Hur "leker" svärdbäraren

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Guest

    Hur "leker" svärdbäraren

    Hej
    Är det någon som vet Hur "parnings leken ser ut"?
    Gör dom det på dan eller natten när det är släckt?

    Tacksam för svar.

    Mvh Jonas
  • Lilibet
    • June 2007
    • 346

    #2
    [quote=aggehunk;1048174]Hej
    Är det någon som vet Hur "parnings leken ser ut"?
    Gör dom det på dan eller natten när det är släckt?

    Svärdbärare är roliga att se på när de leker. Hanen jagar en/flera honor och viftar/visar svärdet för henne. Försöker hon komma undan (eller spela svår) så simmar han blixtsnabbt efter henne, ofta baklänges. Min svärdbärarhane leker dagtid, i stort sett när som helst, men oftast i samband med matning.
    Den som har flest saker när han dör vinner!

    Kommentar

    • Erika
      • May 2007
      • 182

      #3
      Hej! jag ha sett dom "göra det!" Och det är som aggehunk säger. Hanen viftade med svärdet och gjorde sig stor och sedan simmade han baklänges och så var det över välldigt fort.

      MVH Erika
      MVH Erika

      Kommentar

      • Vronk
        • February 2006
        • 63

        #4
        Ja det syns väldigt tydligt eftersom hanen praktiskt taget "sätter på" honan. =)
        Han simmar efter honorna tills han kommer upp jämnsides med dem. Mina svärdbärare hann bara komma hem till sitt nya hem innan det var dags och de lekte på dagen samtidigt som både platysarna och mollysarna var i gång. Värsta parningsfesten, så nu väntar jag med spänning på att de små ska komma.

        Kommentar

        • Guest

          #5
          tack för alla bra svar .... hoppas på förökning snart. min son tycker det är roligare än mig : )

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Ursprungligen postat av aggehunk
            tack för alla bra svar .... hoppas på förökning snart. min son tycker det är roligare än mig : )
            Vänta bara, du kan bli biten av denna hobbysjuka du med, även om barn verkar mer mottagliga...jag brukar kalla det akvariefeber, totalt obotlig men utan allvarliga skadeverkningar...
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #7
              Ursprungligen postat av Vronk
              Ja det syns väldigt tydligt eftersom hanen praktiskt taget "sätter på" honan. =)
              Han simmar efter honorna tills han kommer upp jämnsides med dem. Mina svärdbärare hann bara komma hem till sitt nya hem innan det var dags och de lekte på dagen samtidigt som både platysarna och mollysarna var i gång. Värsta parningsfesten, så nu väntar jag med spänning på att de små ska komma.
              Precis som ni alla sagt så "dansar" hanen upp jämsides och parar sig med honan med hjälp av GONOPODIET, och för då över ett spermiepaket. Detta gör han så ofta han kommer åt, och alltså kan honorna föda flera kullar efter varandra utan att i fortsättningen komma i närheten av en hane.
              Senast redigerad av tummen; 20 November 2007, 14:57.
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Ursprungligen postat av Vronk
                Ja det syns väldigt tydligt eftersom hanen praktiskt taget "sätter på" honan. =)
                Han simmar efter honorna tills han kommer upp jämnsides med dem. Mina svärdbärare hann bara komma hem till sitt nya hem innan det var dags och de lekte på dagen samtidigt som både platysarna och mollysarna var i gång. Värsta parningsfesten, så nu väntar jag med spänning på att de små ska komma.
                ...om en månad ungefär, kanske tidigare.....
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                Arbetssätt...