Platy + svärdbärare = sant?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maria_
    • March 2007
    • 2867

    Platy + svärdbärare = sant?

    Kan de korsa sig? För jag har platyfiskar, men skulle hellre vilja ha svärdbärare. Men inte om det blir svärdplatys.
    Med vänlig hälsning,
    hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Dom kan korsa sig.
    Nästan alla platys och svärdbärare i handeln är för övrigt resultatet av olika korsningar mellan svärdbärare och platy
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • maria_
      • March 2007
      • 2867

      #3
      Så jag har redan svärdplatys, med andra ord..
      Med vänlig hälsning,
      hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av maria_
        Så jag har redan svärdplatys, med andra ord..
        Ja eller platysvärd
        Dock skall sägas att det ändå rör sig om stabila odlingsformer som du har - en slumpmässig korsning blir en himla röra av de bägge arterna.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • jubbe063
          • November 2007
          • 343

          #5
          Jag har bägge blandat i ett kar, tycker det är rätt kul att se resultatet av det hela, ibland får man nåt riktigt fint från korsningarna men oftast bleka kopior av föräldrarna. Men som sagt, det är bara vad jag tycker. Vill man hålla sortlinjerna rena så blanda inte platysar och svärdbärare.

          Kommentar

          • Dysnomia
            • April 2004
            • 1692

            #6
            Ett par av mina Platys har små "minisvärd". Ett resultat av att det är svärdbärare i dom, alltså?
            Varför korsas dessa två? Är det för att få fram bättre färg, motståndskraft, eller? *Nyfiken*
            Skånetös i Dalarna
            MIN ZOON!

            Kommentar

            • maria_
              • March 2007
              • 2867

              #7
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Ja eller platysvärd
              Dock skall sägas att det ändå rör sig om stabila odlingsformer som du har - en slumpmässig korsning blir en himla röra av de bägge arterna.
              Jag är ledsen, men nu kan jag inte hålla tyst längre. Du fyller år på samma dag som min lillebror, och jag har kommit ihåg det jättelänge och igår spenderade jag hela 30 minuter på att rita din födelsedagsteckning. Har du sett den? Den är jättefin. Fast jag har ingen mus till datorn (bara en sån där pet-grej) så jag fick använda mig av sådana där "gör en cirkel" till katten. Så den är inte helt hemmagjord. Men i alla fall kommer jag inte få ro förrän jag vet att du har sett den, för den är så fin!

              Och jag lovar att inte skaffa svärdbärare förrän platysarna har dött av hög ålder.
              Med vänlig hälsning,
              hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Ursprungligen postat av lili76
                Ett par av mina Platys har små "minisvärd". Ett resultat av att det är svärdbärare i dom, alltså?
                Varför korsas dessa två? Är det för att få fram bättre färg, motståndskraft, eller? *Nyfiken*
                Främst har man använt sig av hybridisering för att flytta över olika färganlag och olika fenformer mellan de olika arterna, detta har fått till följd att det finns platy/svärdbärar varianter av i stort sett alla färger/fenformer. Båda akvarievarianterna är tåliga fiskar....
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                Arbetssätt...