När kan jag flytta över ynglena?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aquario
    • October 2007
    • 670

    När kan jag flytta över ynglena?

    Man brukr ju se på ynglena när dem är runt stadiet ungfisk så min fråga är väl egentligen lite knasig men...

    Jag har nu haft mina guppy yngel i snart ½-2 veckor och skulle väl gissa på att dem är runt 1cm. Nu har jag ine sett ett guppyyngel vid den här åldern förut så jag vet inte direkt hur de ska se ut men mina kan jag än inte se dem utmärkande "guppy-formerna" på än, förutom stjärtfenorna. Och nu undrar jag när jag kan lägga i mina guppyyngel tillsammans med dem andra fiskarna, det är tre vuxna guppys och tre platys, utan att dem blir fiskmat.
    112L växt/sällskapsakvarium
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    #2
    Ursprungligen postat av Aquario
    Man brukr ju se på ynglena när dem är runt stadiet ungfisk så min fråga är väl egentligen lite knasig men...

    Jag har nu haft mina guppy yngel i snart ½-2 veckor och skulle väl gissa på att dem är runt 1cm. Nu har jag ine sett ett guppyyngel vid den här åldern förut så jag vet inte direkt hur de ska se ut men mina kan jag än inte se dem utmärkande "guppy-formerna" på än, förutom stjärtfenorna. Och nu undrar jag när jag kan lägga i mina guppyyngel tillsammans med dem andra fiskarna, det är tre vuxna guppys och tre platys, utan att dem blir fiskmat.
    Det är bara att lägga dit dem, det är ingen fara för dem att flytta när de är så pass stora....
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

    Kommentar

    • Aquario
      • October 2007
      • 670

      #3
      Okej
      112L växt/sällskapsakvarium

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #4
        Ursprungligen postat av Aquario
        Okej
        Ja, bara det finns gott om växter att gömma sig i så kommer de klara sig fint, troligen blir de inte ens jagade, utom möjligen just när du lägger i dem, men sedan kommer de vuxna att strunta i dem....
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • Aquario
          • October 2007
          • 670

          #5
          Ursprungligen postat av tummen
          Ja, bara det finns gott om växter att gömma sig i så kommer de klara sig fint, troligen blir de inte ens jagade, utom möjligen just när du lägger i dem, men sedan kommer de vuxna att strunta i dem....
          Jo dem är väldigt smarta dem där ynglena, ett yngel som blev jagat av en vuxen störtdök ner i sanden och dök upp några cm därifrån. Gissa vad förvånad den vuxna fisken måste ha blivit.
          112L växt/sällskapsakvarium

          Kommentar

          • elinj
            • July 2007
            • 1100

            #6
            Ursprungligen postat av Aquario
            Man brukr ju se på ynglena när dem är runt stadiet ungfisk så min fråga är väl egentligen lite knasig men...

            Jag har nu haft mina guppy yngel i snart ½-2 veckor och skulle väl gissa på att dem är runt 1cm. Nu har jag ine sett ett guppyyngel vid den här åldern förut så jag vet inte direkt hur de ska se ut men mina kan jag än inte se dem utmärkande "guppy-formerna" på än, förutom stjärtfenorna. Och nu undrar jag när jag kan lägga i mina guppyyngel tillsammans med dem andra fiskarna, det är tre vuxna guppys och tre platys, utan att dem blir fiskmat.
            Varför söker inte folk på forumet om sin fråga, för oftast så finns de svarade flera gånger om.
            Det blir ju fler och fler frågor som gäller om samma saker,

            Men till din fråga,, ynglena ska vara så pass stora att de inte kommer in i den störta fiskens mun,
            Huvudsaken är att man har mkt göm ställen och mkt växter så brukar de flesta klara sig.
            Lycka till med de små liven,

            Kommentar

            • Aquario
              • October 2007
              • 670

              #7
              Ursprungligen postat av elinj
              Varför söker inte folk på forumet om sin fråga, för oftast så finns de svarade flera gånger om.
              Det blir ju fler och fler frågor som gäller om samma saker,

              Men till din fråga,, ynglena ska vara så pass stora att de inte kommer in i den störta fiskens mun,
              Huvudsaken är att man har mkt göm ställen och mkt växter så brukar de flesta klara sig.
              Lycka till med de små liven,
              Okej, jo men jag är lite av en latmask när det gäller sådant ^^

              Jag tror nog jag ska lägga i ynglena ikväll eller imorgon, iaf så att dem hinner stabilisera sig innan jag köper någon algätare.

