Fråga om Platy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lady
    • February 2007
    • 36

    Fråga om Platy

    Hej har ett akvarium som jag har yngel i.De är 4 veckor och i varierande storlek.Nu undrar jag om jag kan lägga över min höggravida Platy i det akvariet eller äter hon upp ynglen?
  • Saruman
    • October 2007
    • 183

    #2
    Ursprungligen postat av lady
    Hej har ett akvarium som jag har yngel i.De är 4 veckor och i varierande storlek.Nu undrar jag om jag kan lägga över min höggravida Platy i det akvariet eller äter hon upp ynglen?

    Det ska inte vara någon fara för dom bör bara någon cm stora

    Kommentar

    • elinj
      • July 2007
      • 1100

      #3
      ursäkta att jag lägger mig i..
      Har en corall platy som nu börjar visa lite mörka prickar, antar att det är ögon,men hon har haft bra länge ett vitt rör (som de flesta säger att de har när de föder precis.men det har inte kommit något och är lika rund och go om magen)hur länge som helst, hon gömmer sig bakom växter..
      Men min fråga är hur långt är det kvar tills det ska hända något.. Yngla av sig alltså.

      Kommentar

      • Saruman
        • October 2007
        • 183

        #4
        Ursprungligen postat av elinj
        ursäkta att jag lägger mig i..
        Har en corall platy som nu börjar visa lite mörka prickar, antar att det är ögon,men hon har haft bra länge ett vitt rör (som de flesta säger att de har när de föder precis.men det har inte kommit något och är lika rund och go om magen)hur länge som helst, hon gömmer sig bakom växter..
        Men min fråga är hur långt är det kvar tills det ska hända något.. Yngla av sig alltså.
        Det som jag lärt mig känne tecken när mina fiskar ska föda att dom brukar dra sig lite undan bli aningen rastlösa samt flämtar mycket det brukar vara säkert tecken att då kommer dom föda inom 48 tim

        Kommentar

        • elinj
          • July 2007
          • 1100

          #5
          Ursprungligen postat av Saruman
          Det som jag lärt mig känne tecken när mina fiskar ska föda att dom brukar dra sig lite undan bli aningen rastlösa samt flämtar mycket det brukar vara säkert tecken att då kommer dom föda inom 48 tim
          ok,, det var ett ännu bättre känne tecken,, för det dom har alltid haft den där vita röret sen jag fick dom för ca 2 veckor sedan och det har ju inte kommit några småttingar än,,

          Den ena börjar flämta lite mer idag, flaxar lite mer med fenorna.. fast det kan det ju även vara att det börjar bli jobbigt,
          vad menar du med rastlösa??

          Kommentar

          • Saruman
            • October 2007
            • 183

            #6
            Ursprungligen postat av elinj
            ok,, det var ett ännu bättre känne tecken,, för det dom har alltid haft den där vita röret sen jag fick dom för ca 2 veckor sedan och det har ju inte kommit några småttingar än,,

            Den ena börjar flämta lite mer idag, flaxar lite mer med fenorna.. fast det kan det ju även vara att det börjar bli jobbigt,
            vad menar du med rastlösa??
            Menar att dom simmar upp o ner vid glaset ut tryckte mig lite fel bara menade oroliga o inte rastlösa ber om ursäkt för det

            Kommentar

            • elinj
              • July 2007
              • 1100

              #7
              Ursprungligen postat av Saruman
              Menar att dom simmar upp o ner vid glaset ut tryckte mig lite fel bara menade oroliga o inte rastlösa ber om ursäkt för det
              det är lungt alla kan göra fel ibland

              så de beter sig som mina andra fiskar strax innan, bra att veta. behöver man inte kolla extra skarpt i karet efter små yngel,, för de har inte börjat göra så än iaf.

              Tack för tipset

              Kommentar

              • Saruman
                • October 2007
                • 183

                #8
                Så lite så o jag önskar dig lycka till att du hinner se när honan kommer att föda

                Kommentar

                • elinj
                  • July 2007
                  • 1100

                  #9
                  Ursprungligen postat av Saruman
                  Så lite så o jag önskar dig lycka till att du hinner se när honan kommer att föda
                  mm det hoppas jag med,,

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    #10
                    Ursprungligen postat av lady
                    Hej har ett akvarium som jag har yngel i.De är 4 veckor och i varierande storlek.Nu undrar jag om jag kan lägga över min höggravida Platy i det akvariet eller äter hon upp ynglen?
                    Det kommer nog att gå bra.
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    • elinj
                      • July 2007
                      • 1100

                      #11
                      HEJ!!!

                      Jag vill bara tala om detta:
                      Igår började min corall platy hona simma upp och ner till vattenytan, så jag lade henne i en yngelkasse, bara för att kolla om hon skulle födda,,, ( har ännu ingen yngelakvarium ) sen nu på morgon låg det 20st yngel,,, och det var precis lika dana som dom jag fångade upp igår..

                      Äntligen har jag fått platy yngel.

                      Kommentar

                      • lady
                        • February 2007
                        • 36

                        #12
                        Ursprungligen postat av elinj
                        HEJ!!!

                        Jag vill bara tala om detta:
                        Igår började min corall platy hona simma upp och ner till vattenytan, så jag lade henne i en yngelkasse, bara för att kolla om hon skulle födda,,, ( har ännu ingen yngelakvarium ) sen nu på morgon låg det 20st yngel,,, och det var precis lika dana som dom jag fångade upp igår..

                        Äntligen har jag fått platy yngel.
                        Hej och grattis.Vi fick 30 st nya platy yngel i förrgår så nu har vi 15st som är 4 veckor och resten nyfödda.Lycka till med bebisarna.Annica

                        Kommentar

                        • elinj
                          • July 2007
                          • 1100

                          #13
                          mm,,, de är riktigt söta små ena,,

                          men jag tänkte,, födder dom alla på en gång eller kan det ta ett tag,, för jag är lite osäker om hon är färdig för hon gömmer sig bakom växterna efter att jag släppte ut henne från yngelkassan,,

                          Hur länge simmar yngel i detta fall nära plastgolvet av yngelkassan?

                          Kommentar

                          • Saruman
                            • October 2007
                            • 183

                            #14
                            Ahh kul att höra att du har lyckats få yngel Gratis

                            Kommentar

                            • elinj
                              • July 2007
                              • 1100

                              #15
                              Ursprungligen postat av Saruman
                              Ahh kul att höra att du har lyckats få yngel Gratis
                              mm,,tack äntliggen, har väntar länge på att det skulle komma
                              men det var som du sa,, hon simmar upp och ner,, för det röret som de flesta pratade om fanns ju där hela tiden redan när jag fick henne.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...