Yngel, svärdbärare eller platy?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elinj
    • July 2007
    • 1100

    Yngel, svärdbärare eller platy?

    Slutet av förra veckan fick jag 11 stycken ljusa svärdbärare antagligen neonsvärdbärare,, och nu run 21 fick jag syn på 5-6 ljusröd eller orange färg,, (är så ljus så jag kan inte riktigt avgöra vad för färg det är) yngel.

    Jag har bara guppy, svärdbärare ( de flesta neon och en som är gul med svart rand, och en orange ) 3 st corall platy och sen har jag en platy med svarta prickar,,

    De yngel som kom slutet av förra veckan, ser ut som de är smalare vid magen och lite längre till bakfenan än dessa yngel.


    Vad kan det vara för yngel???
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Låter som svärdbärare, men de är ganska lika varandra fram till ungefär en månads ålder då det brukar bli lite lättare att se skillnaden på dem.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • elinj
      • July 2007
      • 1100

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Låter som svärdbärare, men de är ganska lika varandra fram till ungefär en månads ålder då det brukar bli lite lättare att se skillnaden på dem.
      ok
      det vart lite annurlunda med en ny färg av yngel har hittils bara fått ljusa (svärdbärare ) eller ljus grå ( guppy )

      om en månad, hur börjar man kunna se skillnaden på dom??

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Svärdbärarna växer fortare än Platy och får en lite mer utdragen kroppsform medans Platyyngel har kvar sin mer knubbiga form.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • elinj
          • July 2007
          • 1100

          #5
          Ursprungligen postat av ansjo
          Svärdbärarna växer fortare än Platy och får en lite mer utdragen kroppsform medans Platyyngel har kvar sin mer knubbiga form.
          Med andra ord, rätt så lätt att se skillnaden alltså
          Senast redigerad av elinj; 21 November 2007, 21:30.

          Kommentar

          • Annaica
            • February 2006
            • 1177

            #6
            Blandar sig inte svärdbärare med platy...?
            Räkbiten


            Kommentar

            • elinj
              • July 2007
              • 1100

              #7
              Ursprungligen postat av Annaica
              Blandar sig inte svärdbärare med platy...?
              jag har läst det med,
              men jag får väl avvakta och se om det händer någe med dom,, smala eller knubbiga skulle vara roligt om de vore knubbiga,för då är de min första platy yngel.

              Kommentar

              • jubbe063
                • November 2007
                • 343

                #8
                Jepp, Platys och svärdbärare blandar sig friskt. För dem spelar det ingen roll vem de parar sig med, ungarna bara väller ut he he he

                Kommentar

                • elinj
                  • July 2007
                  • 1100

                  #9
                  NU kan jag svara på min egen fråga..

                  Igår började min platy hona simma upp och ner till vattenytan, så jag lade henne i en yngelkasse, bara för att kolla om hon skulle födda,,, ( har ännu ingen yngelakvarium ) sen nu på morgon låg det 20st yngel,,, och det var precis lika dana som dom jag fångade upp igår..

                  Äntligen har jag fått platy yngel.

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Att svärdbärare och platy blandar sig friskt med varanda tror jag inte så mycket på.
                    Jag har haft dessa ihop ett antal gånger genom åren och aldrig sett att de ens har försökt föröka sig med varandra, men jag påstår inte att de kan.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • elinj
                      • July 2007
                      • 1100

                      #11
                      har släppt ut honan efter att jag såg dessa söta yngel,,
                      liknar svärdbärare det gör dom,,men de är lite mer knubbiga om magen

                      Kommentar

                      • jubbe063
                        • November 2007
                        • 343

                        #12
                        Ursprungligen postat av ansjo
                        Att svärdbärare och platy blandar sig friskt med varanda tror jag inte så mycket på.
                        Jag har haft dessa ihop ett antal gånger genom åren och aldrig sett att de ens har försökt föröka sig med varandra, men jag påstår inte att de kan.
                        Kärleken är outgrundlig ska du veta Ansjo !!! Mina Platys och Svärdbärare parar sig med varandra mest hela tiden, så efter ett tag har jag bara hybrider och då får jag rensa upp och "renodla" genom att köpa nya. Visst, alla individer parar sig inte med varandra, men många fattar tycke över artgränsen och sen har man massa hybrider.

                        Kommentar

                        • elinj
                          • July 2007
                          • 1100

                          #13
                          Ursprungligen postat av jubbe063
                          Kärleken är outgrundlig ska du veta Ansjo !!! Mina Platys och Svärdbärare parar sig med varandra mest hela tiden, så efter ett tag har jag bara hybrider och då får jag rensa upp och "renodla" genom att köpa nya. Visst, alla individer parar sig inte med varandra, men många fattar tycke över artgränsen och sen har man massa hybrider.
                          tänkte på dessa hybrider, kan inte generna komma tillbaka till det de normala generna???? alltså rena gener?

                          Kommentar

                          • jubbe063
                            • November 2007
                            • 343

                            #14
                            Ursprungligen postat av elinj
                            tänkte på dessa hybrider, kan inte generna komma tillbaka till det de normala generna???? alltså rena gener?
                            Nej, en gång blandat är alltid blandat. Men rena gener vet jag väl inte om det är på alla svärdbärare och platysar du köper i affären heller, de flesta är korsningar för att få fram finare röda färger eller andra färger mm, och en del som ser ut att vara platysar kan ha gener från svärdbärare och tvärtom oxå.

                            Men har du rena arter och vill behålla arten ren så skulle3 jag inte sätta både Platysar och Svärdbärare i samma kar, för då lär du aldrig kunna hålla arterna intakt med säkerhet .

                            Kommentar

                            • elinj
                              • July 2007
                              • 1100

                              #15
                              ok då vet någe nytt nu.,, mig gör det inget om det blir hybrider huvudsaken är att de mår bra och inge fel på dom..

                              Kommentar

                              Arbetssätt...