Svärdbärare aggressiv mot mollysar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Julietta
    • October 2007
    • 101

    Svärdbärare aggressiv mot mollysar

    Min svärdbärarhane jagar undan mina två spenops molly (en hona och en hane) heeela tiden. De andra inkl. svärdbärarhonan låter han vara ...för det mesta iaf. Vad kan detta bero på? Och hur hjälper jag till? Tänkte köpa ännu fler växter för att få fler gömställen, men funderar på om det kan vara bra att köpa fler svärdbärarhonor också? Tycker det är konstigt att han inte jagar svärdbärarhonan. Hon är större än honom och är orange, medan han är svart. Kan det spela någon roll? Tror han att han är en spenops molly ?
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Skulle tro att han tycker att de påminner så mycket om svärdbärare, så han tycker det värt att visa att det är han som är herre på täppan.
    Boten kan vara mera växter och gömställen, men det kan också funka med mera fisk - aggressionerna blir mera utspridda då (ett trick från malawis).
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      #3
      Hanarna är så pilska ibland att de glömmer bort att hålla sig til sin art, eller så markerar han helt enkelt att här är det han som bestämmer! jag tror också att lite fler fiskar så aggressionerna sprids kan funka....men det beror ju förståss på hur stort akvarium man har, kanske det i det här läget är bättre att ta bort mollysarna och satsa på svärdisar enbart.
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      • Julietta
        • October 2007
        • 101

        #4
        Tack för svaren. Blir att köpa nya fiskar och fler växter. Har bara 6 små fiskar i mitt 120-liters, så plats finns. Min tanke var dock att vänta på att min ena platys svamputväxt på hakan hade försvunnit helt. Men den har varit där så länge nu och platyn verkar må bra + att utväxten blivit mindre, så det kanske går att köpa nya fiskar nu iaf. Tycker ju synd om mollysarna som blir jagade hela tiden.

        Sedan undrar jag varför mina fiskar inte får yngel.. menar, det borde ju bli det med så pilska fiskar i akvariet ;-)

        Kommentar

        • Eurydike
          • September 2004
          • 931

          #5
          Det blir säkert yngel men de äts nog upp. Men med fler växter så ökar chansen att ynglena kan gömma sig och klara sig.

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Ursprungligen postat av Julietta
            Tack för svaren. Blir att köpa nya fiskar och fler växter. Har bara 6 små fiskar i mitt 120-liters, så plats finns. Min tanke var dock att vänta på att min ena platys svamputväxt på hakan hade försvunnit helt. Men den har varit där så länge nu och platyn verkar må bra + att utväxten blivit mindre, så det kanske går att köpa nya fiskar nu iaf. Tycker ju synd om mollysarna som blir jagade hela tiden.

            Sedan undrar jag varför mina fiskar inte får yngel.. menar, det borde ju bli det med så pilska fiskar i akvariet ;-)
            Det är ju absolut så att man tjänar på att vänta med nyinköp tills man vet att sjukdomarna är borta, så du har gjort helt rätt. Med fler gömställen så kommer också ynglen att överleva precis som Eurydike säger.....glöm inte YTVÄXTER.....
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • botia danio
              • January 2007
              • 86

              #7
              Svärdbärarhanar kan vara ganska jobbiga. Min svärdbärarhane är smalare än en cigarett men jagar min enda platyhane så han får stå gömd hela tiden.. Som tur är har jag mycket gömställen.
              Men när det är matdags får platyn komma fram och äta
              Senast redigerad av botia danio; 22 November 2007, 18:49.
              Goby, Indiska glasmalar.
              och en Siamesis Hygrophila carmbosa.
              I ett annat akvarium 3 guppy

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Ursprungligen postat av botia danio
                Svärdbärarhanar kan vara ganska jobbiga. Min svärdbärarhane är smalare än en cigarett men jagar min enda platyhane så han får stå gömd hela tiden.. Som tur är har jag mycket gömställen.
                Men när det är matdags får platyn komma fram och äta
                Han bevakar bara sina intressen, han ser alla svärdbärar/platy honor som sina....helt naturligt!(nästan) Men om platyn får det för tufft kan fler hanar vara lösningen så att aggressionerna sprids på fler individer i gruppen= lättare för alla utom den dominante hanen....
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                Arbetssätt...