Matfråga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • platy34
    • November 2007
    • 4

    Matfråga

    Hej

    Jag och min sambo har en fråga, vi har skaffat Platy varianter och undrar hur ofta man bör ge dom mat?

    /Andreas
  • jesper_b
    • June 2006
    • 1201

    #2
    Välkommen till Zoopet

    Hur många platy är det du har skaffat och hur stort akvarium har du??
    Hur länge har akvariet varit igång....Undrar mest om det är nystartat akvarium ge dom inte mat på 3-4 dagar så akvariet hinner komma lite i balans.

    Vad det gäller matningen så ge dom mat efter hur dom ser ut, Inte för mycket så dom ser feta ut hela tiden och inte heller för smala, Prova er fram så kommer ni snabbt på hur mycket dom behöver.
    www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
    Mina Malar:
    L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

    Kommentar

    • platy34
      • November 2007
      • 4

      #3
      Hej Smegga!

      Vi har börjat med att köpa 6 st platys men kommer att köpa andra arter med.

      Akvariet är ett 54 L hehe passar oss som är nybörjare sambon hade ett mindre runt 30L tidigare.
      Vi fick rådet ifrån djuraffären där vi köpte dem att vi skulle vänta en dag innan vi gav dem mat.

      Det är relativt nystartat *skrattar* vi skaffade fiskarna i tisdags (13/11).Och haft det igång med växter o dyl 2 dagar tidigare. Så jag antar att man kan säga att det är det. Angående balansen så fick vi rådet att skaffa medel för att skapa balans i det.

      hehe just nu så verkar de inte direkt "övergödda" o inte "undergödda" men så fort de ser oss så simmar de upp mot ytan *skrattar* de är verkligen matvrak Dessutom så har vi en hona som vi misstänker bär på yngel.

      Men vi får prova oss fram hehe och hoppas på det bästa *ler*

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #4
        Ursprungligen postat av platy34
        Hej Smegga!

        Vi har börjat med att köpa 6 st platys men kommer att köpa andra arter med.

        Akvariet är ett 54 L hehe passar oss som är nybörjare sambon hade ett mindre runt 30L tidigare.
        Vi fick rådet ifrån djuraffären där vi köpte dem att vi skulle vänta en dag innan vi gav dem mat.

        Det är relativt nystartat *skrattar* vi skaffade fiskarna i tisdags (13/11).Och haft det igång med växter o dyl 2 dagar tidigare. Så jag antar att man kan säga att det är det. Angående balansen så fick vi rådet att skaffa medel för att skapa balans i det.

        hehe just nu så verkar de inte direkt "övergödda" o inte "undergödda" men så fort de ser oss så simmar de upp mot ytan *skrattar* de är verkligen matvrak Dessutom så har vi en hona som vi misstänker bär på yngel.

        Men vi får prova oss fram hehe och hoppas på det bästa *ler*
        1: honan bär säkerligen på yngel, de har förrådsbefruktning och föder många kullar på raken utan att de behöver träffa nya hanar.

        2: jag skulle nog ändå kalla ert akvarium nystartat, mata SMÅ mängder och lite oftare istället, ingen mat skall någonsin få ligga kvar och bli dålig, ge inte mer än de äter upp på några minuter.

        3: Ta det försiktigt med nya fiskar, INNAN ni köper dem, kolla med oss här först vilka fiskar ni skall satsa på, så att ni inte köper någon mördarart i onödan...skriv här vilka fiskarter ni tänker er att testa med så lär ni bli varse om de passar ihop. 54 liter är inte så mycket, ha heller färre fiskar och bra balans än många fiskar.....

        Lycka till.
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • platy34
          • November 2007
          • 4

          #5
          Ursprungligen postat av tummen
          1: honan bär säkerligen på yngel, de har förrådsbefruktning och föder många kullar på raken utan att de behöver träffa nya hanar.

          2: jag skulle nog ändå kalla ert akvarium nystartat, mata SMÅ mängder och lite oftare istället, ingen mat skall någonsin få ligga kvar och bli dålig, ge inte mer än de äter upp på några minuter.

          3: Ta det försiktigt med nya fiskar, INNAN ni köper dem, kolla med oss här först vilka fiskar ni skall satsa på, så att ni inte köper någon mördarart i onödan...skriv här vilka fiskarter ni tänker er att testa med så lär ni bli varse om de passar ihop. 54 liter är inte så mycket, ha heller färre fiskar och bra balans än många fiskar.....

          Lycka till.
          Hej Tummen!

          Jag kan berätta att vi igår flyttade över honan till yngelkaret och imorse innan vi åkte till jobb så hade hon fått 7 st små yngel . Jag läste i en annan tråd att man skulle vänta med att "släppa" ut ynglen till de andra fiskarna när de blivit tillräckligt stora så de inte kommer in i den största fiskens mun. Då är min fråga (första gången min sambo har haft yngel): hur lång tid tar det ungefär? För jag kollade runt och då stod det 2 veckor i en tråd och 3-4 veckor i en annan tråd. Och hur äter ynglen maten? uppe vid ytan eller nere på bottnen på karet? Just nu så har vi finsmulat maten i yngelkaret.

