Är mollys svarta då de föds?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fridas
    • September 2007
    • 629

    Är mollys svarta då de föds?

    Ja jag har funderat på detta, är ynglen svarta redan då de föds eller kommer färgen senare? Kanske en dum fråga men men...
    ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..
  • Saruman
    • October 2007
    • 183

    #2
    det beror på vilka mollys du menar om det är blackmollys

    Om det är det så föds ynglen svarta

    Kommentar

    • Fridas
      • September 2007
      • 629

      #3
      Oj, ja det finns fler färger, det tänkte jag inte på Men japp, det var Black Mollys jag tänkte på. Häftigt att de är svarta redan vid födseln, måste vara enklare att få syn på dem då. Går och väntar på att min hona ska yngla så nu vet jag vad jag ska leta efter

      Tack för svaret Saruman!
      ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Jag har för mej att black molly var svarta från början - men det var för länge sedan ja hade dom...
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          #5
          Ursprungligen postat av Fridas
          Oj, ja det finns fler färger, det tänkte jag inte på Men japp, det var Black Mollys jag tänkte på. Häftigt att de är svarta redan vid födseln, måste vara enklare att få syn på dem då. Går och väntar på att min hona ska yngla så nu vet jag vad jag ska leta efter

          Tack för svaret Saruman!
          De är helt svart från första sekunden. Såg på när en hona födde härom veckan.
          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • Saruman
            • October 2007
            • 183

            #6
            Har med sätt när honan födde yngel det är verkligen coolt det går så fort

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              #7
              För de som inte har haft turen att se detta naturens under så kan jag tala om att det ser ut som om honan skiter ut en musskit som faller nedåt. Ynglet ligger i typ en kokong som den bryter igenom innan den nått botten. Därefter simmar ynglet upp till ytan och är förvånansvärt bra simmare från början. Honan kan hålla på att föda i flera timmar.
              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • Saruman
                • October 2007
                • 183

                #8
                Samt kan hon få mängder med yngel med..

                läste på en blogg där en kille har fått 56 yngel från honan själv har jag fått drygt mellan 40-50 tal yngel

                Men vet inte om någon annan har fått mer yngel från en hona?

                Kommentar

                • elinj
                  • July 2007
                  • 1100

                  #9
                  precis i början för ca 2 ½ mån sen skaffade jag mitt akvarium, då hade jag 3 st black molly dels 2 honor och 1 hane.. den ena honan hann att födda innan den vart sjuk av nitriten jag hade... De yngelna kom väldigt snabbt, var svarta och de var även gråa.. men de dog även dom precis som de andra black mollyn.. men det var festligt att se dessa födda. men dock fick jag bara 7 st men honan åt resten,, jäckla fiskar

                  Kommentar

                  • svea
                    • February 2005
                    • 2476

                    #10
                    Mina Mollys föder ibland yngel som är grå. De blir svarta så småningom.

                    Mina bilder
                    Min zoon

                    Kommentar

                    • Saruman
                      • October 2007
                      • 183

                      #11
                      Ursprungligen postat av elinj
                      precis i början för ca 2 ½ mån sen skaffade jag mitt akvarium, då hade jag 3 st black molly dels 2 honor och 1 hane.. den ena honan hann att födda innan den vart sjuk av nitriten jag hade... De yngelna kom väldigt snabbt, var svarta och de var även gråa.. men de dog även dom precis som de andra black mollyn.. men det var festligt att se dessa födda. men dock fick jag bara 7 st men honan åt resten,, jäckla fiskar
                      Se till att mata lite med dina mollys då är risken mindre att dom äter upp ynglen

                      Kommentar

                      • MattiasL
                        • September 2006
                        • 1479

                        #12
                        Mina kan också vara lite silverfläckiga som yngel, men blir sedan svarta. Det lustiga är att sjärtformen kan vara olika - lyrformad eller mer konventionell.
                        Qui audet adipiscitur!

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          #13
                          Ursprungligen postat av c90368
                          För de som inte har haft turen att se detta naturens under så kan jag tala om att det ser ut som om honan skiter ut en musskit som faller nedåt. Ynglet ligger i typ en kokong som den bryter igenom innan den nått botten. Därefter simmar ynglet upp till ytan och är förvånansvärt bra simmare från början. Honan kan hålla på att föda i flera timmar.
                          "kokongen" du talar om är i själva verket äggskalet, de föds inte på riktigt som vi människor gör, utan äggen kläcks samtigigt som de "föds, alltså på vägen ut ur honan, ibland så viker de ut sig direkt när de kommit ut, ibland så faller ynglet en bit först, och de simmar till ytan för att fylla simblåsan, detta är nog den farligaste stunden, många yngel blir uppätna på vägen upp......
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          • tummen
                            • March 2005
                            • 5199

                            #14
                            ynglens färg beror som sagt på vilka gener som ligger hos föräldrarna, och vilka gener honorna fått på köpet från affären, hon kan ju ha gått med flera olika varianter av hanar där....
                            Thomas "tummen" Wallén

                            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                            Kommentar

                            • tummen
                              • March 2005
                              • 5199

                              #15
                              Ursprungligen postat av Saruman
                              Samt kan hon få mängder med yngel med..

                              läste på en blogg där en kille har fått 56 yngel från honan själv har jag fått drygt mellan 40-50 tal yngel

                              Men vet inte om någon annan har fått mer yngel från en hona?
                              Jag vet inte exakt men svärdbärarhonor kan i alla fall få uppåt 150 yngel i sällsynta fall, men jag tror nog inte era mängder är något rekord, även om det är mycket det med....
                              Thomas "tummen" Wallén

                              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                              Kommentar

                              Arbetssätt...