              Man tackar, det ska bli väldigt spännande att få se om vilka färger dem får. ( Här nämligen knappt nån anning om vem pappan e' )
              112L växt/sällskapsakvarium

              Kommentar

              • elinj
                • July 2007
                • 1100

                #8
                Ursprungligen postat av Aquario

                Man tackar, det ska bli väldigt spännande att få se om vilka färger dem får. ( Här nämligen knappt nån anning om vem pappan e' )
                Pappan kan man knappt inte veta,, eftersom de är så kallade förådbefruktande fiskar,, de kan lagra och sen kan det komma avkommor från en pappa som inte haft i karet utan från ev. akvariumet från zooaffären om nu honorna har simmat tillsammans med hanarna.

                Kommentar

                • Aquario
                  • October 2007
                  • 670

                  #9
                  Jo honan som fick ynglena gick med två andra guppyhanar i djuraffären annars var dem indelade i honor och hanar. Men det var nog någon av dem två för hon fick ynglena på på andra dagen i akvariet och det säger ju sitt
                  Jag hoppas att det är eldstjärtshanen* hon lekt med bara xD

                  *En guppy som var grå och hade röd stjärtfena, såg nästan ut som en eldstjärt.
                  112L växt/sällskapsakvarium

                  Kommentar

                  • elinj
                    • July 2007
                    • 1100

                    #10
                    *En guppy som var grå och hade röd stjärtfena, såg nästan ut som en eldstjärt.[/quote]

                    låter jätte fin,,

                    Jag hade en jätte fin hane som var svart, blåmen som gick bort på grund av nitrit,, men nu när min guppy hona fick,, vart det 2 stycken som ser ut nästan som sen bara det att de har en gul rand som går från främre delen av bakfenan till slutet av bakfenan,,
                    Hanen gick bort för ca 1½månad sen, sen kom dessa,, rätt så festligt att det kan bli så där.

                    Kommentar

                    • Aquario
                      • October 2007
                      • 670

                      #11
                      Oj, hoppas att ynglena blir lika fina som honom. XD
                      112L växt/sällskapsakvarium

                      Kommentar

                      • tummen
                        • March 2005
                        • 5199

                        #12
                        Ursprungligen postat av elinj
                        *En guppy som var grå och hade röd stjärtfena, såg nästan ut som en eldstjärt.
                        låter jätte fin,,

                        Jag hade en jätte fin hane som var svart, blåmen som gick bort på grund av nitrit,, men nu när min guppy hona fick,, vart det 2 stycken som ser ut nästan som sen bara det att de har en gul rand som går från främre delen av bakfenan till slutet av bakfenan,,
                        Hanen gick bort för ca 1½månad sen, sen kom dessa,, rätt så festligt att det kan bli så där.[/quote]

                        Det vart ju det där med förrådsbefruktning.... praktiskt inte sant?
                        Thomas "tummen" Wallén

                        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                        Kommentar

                        • elinj
                          • July 2007
                          • 1100

                          #13
                          Ursprungligen postat av tummen
                          låter jätte fin,,

                          Jag hade en jätte fin hane som var svart, blåmen som gick bort på grund av nitrit,, men nu när min guppy hona fick,, vart det 2 stycken som ser ut nästan som sen bara det att de har en gul rand som går från främre delen av bakfenan till slutet av bakfenan,,
                          Hanen gick bort för ca 1½månad sen, sen kom dessa,, rätt så festligt att det kan bli så där.
                          Det vart ju det där med förrådsbefruktning.... praktiskt inte sant?[/quote]

                          MM sen att man får informationen här ifrån, sen ser det med egna ögon är faktist väldigt roligt att se att det stämmer.. men att det kunde bevaras så länge i honan.
                          Helt klart otroligt att det kan vara så,,

                          det är tur att det inte funger så hos oss människor.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...