar bli förstoppade?
          ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

          Kommentar

          • Fridas
            • September 2007
            • 629

            #6
            När jag kollar så ser det ut som om det sitter något i stjärten på honan, inte riktigt som bajs..!!?? Huga nu är jag rädd, vill inte förlora min lilla Black Molly som är så stor och fin. Hon är äldst av alla mina fiskar
            ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

            Kommentar

            • Mumin
              • October 2007
              • 3837

              #7
              Nä, det är nog ingen fara, det som sitter i stjärten är inte bajs utan det rör hon föder genom. I morgon har du nog fullt med små bäbisar!!
              Jag tror att honorna blir slöa och drar sig undan av de hormonförändringar som säkert sätter igång ynglandet, mina guppys och svärdbärare uppför sig precis som du har beskrivit.
              Notera datumet hon ynglar, så vet du bättre till nästa gång när hon ska "till".
              För mycket är inte nog!
              Jag VILL ha en Elefantofon!!

              Kommentar

              • Fridas
                • September 2007
                • 629

                #8
                Lägesrapport:

                Inget har hänt, honan håller sig fortfarande gömd bland växterna. Hon kommer visserligen fram och äter men sen gömmer hon sig igen. Tycker att det ser ut som om magen är smalare ibland och sedan tjockare igen. Ja ja, får hoppas att hon inte blir dålig och att hon klarar födandet om det är ungar på väg. Finns kanske inte så mycket jag kan göra just nu..!?
                ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

                Kommentar

                • Saruman
                  • October 2007
                  • 183

                  #9
                  Frida

                  Ett säker tecken som jag har lärt mig om Black molly honan det är att hon flämtar mycket samt att hon är orolig samt att fiskar kan "lukta" på hennes bak med eller att hannen är mer på stridig just som honnan ska föda med

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    #10
                    Ursprungligen postat av Fridas
                    Lägesrapport:

                    Inget har hänt, honan håller sig fortfarande gömd bland växterna. Hon kommer visserligen fram och äter men sen gömmer hon sig igen. Tycker att det ser ut som om magen är smalare ibland och sedan tjockare igen. Ja ja, får hoppas att hon inte blir dålig och att hon klarar födandet om det är ungar på väg. Finns kanske inte så mycket jag kan göra just nu..!?
                    Nej, de (ungarna) kommer när de kommer, du kan bara se till att hon verkar må bra fram till dess....men äter hon och ser normal ut för övrigt så är det nog ingen fara.
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    • Fridas
                      • September 2007
                      • 629

                      #11
                      Ursprungligen postat av Saruman
                      Frida

                      Ett säker tecken som jag har lärt mig om Black molly honan det är att hon flämtar mycket samt att hon är orolig samt att fiskar kan "lukta" på hennes bak med eller att hannen är mer på stridig just som honnan ska föda med
                      Det låter precis som min hona Ja då är det nog som det ska. Bara jag som är rädd, ska skärpa till mig nu och lugna ner mig Tack för all hjälp, ni är så gulliga
                      ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

                      Kommentar

                      • Yejjeh
                        • October 2007
                        • 150

                        #12
                        Jag har lite undringar själv. Jag har aldeles nyss stoppat in min gravida platyhona i en yngelkasse. Men hanen är hela tiden ch "vaktar" hnne. Varför gör han det?
                        Söker silvermollys
                        Och andra levandefödare
                        50 l hörnakvarium bla. Platys och palettcikilder. 60 l Sexkantigt bla.Ensam palettciklig hona medyngel. 15 l yngelakvarium Endast till mina yngel.

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          #13
                          Ursprungligen postat av Yejjeh
                          Jag har lite undringar själv. Jag har aldeles nyss stoppat in min gravida platyhona i en yngelkasse. Men hanen är hela tiden ch "vaktar" hnne. Varför gör han det?
                          Han är säkert bara sugen på att para sig ännu en gång, de brukar passa på när honan föder och är upptagen med det....de är hemskt pilska, har jag sagt det förr????
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          Arbetssätt...