Guppy Odling!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jaaxx
    • November 2007
    • 19

    #16
    Okej, men hur mycket kostar Guppys där ni bor?
    De billigaste (i djuraffär) som finns här är:
    Hona: 20kr Och Hane: 25kr

    Kommentar

    • Captayn
      • September 2007
      • 78

      #17
      Jag bor i Karlskoga. Där finns det två bra affärer med guppys i. På Arken kostar Guppy honor 20:- och hanar 25:-. På Thomas zoologiska (min favorit affär) kostar guppy honorna 25:- och guppy hanarna 28:-. Jag har två Guppy hanar. En ser utt så här http://www.guppyk.com/gallery/rd%20s%20g11.jpg
      Det va en Red delta och en Yellow Snakeskin http://www.drpez.org/albums/Guppy/aas.jpg. Ser inte riktigt ut så men nästan

      Kommentar

      • aandrey
        • December 2006
        • 4

        #18
        Bra tråd här, jag hoppar in jag förstår inte hur du elinj menar med att när en hona ska föda när hon simmar upp och ner?
        Jag har märkt på mina honor att när de ska föda, så försöker de gömma sig i nåt hörn elr bland växter.
        Det är tråkigt att guppys är så inavlade så jag kan gärna byta guppys med nån som bor i närheten av uppsala om det skulle bli aktuellt.

        Kommentar

        • macke_fisk
          • December 2005
          • 4442

          #19
          Ursprungligen postat av Jaaxx
          Okej, men hur mycket kostar Guppys där ni bor?
          De billigaste (i djuraffär) som finns här är:
          Hona: 20kr Och Hane: 25kr

          en affär jag handlar i så kostar guppy 10 kr
          MVH macke_fisk

          Kommentar

          • macke_fisk
            • December 2005
            • 4442

            #20
            Ursprungligen postat av aandrey
            Bra tråd här, jag hoppar in jag förstår inte hur du elinj menar med att när en hona ska föda när hon simmar upp och ner?
            Jag har märkt på mina honor att när de ska föda, så försöker de gömma sig i nåt hörn elr bland växter.
            Det är tråkigt att guppys är så inavlade så jag kan gärna byta guppys med nån som bor i närheten av uppsala om det skulle bli aktuellt.

            det jag tror hon mena att de simmar upp och ner är att en liten tid innan de ska föda så blir lite stressade och skygga, så därför simmar upp, ner upp ner hela tiden.
            MVH macke_fisk

            Kommentar

            • Jaaxx
              • November 2007
              • 19

              #21
              Ursprungligen postat av macke_fisk
              en affär jag handlar i så kostar guppy 10 kr

              Okej vart ligger den affären? och vad heter den?

              Kommentar

              • macke_fisk
                • December 2005
                • 4442

                #22
                den finns i klippan och heter lance tropiskfisk, en som har det nere i källaren^^
                MVH macke_fisk

                Kommentar

                • Jaaxx
                  • November 2007
                  • 19

                  #23
                  Heh okej, ingen aning vart det ligger :P
                  Men när man köper nya guppy fiskar till ett nytt tomt akvarium, hur lång tid tar det för era fiskar innan de ''parar'' sig =)
                  Senast redigerad av Jaaxx; 27 November 2007, 18:29.

                  Kommentar

                  • eriahl
                    • April 2004
                    • 5681

                    #24
                    Kan inte låta bli att tänka på första inlägget i tråden
                    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                    Kommentar

                    • Mumin
                      • October 2007
                      • 3837

                      #25
                      Ursprungligen postat av eriahl
                      Kan inte låta bli att tänka på första inlägget i tråden
                      Jo ,och det är du inte ensam om......

                      Jaaxx, du skrev i första inlägget att du visste ganska mycket och har haft fisk hela livet, vad har du då haft för fisk?
                      Du borde väl då också känna någon zoohandlare, så du vet att du blir av med dina yngel från din "odling". Vad är det annars för vits med att "odla"?
                      Eller menar du att du ska ha guppy, och då får man "automatiskt" yngel?
                      Du måste nog skriva lite mer om hur du har tänkt dig din guppyodling, annars kan du nog inte få de svar du vill ha.

                      Blir du inte av med ynglen hoppas vi nog alla att du inte avlivar dem på de sätt du skrev om i tråden om avlivning. Det vore korkat.
                      För mycket är inte nog!
                      Jag VILL ha en Elefantofon!!

                      Kommentar

                      • Jaaxx
                        • November 2007
                        • 19

                        #26
                        Ja det skrev jag, o ja jag har haft fisk hela mitt liv...
                        Men våda jag vet vart jag ska ge/sälja ynglen och jag vet vart de finns zoobutiker här...
                        Jag undrade bara hur mycket de kostade där ni bor, o jag har aldrig sagt att jag ska avliva mina fiskar :S Och det kommer jag inte att göra!
                        Vrf tror ni det :S ?

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          #27
                          Ursprungligen postat av Eurydike
                          Drygt 3 veckor. Tror det kan variera mellan 21-26 dagar ungefär.
                          De föder yngel med en månads mellanrun ungefär, oftast tar det några dagar extra emellan....så det blir mer kring 4-5 veckor...sök i forumet så får ni se!!!!
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          • tummen
                            • March 2005
                            • 5199

                            #28
                            Ursprungligen postat av macke_fisk
                            missbildningen kan komma från att guppys är så hårt avlade idag att de egetligen inte tåler nånting...det är svårt att få tag på bra guppys som lever länge och inte bara dör, har haft guppys som ossså bara blivit missbildade bara så där.
                            Detta är fel, en myt, att de skulle vara sönder avlade! SLUTA skriva sådant!!!
                            Däremot kan man ha otur när man köper nya fiskar och få hem gamla exemplar, eller så får man tag i fiskar som fötts upp i helt anat vatten än det du har hemma...då kan de bli sjuka, men det är absolut inget genetiskt, det beror på miljön de kommer i från och miljön de hamnar i...eller så har man själv dåligt vatten eller sjukdom i akvarierna utan att ens egna fiskar visar några symptom... Jag har skrivit mycket om detta i forumet innan, säk lite grannså kan ni läsa mer.
                            Thomas "tummen" Wallén

                            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                            Kommentar

                            • tummen
                              • March 2005
                              • 5199

                              #29
                              Ursprungligen postat av Jaaxx
                              Okej,
                              I mitt andra akvarie har jag nu 3guppyhonor o 1guppyhane o nåra andra fiskar..
                              Har haft de i typ 5 månader men de har aldrig fått yngel! ;/
                              Och hanen har liksom blivit lite missbildad med en konstig kropp.... Hur kommer det sig?
                              "Missbildad" kan den bara vara om den föds så, däremot kan guppy få krökt rygg när de blir gamla, detta är hyfsat vanligt och bara normalt, ett tecken på att de är gamla och snart gjort sitt. Eller så har den fått pisk av någon annan fisk, vad har du för fiskkompisar i det akvariet?

                              Yngel du fått har säkert blivit uppätna innan du hunnit se dem, det är inte möjligt att de inte skulle ha fått yngel på den långa tiden...
                              Thomas "tummen" Wallén

                              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                              Kommentar

                              • eriahl
                                • April 2004
                                • 5681

                                #30
                                Tummen: Du skriver att det är fel och myt om guppyn. Du har förstås gjort en grundlig forskning på det? Finns troligen både bra och dåligt odlade fiskar av alla sorter, även guppy. Man ska nog inte köpa XL-guppy då dom förmodligen hör hemma på fiskarnas ålderdomshem
                                "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                                Kommentar

                                Arbetssätt...