Svärdbärare aggressiva?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Guest

    Svärdbärare aggressiva?

    Hej
    Jag har ett svärdbärar par som jag tänkte skulle kunna föröka sig : )
    Men sen har jag också två slöjstjärtar i samma balja går detta bra?
    För som det ser ut nu, så jagar Svärd hanen bara Slöjstjärtarna hela tiden och då menar jag hela tiden. Man kanske inte kan ha dessa tillsammans om man vill ha yngel av svärdisarna.

    Snälla någon som vet?
    Senast redigerad av Gäst; 16 November 2007, 09:52.
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Det är liksom vad svärdbärarhanar gör här i världen, försöker para sig med allt som rör sig och som, om man kisar ordentligt, lite påminner om en svärdbärarhona.

    Dina svärdbärarhonor är garanterat gravida, han spenderar kanske mer tid med att kurtisera slöjstjärtarna men han har säkert haft tid för de riktiga honorna också.
    När de väl föder får du förstås se upp med att slöjstjärtar gärna äter svärdbäraryngel.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Guest

      #3
      Ok men hur ser svärdbärar honan ut när hon är ded yngel? något specielt tecken?

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #4
        Ursprungligen postat av aggehunk
        Ok men hur ser svärdbärar honan ut när hon är ded yngel? något specielt tecken?
        Denna fråga, och andra nybörjarfågor finns det MÅNGA svar på från förut, gör en sökning i forumet så får du se...
        men hon blir till att börja med TJOCK, och ibland så kan man till och med se ynglens ögon genom bukväggen (i den så kallade dräktighetsfläcken) när det närmar sig födsel. Om jag var som du och ville ha yngel så skulle jag flytta slöjstjärtarna, antingen till ett eget akvarium, eller helt enkelt göra mig av med dem. Vill du inte det så kan tjocka snår av växter (främst javamossa) erbjuda ynglen skydd den första tiden, man kan också luta skifferplattor mot bakrutan så det bildas grottor, samt lägga i många små rötter där ynglen kan gömma sig, dessutom behövs det flytväxter (och växter som når från botten och ända upp) som ynglen kan ta skydd i när de är uppe vid ytan. Det skall vara TJOCKA snår, guldfiskarna är rena torpederna som tränger sig igenom växterna relativt lätt om de fått syn på något gott....
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        Arbetssätt...