Liten ide

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Saruman
    • October 2007
    • 183

    Liten ide

    När jag har startat upp min större yngel akvarium som är drygt 90l har nu ca 50tal black molly yngel så funderar jag på att köpa 3-4 guppy till den akvariet

    Då tänkte jag att dom guppys skulle kunna gallra bort yngel som är i dåligt skick eller inte så smart eller hur man ska säga


    Vill bara höra vad ni tycker o så
  • Annaica
    • February 2006
    • 1177

    #2
    Min egen erfarenhet är att vuxna mollys äter oftare upp yngel än vuxna guppys.
    Räkbiten


    Kommentar

    • Saruman
      • October 2007
      • 183

      #3
      När min hona har fött sina yngel så har jag inte sätt på något sätt att hon vissa intresse av sina yngel... men det kan ju vara undantags fall

      Kommentar

      • Mumin
        • October 2007
        • 3837

        #4
        Det är olika mellan honor hur intresserade de är av att äta sina yngel. Det gäller både guppies och molly. Det bästa är att inreda akvariet så att ynglen har en chans att gömma sig för hungriga mammor, dvs mycket växter i olika höjd och stenar, rötter mm.
        Då brukar det hela sköta sig själv, liksom!!
        För mycket är inte nog!
        Jag VILL ha en Elefantofon!!

        Kommentar

        • Saruman
          • October 2007
          • 183

          #5
          Det är sant med som du skrev.. men risken att det blir lite väl mycket yngel med tiden låt oss säga att dom inte blir upp ätna av andra fiskar

          Kommentar

          • Mumin
            • October 2007
            • 3837

            #6
            Mina guppies får yngla "hemma" och eftersom jag har neontetror, så brukar bara 2-3 stycken per kull överleva, men då blir de också både listiga och smarta!!
            För mycket är inte nog!
            Jag VILL ha en Elefantofon!!

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #7
              Jag tror nog att du skall satsa på någon annan fisk som yngelätare, guppysarna komer nog mest fylla på med fler, men kanske att några större tetror kan ta hand om överskottet, vill du inte bli av med för många yngel så får du ha tetrorna i nå´t annat akvarium och lägga ner yngel du vill bli av med där....
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • Saruman
                • October 2007
                • 183

                #8
                Jag har köpt kampfiskar till den akvariet hörde att dom är rätt så rovgirga

                Men har inte sätt någon reslutat pga hannen är upptagen för honorna haha

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #9
                  Ursprungligen postat av Saruman
                  Jag har köpt kampfiskar till den akvariet hörde att dom är rätt så rovgirga

                  Men har inte sätt någon reslutat pga hannen är upptagen för honorna haha
                  Jag tror nog att kampisarna tar mest nyfödda yngel, när yngklen blivit några dagar gamla så blir de nog i de flesta fall för snabba för kampfiskar, tetror tar dock även äldre yngel....
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • Saruman
                    • October 2007
                    • 183

                    #10
                    Ahh ok.. då borde jag ha köpt dom då.. men men gjort är gjort

                    Kommentar

                    • tummen
                      • March 2005
                      • 5199

                      #11
                      Ursprungligen postat av Saruman
                      Ahh ok.. då borde jag ha köpt dom då.. men men gjort är gjort
                      Nåja, kampfiskar är ju fina också, så helt fel är det väl inte.....och de kommer säkert äta en del nyfödda yngel framöver...
                      Thomas "tummen" Wallén

                      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                      Kommentar

                      • Saruman
                        • October 2007
                        • 183

                        #12
                        Ja det håller jag med om har köpt en riktig vacker kampfiskhanne o 2 fina honor till honom men jag har lagt märke till att dom har rensat lite bland ynglen men hoppas bara att dom inte äter upp alla bara

                        Kommentar

                        • Ken Olofsson
                          • November 2006
                          • 8014

                          #13
                          säger bara dvärgciklider......mina bolivianer fullständigt frossar i molly/platyyngel....
                          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                          Kommentar

                          • Saruman
                            • October 2007
                            • 183

                            #14
                            Haha... då skulle jag inte ha någon yngel alls i den akvariet om jag skulle ha dom fiskarna

                            Kommentar

                            • tummen
                              • March 2005
                              • 5199

                              #15
                              Ursprungligen postat av Saruman
                              Haha... då skulle jag inte ha någon yngel alls i den akvariet om jag skulle ha dom fiskarna
                              Ja och det var ju inte riktigt meningen eller hur? Du ville bara att lagom många skulle överleva, inte att alla skulle försvinna, var det inte så?
                              Thomas "tummen" Wallén

                              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                              Kommentar

                              Arbetssätt...