Dödsfall pga ålder ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    Dödsfall pga ålder ?

    Har ett gäng mollysar.

    de kom till mig för snart ett år sedan, några var redan fullvuxna då.

    Vilket innebär att de är kanske ca 1,5 år, någon kanske är äldre än så.

    Börjar misstänka att någon / några kommer att trilla av pinnen inom kort pga ålder.

    Men hur vet man att de börjar bli gamla och sega....och inte är sjuka ?
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:
  • C.Ciklid
    • February 2005
    • 12055

    #2
    De börjar oftast krokna ihop, se allmänt risiga ut. Vet dock inte hur länge mollysar lever normalt. Dock har jag sett ett par mollysar som vart as, över normalstorlek och misstänker att dessa måste vara "stofiler". De ser väääääldigt gamla ut med, men simmar runt som inget hade hänt. Ok.. lite ålderskramper har de nog.
    //Camilla
    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

    Kommentar

    • gizmogirl
      • August 2006
      • 2214

      #3
      mina mollys har bleknat en del i färgerna och magrat av och som redan skrivits kroknat ihop.

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        ok...då är det 3-4 st av stammen på 16 som är pensionsmässiga....

        Frågan är då, skall man avliva dom innan de lägger sig med buken uppåt själva ?
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • gizmogirl
          • August 2006
          • 2214

          #5
          jag brukar låta de vara om de inte ser alltför dåliga ut då får de hjälp, äter de och simmar omkring tycker jag det är ok att låta de vara.

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Ursprungligen postat av gizmogirl
            jag brukar låta de vara om de inte ser alltför dåliga ut då får de hjälp, äter de och simmar omkring tycker jag det är ok att låta de vara.
            jag håller med, så länge de inte verkar må dåligt så kan de väl få njuta av ålderdomen, varför hålla på med aktiv dödshjälp när det inte behövs, skillnad då om de skulle drabbas av någon sjukdom, som bukvattensot till exempel, då skulle jag definitivt ta bort vilken fisk som helst, för att försöka rädda de andra.....
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #7
              hmmm...tror nog att de får stryka med inom kort....

              de skall alla flyttas från ett kar till ett annat inom en månad....

              kan man lika gärna slipa kniven i förväg..
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Ursprungligen postat av Kensa
                hmmm...tror nog att de får stryka med inom kort....

                de skall alla flyttas från ett kar till ett annat inom en månad....

                kan man lika gärna slipa kniven i förväg..
                Det tycker jag verkar onödigt, skänk hellre bort dem, några personer från dina omgivningar skall förresten upp till göteborg på auktion i helgen och kan säkert ta med sig dem dit för att sälja dem....kolla in det före du avlivar dem.....
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

                  #9
                  hmmm....nu ska vi se....mollys som är en totalkorsning mellan black molly, silver molly, dalmatiner molly, guld molly, ballong molly + några varianter jag inte kan namnet på.....som är någonstans mellan 1,5-2 år (minst)....som börjar krokna lite...dvs inte lika pigga nu som för 3-6 månader sedan....

                  dom ser rent ut sagt för j-a ut....men de är väääldigt duktiga på alger...samt att honorna släpper ifrån sig (i min värld iaf) ovanligt mycket yngel (ofta 35-40 st) i månaden, vilka älskas av både bolivianer och brasilianarna.......slipper jag mecka med levande föda...i genomsnitt får varje ciklid i sig 2-3 yngel om dagen......fiiiint proteintillskott....


                  sälja ?

                  vem vill ha dom här.....??

                  skänka bort...känner ingen som vill ha dom...utom möjligvitvis som foderfisk till stora rovdjur.....

                  Näää det får bli kniven på 3-4 st...
                  Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                  Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                  Kommentar

                  • gizmogirl
                    • August 2006
                    • 2214

                    #10
                    När mina fick flytta från det lilla till det stora i somras så var en hel del av mina mollys över året och lite krokiga, de lever än och ynglar av sig som bara den så jag tycker inte du ska slipa kniven riktigt än finns säkert någon som är intresserad.

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13123

                      #11
                      jag har ett antal molly som är 5år och dem är varken krokiga eller tappar färg eller något sådant, det enda man märker är att de är lugnare och försöker inte bli härskare i karet utan överlåter makten till andra mer vitala mollys!
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      Arbetssätt...