          Vi matar dem i små mängder. Det har vi gjort från början men vi har fått olika bud ifrån olika ställen. För djuraffären där vi köpte dem sa till oss att ge dem mat en gång om dagen men jag tyckte det var lite

          Nja just nu så lutar det åt mollys eller svärdbärare. Jag vet att dessa fungerar ihop med platyn då de är av samma art Men nu är ju frågan hur vi gör när vi får yngel också *ler* Vi har bestämt oss för att behålla dessa småttingar men sedan låta naturen ha sin gång. Just för att inte få det över "befolkat".
          Senast redigerad av platy34; 22 November 2007, 20:23.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13119

            #6
            om du väljer molly och svärdbärare så kommer det snart bli kaos och totalt överbefolkat i karet... tycker det är bättre att satsa på fisk som inte ynglar så där spontant så man kan hålla populationen under kontroll! sen blir mollyn upp emot 15cm och passar defenitivt inte i 54L
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • platy34
              • November 2007
              • 4

              #7
              Ursprungligen postat av åheim
              om du väljer molly och svärdbärare så kommer det snart bli kaos och totalt överbefolkat i karet... tycker det är bättre att satsa på fisk som inte ynglar så där spontant så man kan hålla populationen under kontroll! sen blir mollyn upp emot 15cm och passar defenitivt inte i 54L

              Vi har funderingar på någon av dem inte båda!
              Men så länge man inte ser till att inte ta undan ynglena så får naturen sköta sin gång. lika så att visst mollyn kan bli upp emot 15 cm men då kräver det en hel del utrymme. Jag har aldrig varit med om en molly som blivit så stor i ett 54L akvarie. Tyvärr. Det är likadant med andra fiskar. Deras storlek är väldigt beroende av storleken av akvariet.

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Ursprungligen postat av platy34
                Hej Tummen!

                Jag kan berätta att vi igår flyttade över honan till yngelkaret och imorse innan vi åkte till jobb så hade hon fått 7 st små yngel . Jag läste i en annan tråd att man skulle vänta med att "släppa" ut ynglen till de andra fiskarna när de blivit tillräckligt stora så de inte kommer in i den största fiskens mun. Då är min fråga (första gången min sambo har haft yngel): hur lång tid tar det ungefär? För jag kollade runt och då stod det 2 veckor i en tråd och 3-4 veckor i en annan tråd. Och hur äter ynglen maten? uppe vid ytan eller nere på bottnen på karet? Just nu så har vi finsmulat maten i yngelkaret.

                Vi matar dem i små mängder. Det har vi gjort från början men vi har fått olika bud ifrån olika ställen. För djuraffären där vi köpte dem sa till oss att ge dem mat en gång om dagen men jag tyckte det var lite

                Nja just nu så lutar det åt mollys eller svärdbärare. Jag vet att dessa fungerar ihop med platyn då de är av samma art Men nu är ju frågan hur vi gör när vi får yngel också *ler* Vi har bestämt oss för att behålla dessa småttingar men sedan låta naturen ha sin gång. Just för att inte få det över "befolkat".
                Ynglen bör väl vara runt centimetern innan de flyttar tillbaka till de andra, hur lång tid det tar innan de når det måttet beror i sin tur på vilken mat de får...kör ni på finsmulat flingfoder, det räcker oftast bra, men se till att variera fodersorterna, gärna en stor del vegetabiliskt foder, finns många typer av mat att välja på....

                Ynglen äter i alla skikt, mata bara så mycket som går åt på en gång, inom några minuter skall maten ha tagit slut, och visst kan man mata oftere, men då måste man se till att ge mindre mängd varje gång, det är lättare att mata ihjäl en fisk än att svälta ihjäl den brukar jag säga.

                Jag tycker ni skall satsa på bara platy, svärbärare och molly blir för stora för ert akvarium och får för många yngel, skaffa hellre fler platy istället....och kanske någon annan fisk som kan hålla antalet yngel nere på en lagom nivå....
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • Mumin
                  • October 2007
                  • 3837

                  #9
                  Jag håller helt med tummen, begränsa antalet levandefödande arter i ett så litet akvarium. Dessutom kommer ni nog om några veckor vilja ha någon städpatrull, som ett par malar mot alger.
                  Det blir så otroligt mycket jobb med ett litet akvarium med för mycket fisk i, det förtar något av glädjen, att behöva byta vatten var tredje dag, och dessutom kan inget vattenberedningsmedel i världen ersätta den naturliga balans man får i ett lagom befolkat akvarium. Den bakterieflora som växer till i gruset och filtret kan inte hinna med hur mycket bajs och matrester som helst. Det är så sorgligt när fiskarna dör i onödan.
                  Titta under rubriken "Mitt första akvarium" på huvudsidan efter en tråd som beskriver det mesta man ska tänka på så här i början. (Nån som har en samarbetsvillig dator kan säkert lägga in länken här)

                  Snart har akvariefebern skördat nya offer......
                  För mycket är inte nog!
                  Jag VILL ha en Elefantofon!!

                  Kommentar

                  • Dysnomia
                    • April 2004
                    • 1692

                    #10
                    Ett kar med bara platys är jättesnyggt!
                    Jag har ett i köket, det är 54 liter och jag har 5 platys där (plus att det snart tillkommer två). Tillsammans med dom har jag iofs körsbärsräkor och röda posthornssnäckor, så enbart platy är det ju inte om man ska hårddra det..
                    Så satsa på bara platys! De är ganska duktiga på att hålla nere antalet yngel med om man inte har alltför många gömslen..
                    Skånetös i Dalarna
                    MIN ZOON!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...