Guppy Odling!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jaaxx
    • November 2007
    • 19

    Guppy Odling!

    Hejsan!
    Jag ska snart starta guppy odling och skulle vilja ha lite tips, av någon...
    Jag kan ganska mycket och ha haft fiskar i hela mitt liv (är 13år)
    Men nu undrar jag tillexempel vad jag ska göra med de yngel som överlever om jag inte själv kan ha de eller djuraffären eller nån annan tar de...?
    Ska man typ spola ner dem eller vad
    Sen undrar jag också hur man ska kunna skilja på guppy (asså när de fortfarande är så små) så det inte blir inavel ...?
    Tacksam för svar....!
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    #2
    det tar ganska lång tid innan det blir inavel, du kan ju ge bort guppy yngel till kompisar, släkt m.m som har akvarium.


    p.s välkommen till zoopet
    MVH macke_fisk

    Kommentar

    • Eurydike
      • September 2004
      • 931

      #3
      Fråga i förväg i djuraffären om de är intresseade av yngel. Endel affärer tar gärna emot fisk men oftast då i utbyte mot annat. Så du får mat eller akvarietillbehör för dina yngel. De brukar oftast då vilja att ynglen inte är pyttesmå utan halvvuxna fiskar som de kan sälja.
      Annars går det ju att sälja eller ge bort. Eller om du har större fisk än guppy låta någon hona yngla bland dem så försvinner några naturligt som föda.

      Kommentar

      • Jaaxx
        • November 2007
        • 19

        #4
        Okej tack så mycket för era svar...
        Men nu undrar jag hur lång tid det tar för guppyhonan att vara dräktig innan den föder?

        Kommentar

        • Eurydike
          • September 2004
          • 931

          #5
          Drygt 3 veckor. Tror det kan variera mellan 21-26 dagar ungefär.

          Kommentar

          • pontulf
            • November 2007
            • 480

            #6
            bra tråd!håller på med samma sak.lånar tråden. hur ser man bäst ifall den är gravid fall den är tjock eller fall den är svart ibak?

            mvh//pontus

            Kommentar

            • elinj
              • July 2007
              • 1100

              #7
              Ursprungligen postat av pontulf
              hur ser man bäst ifall den är gravid fall den är tjock eller fall den är svart ibak?
              Förstår inte vad du menar där..
              men jag har guppy och kan beskriva lite hur de ser ut några dagar innan de ska födda

              1. svart om hela magen
              2. det börjar bli silver aktiga prickar,, det är ögonen på yngelna.
              3. Honan börjar simma upp och ner.
              4. de föder inom 24 timmar. oftast inom 12 timmar

              Kommentar

              • Eurydike
                • September 2004
                • 931

                #8
                En guppyhona är ju lite rund över buken alltid och jag tycker alltid de har svart fläck baktill. Men de kan ju lagra sperma, så de kan få yngel även om de inte går med någon hane för tillfället. Så en välmående hon är väl i princip alltid dräktig, bara i olika stadier.
                När det är nära blir hon nästintill fyrkantig om magen. Syns mest på vanlig gyppy som får stora kullar. Endlers som får lite mindre kullar är det inte lika tydlig skillnad på.

                Kommentar

                • elinj
                  • July 2007
                  • 1100

                  #9
                  Ursprungligen postat av Eurydike
                  En guppyhona är ju lite rund över buken alltid och jag tycker alltid de har svart fläck baktill. Men de kan ju lagra sperma, så de kan få yngel även om de inte går med någon hane för tillfället. Så en välmående hon är väl i princip alltid dräktig, bara i olika stadier.
                  När det är nära blir hon nästintill fyrkantig om magen. Syns mest på vanlig gyppy som får stora kullar. Endlers som får lite mindre kullar är det inte lika tydlig skillnad på.

                  Det jag tycker är att honorna blir väldigt runda uppe på ryggen då är det snart dags,, om de har silver aktiga prickar.

                  Kommentar

                  • Eurydike
                    • September 2004
                    • 931

                    #10
                    Ursprungligen postat av elinj
                    Det jag tycker är att honorna blir väldigt runda uppe på ryggen då är det snart dags,, om de har silver aktiga prickar.
                    Har inte lagt märke till något med ryggen men däremot tycker jag att den tjocka magen putar ordentligt redan under hakan. Vilket den inte gör annars.
                    Numer har jag bara endlers och jag tycker inte det är lika lätt at se på dem som vanlig guppy.

                    Kommentar

                    • elinj
                      • July 2007
                      • 1100

                      #11
                      Ursprungligen postat av Eurydike
                      Har inte lagt märke till något med ryggen men däremot tycker jag att den tjocka magen putar ordentligt redan under hakan. Vilket den inte gör annars.
                      Numer har jag bara endlers och jag tycker inte det är lika lätt at se på dem som vanlig guppy.
                      mm,, sen beror det väl till fisk till fisk oxå.. har bara haft en guppy yngel som har fött än så länge, den dog. men avkomman från henne ska någ födda om 2-3 veckor.har nyss blivit könsmogna,, se om man ser någe speciellt förutom dom där punkterna jag har..

                      1. svart om hela magen
                      2. det börjar bli silver aktiga prickar,, det är ögonen på yngelna.
                      3. Honan börjar simma upp och ner.
                      4. de föder inom 24 timmar. oftast inom 12 timmar

                      Kommentar

                      • Jaaxx
                        • November 2007
                        • 19

                        #12
                        Många som skrivit här under den här dagen! <3
                        Men ändå jag undrar om man har 1 guppy hane o typ 3 honor..
                        Kan hanen göra så alla tre blir gravida samtidigt och så hur reagerar de andra om ett par får yngel? =)

                        Kommentar

                        • macke_fisk
                          • December 2005
                          • 4442

                          #13
                          hanen kommer att vara på alla honorna:P...de andra regerar inte direkt, men nu i början så kan honorna äta upp sina yngel, men sen efte tag så vänjer de sig vid att där är yngel så slutar de äta upp dem.
                          MVH macke_fisk

                          Kommentar

                          • Jaaxx
                            • November 2007
                            • 19

                            #14
                            Okej,
                            I mitt andra akvarie har jag nu 3guppyhonor o 1guppyhane o nåra andra fiskar..
                            Har haft de i typ 5 månader men de har aldrig fått yngel! ;/
                            Och hanen har liksom blivit lite missbildad med en konstig kropp.... Hur kommer det sig?

                            Kommentar

                            • macke_fisk
                              • December 2005
                              • 4442

                              #15
                              missbildningen kan komma från att guppys är så hårt avlade idag att de egetligen inte tåler nånting...det är svårt att få tag på bra guppys som lever länge och inte bara dör, har haft guppys som ossså bara blivit missbildade bara så där.
                              MVH macke_fisk

                              Kommentar

                              Arbetssätt...