Guppy Odling!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    #31
    Ursprungligen postat av tummen
    Detta är fel, en myt, att de skulle vara sönder avlade! SLUTA skriva sådant!!!

    då får jag väl ursäkta mig då för detta påstående...
    MVH macke_fisk

    Kommentar

    • Jaaxx
      • November 2007
      • 19

      #32
      Ursprungligen postat av tummen
      "Missbildad" kan den bara vara om den föds så, däremot kan guppy få krökt rygg när de blir gamla, detta är hyfsat vanligt och bara normalt, ett tecken på att de är gamla och snart gjort sitt. Eller så har den fått pisk av någon annan fisk, vad har du för fiskkompisar i det akvariet?

      Yngel du fått har säkert blivit uppätna innan du hunnit se dem, det är inte möjligt att de inte skulle ha fått yngel på den långa tiden...

      Okej, lhan var inte missbildad när jag köpte hnom, men han kan ju vara gammal som du säger, (det är inte så lätt att se åldern :P) Men iallafall och jo jag tror inte att de någon gång fått yngel, hanen har typ något fel o kan kanske inte ens para sig med en hona....
      Men iallafall nu har jag nyss fått ett nytt akvarium på 65liter (igår)
      Ska börja odla guppy i det akvariet...

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #33
        Ursprungligen postat av Jaaxx
        Okej, lhan var inte missbildad när jag köpte hnom, men han kan ju vara gammal som du säger, (det är inte så lätt att se åldern :P) Men iallafall och jo jag tror inte att de någon gång fått yngel, hanen har typ något fel o kan kanske inte ens para sig med en hona....
        Men iallafall nu har jag nyss fått ett nytt akvarium på 65liter (igår)
        Ska börja odla guppy i det akvariet...

        Skaffa du en ny hane så kommer odlingen igång av sig själv, det enda du behöver göra är att mata och byta vatten samt tvätta filtren, sådant som man ändå gör med andra ord....

        Om det är något mer du undrar så skall du söka i detta forum, de flesta guppyfrågor har redan besvarats flera gånger, det finns inte mycket som går att lära sig om guppy som inte redan står här....
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • Jaaxx
          • November 2007
          • 19

          #34
          aa okej, men jag har nu fått ett till akvarm jippii
          men jag måste skaffa lite mer pengar nu innan hela odlingen kan starta det som fattas just nu är stenar, växter och dekorationer + mat...
          jag har pengar men delar allt detta med en kompis, och hon har inte de pengarna som behövs just nu... :/

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #35
            Ursprungligen postat av eriahl
            Tummen: Du skriver att det är fel och myt om guppyn. Du har förstås gjort en grundlig forskning på det? Finns troligen både bra och dåligt odlade fiskar av alla sorter, även guppy. Man ska nog inte köpa XL-guppy då dom förmodligen hör hemma på fiskarnas ålderdomshem
            Jag skriver så för att många akvarister avfärdar sina tillkortakommanden när det gäller guppy med att de "är så sönderavlade" nuförtiden, och det argumentet köper jag inte (har skrivit om det förr som sagt så du kan ju söka på detta i forumet och läsa mer), när det i själva verket kan handla om att akvaristen inte skött vattenbytena som han eller hon skulle. Däremot har jag själv helt andra erfarenheter, att guppy fortfarande är en trevlig lättskött fisk alltså, men jag håller med dig om att man skall försöka köpa så unga fiskar som möjligt när man köper i butik, eftersom de oftast inte når sin fulla prakt förrän de passerat (minst) halva sin livslängd, och då ka man lätt råka köpa pensionärsguppy om man har lite oflyt.....
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • Lycka500
              • July 2009
              • 30

              #36
              krokig rygg kan du fixa till med lite salt för ett 58 l akvarium så kan du he i 1 matskeds salt på 2 dar så växer krokiga ryggen till bak har jag lärt mig (=

              Kommentar

              • macke_fisk
                • December 2005
                • 4442

                #37
                Gammal tråd XD. Kommer inte hända mycket här .
                MVH macke_fisk

                Kommentar

                Arbetssätt...